علوم داده چگونه کسب و کار شما را متحول می‌کند

این روزها اطلاعات با سرعت بالایی تولید می‌شوند و کسب‌و‌کاری که بتواند تحلیل دقیق‌تری روی آن‌ها داشته باشد، شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت دارد.

داده‌های خامی که روزانه در حجم وسیعی تولید می‌شوند بسیار مفید هستند. تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی تاریخچه‌ی جستجوی ما در اینترنت حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند و به‌طور مداوم مورد بررسی قرار می‌گیرند. بسیاری از شرکت‌ها به داده‌کاوی روی این اطلاعات می‌پردازند تا بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی موثر برگزار کنند و برند خود را رشد بدهند.

این اطلاعات بسیار مفید و ارزشمند هستند؛ اما تولید آن‌ها نیاز به دانش تخصصی دارد. تولید اطلاعات مفید از داده‌ها مانند این است که بخواهید از سروصدای پیرامون خود موسیقی زیبایی تولید کنید؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نیاز به مهارت دارد و یک صاحب کسب‌و‌کار با دانش متوسط نمی‌تواند از عهده‌ی انجام آن برآید.

تصور اشتباه رایج در بین بسیاری از مردم این است که علوم داده بیش از اندازه پیچیده است و صاحبان کسب‌و‌کار فکر می‌کنند این موضوع به زمینه فعالیت آن‌ها مربوط نمی‌شود. واقعیت این است که علوم داده برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است و هرچه ارتباط برند با مشتری‌ها بیشتر می‌شود، اهمیت آن هم بیشتر می‌شود.

data science

جستجوی عمیق در داده‌ها

تحصیلات اولین گام در بهره‌گیری از علوم داده محسوب می‌شود و نه‌تنها برای صاحبان کسب‌و‌کار بلکه برای کارمندان نیز ضروری است. داده‌ها چشم‌اندازی به وجود می‌آورند که به کارآفرینان اجازه می‌دهد مهارت‌های کسب‌و‌کار و بازاریابی خود را افزایش دهند. شما با استفاده از آموزش‌های اولیه و پایه می‌توانید الگوها را تشخیص دهید و یافته‌های خود را در کسب‌و‌کارتان اعمال کنید.

کارآفرینان کنجکاو می‌توانند سفر اکتشافی خود را با جستجوهای مبتنی بر اینترنت آغاز کنند. افرادی که در جذب دانش و اطلاعات مفید جدی هستند و می‌خواهند این تجربیات را در کسب‌و‌کارشان اعمال می‌کنند، به مرور زمان به روش‌های بهتری برای این کار دست پیدا خواهند کرد. علوم داده مانند یک سلاح مخفی برای کسب‌و‌کارها عمل می‌کند و زمانی که از کاربردهای بی‌شمار آن مطلع شوید، می‌توانید آن را بر جنبه‌های مختلف کسب‌و‌کار خود اعمال کنید. در ادامه‌ی این مقاله‌ به بررسی چگونگی تأثیر علوم داده روی کسب‌و‌کار می‌پردازیم.

data science

۱- پیدا کردن مشتری‌های بیشتر

علوم داده چشم‌اندازی خوبی از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی به شما می‌دهد. هر کسب‌و‌کاری باید از روش‌های تبلیغاتی استفاده کند که مشتری‌های بیشتری برای برند جذب می‌کنند. پیدا کردن این روش‌ها با استفاده از علوم داده انجام می‌شود و به یک کسب‌و‌کار کمک می‌کند که منابع مالی و انسانی خود را روی روش‌های تأثیرگذارتر هزینه کند.

به‌عنوان مثال اگر هیچ‌کس روی بنرهای تبلیغاتی شما کلیک نمی‌کند، می‌توانید محل آن‌ها را تغییر دهید یا استراتژی تبلیغات را به‌طور کلی عوض کنید. می‌توان بخش کوچکی از درآمد شرکت را به استخراج داده‌های مفید اختصاص داد و درآمد شرکت را از این طریق افزود.

۲- تعیین کردن مخاطبان هدف

داده‌ها اطلاعات بیشتر و مفیدتری از تعداد کلیک‌های تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات ارزشمند هستند؛ اما اینکه ببینیم چه کسی روی تبلیغات ما کلیک می‌کند نیز بسیار مهم است. داده‌ها تصویری از مشتری‌های شما نقاشی می‌کنند و بزرگ‌ترین هواداران برند را مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال مادران خانه‌دار، عاشقان تکنولوژی، کارمندان شرکت‌های مالیاتی ۳۲ تا ۴۶ سال که فرزندان جوان دارند، نمونه‌هایی از جامعه‌ی هدف یک برند هستند.

داده‌ها می‌توانند هر جزئیاتی که مدنظرتان است شامل شوند. زمانی که شما سرویسگ‌یرندگان خود را بشناسید، خدمات بهتر و مفیدتری به آن‌ها ارائه خواهید داد.

data science

۳- پیدا کردن مناسب‌ترین افراد برای استخدام

این داده‌ها تنها برای پیدا کردن و ترغیب مشتری‌ها کاربردی ندارند؛ بلکه برای استخدام نیروی جدید نیز به کار می‌آیند. این روزها دانشمندان داده با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین می‌توانند بهترین نامزدها برای شغل مورد نظر را شناسایی کنند. همچنین می‌توانند با استفاده از جستجو کردن کلمات کلیدی به رزومه‌های آنلاین دسترسی داشته باشند و فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند. مطالعه‌ی هزاران درخواست شغلی و رزومه‌هایی را که برایتان فرستاده می‌شود فراموش کنید. تحلیل داده‌ها می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

۴- ساختن اهداف آینده بر اساس تحلیل‌های امروز

تحلیل‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند که میزان تأثیرگذاری کارمندان خود را اندازه‌گیری کنید. ابزارهایی مانند Toggl اجازه می‌دهند که ببینید هر کارمند چه مقدار زمان برای انجام کارها سپری کرده است. این به این معنا است که هر ۳ ماه می‌توانید شاخص کلیدی عملکرد (KPI) شفاف‌تری بگیرید و اطمینان حاصل کنید که کارمندتان بهترین عملکرد را دارد.

نرم‌افزار 15Five نیز در همین رابطه به مدیران کمک می‌کند که با صرف کمی زمان، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنند. روش کار به این صورت است که کارمندان هر هفته به مدت ۱۵ دقیقه به سؤال‌ها جواب می‌دهند و سپس مدیران به مدت ۵ دقیقه به بررسی پاسخ‌ها می‌پردازند تا مطمئن شوند که یک نیروی کار به اندازه‌ی کافی عملکرد خوبی دارد یا خیر.

اگر هنوز از علوم داده استفاده نمی‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر استفاده از آن باشید تا بتوانید به چشم‌انداز بهتری از موقعیت کسب‌و‌کار خود برسید و موفقیت آن را تضمین کنید. فراموش نکنید که شرکت‌های زیادی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که رقبا از شما نزدیک‌تر باشند. بعد از کسب دانش ابتدایی در مورد دانش تحلیل اطلاعات، بهتر است که در کلاس‌ها یا رویدادهای آموزشی شرکت کنید. این کلاس‌ها فرصت‌ خوبی برای یادگیری مطالب جدید و آشنایی با افراد متخصص در این زمینه را در اختیار شما قرار می‌دهند.

توسطبنفشه نیک‌بخت
منبعزومیت
مطلب قبلی۳۱۰ هزار تن پوشاک در کشور تولید می‌شود
مطلب بعدیاوراسیا تعرفه واردات بیسکویت و شکلات ایران را صفر کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید