سقوط قیمت دلار چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

از ۹مهرماه روند سقوط قیمت دلار در بازار و شهرهای مختلف آغاز شده است ، سرمایه گذاران در تمامی بازارهای کشور این سئوال مهم را مطرح می کنند، چه خواهد شد ؟ آیا سقوطی بزرگ در انتظار بازاری چون مسکن هم خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین ادامه این وضعیت می تواند سبب شود تا نقدینگی حاصل از فروش دلارهای خانگی به صورت سرگردان در جامعه دست به دست شود و  سر از بازارهای دیگر در آورد این در حالی است که ریزش بورس و اعلام احتمال سقوط مسکن کمی فضا را مبهم کرده است .

برخی کارشناسان معتقدند باید انتظار ریزش در بازار مسکن را داشت . بازاری که امسال رکوردهای شگفت انگیزی به خود دید و در برخی نقاط قیمت ها بعضا تا دو بر ابر افزایش یافت اما برخی دیگر نیز منطقی شدن وضعیت و رونق واقعی را آینده محتمل این بازار در صورت تعادل و ثبات نرخ ارز می دانند. هر چه هست بررسی ها نشان می دهد این بازار فضا مناسبی برای علاقمندان به سودهای یک شبه و کوتاه مدت نیست.

مسکن و دلار

مسکن و دلار

یک تحلیلگر بازار مسکن در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره تمایل سرمایه‌های حاصل از کاهش نرخ ارز و فروش دلار به بازار مسکن اظهار کرد: برای نتیجه‌گیری و قضاوت در خصوص تاثیر ریزش ها بر بازار مسکن بسیار زود است زیرا نوع عملیاتی که در بازار ارز صورت می گیرد به شکلی ماهیتی با آنچه در بازار مسکن اتفاق می‌افتد،‌ متفاوت است.

خریداران بازار دلار معمولا علاقه‌ای به بازار مسکن ندارند و بازدهی بازار مسکن طولانی مدت است

مهدی سلطان‌محمدی افزود: در بازار ارز سودگرانی که معاملات روزانه می‌کنند و به نوسانات کوتاه مدت دل بسته‌اند،‌ وارد می شوند؛‌ آن بخشی از بازیگران که نرخ دلار را به مرزهای ۲۰هزار تومان کشانده بودند عمدتا از همین سوداگران بودند در حالی که کنشگران اقتصادی و افراد باتجربه‌تر که از مسایل اقتصاد آکاهی دارند، می دانستند که چنین رقم‌هایی برای شرایط فعلی رقم موجهی نیست. 

وی تصریح کرد: خریداران نیز عمدتا کسانی بودند که به امید نوسان‌گیری وارد بازار ارز شده بودند این قبیل خریداران معمولا علاقه‌ای به بازار مسکن ندارند و اگر قرار باشد به بازار دیگری برود،‌ آن بازار در درجه نخست بازار بورس خواهد بود.

وی گفت: بازدهی بازار مسکن در طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد و خیلی تحت تاثیر نوسانات روزانه قرار نمی‌گیرد از سوی دیگر افزایش شدید قیمت دلار سبب بردن تقاضا به سمت بازار مسکن شده بود و با این تصور که با تورم شدید روبه‌رو خواهیم بود در واقع فروشندگان مسکن را متقاعد کرده بود که قیمت‌های بالاتری ارایه دهند زیرا انتظار تورمی بالاتری بود؛‌ اگر این انتظار تورمی یک مقدار تعدیل شود، ‌انتظارات فروشندگانی که قیمت‌های بالایی برای فروش داده‌اند ممکن است تعدیل شود.

این کارشناس تاکید کرد:‌ اثرات این مساله،‌اثراتی دوگانه است. البته ممکن است بخش کوچکی از سرمایه‌ها به بازار مسکن هدایت شود البته این سرمایه قابل توجه نیست هرچند ممکن است اثر تعدیل کننده داشته باشد به خاطر اینکه انتظارات تورمی را در جامعه کاهش خواهد داد.

سلطان‌محمدی درباره راه‌های چگونگی هدایت منطقی سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن گفت: کاری که سیاست‌گذار باید انجام دهد این است که انتظارات نامعقول تورمی که ایجاد شده را تعدیل کند،‌ تعبیر نامعقول را نام می برم زیرا ادراک و برداشت بسیاری از شهروندان و مردم این است که با تورم تجاری و غیرقابل کنترل ممکن است روبه‌رو باشیم البته برداشت بنده این است که باید اصلاح شود و سیاستگذار باید به نحوی عمل کند که اعتماد بیشتری جلب کند و مردم متقاعد شوند با چنین وضعیت بحرانی مواجه نخواهیم شد. 

این تحلیلگر بازار مسکن بیان کرد: این روند باعث می‌شود تا سرمایه گذاری از حالت بازارهای سوداگرانه به سمت بازارهای قابل اعتماد‌ترند و این سرمایه باید بیشتر به سمت بازارهای تولید برود که بخشی از این سرمایه به سمت بورس خواهد رفت و قسمتی نیز به بازار مسکن می‌رود و بخشی به صورت سپرده‌های بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌شود این  روند باید برنامه سیاست‌گذار در چنین وضعیتی باشد.

منبعخبر آنلاین
مطلب قبلیریزش 7 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز
مطلب بعدیآیا دولت پشت نوسان ارزی است؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید