ریزش 7 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز

باید دید در صورت تداوم روند نزولی نرخ دلار در روزهای آینده بازار سرمایه چگونه به تحولات تازه پاسخ خواهد داد؟

 دیروز همزمان با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، بازار سرمایه که درآن انتظار از افزایش سود شرکت های صادراتی حاضر از آن به کمک رشد شاخص کل آمده بود، بیش از 7000 واحد ریزش کرد.  کاهش 3.6 درصدی شاخص کل بازار سرمایه درحالی رخ داد که یک روز پیشتر نرخ دلار در بازار ارز از 17 هزار تومان تا 12 هزار تومان پایین آمد و خیابان های منتهی به مراکز فروش در شهرهای مختلف از جمله تهران، شیراز، مشهد و تبریز شاهد تجمع دارندگان خانگی ارز برای فروش پیش از کاهش قیمت بیشتر بود.

دیروز شاخص کل بازار سرمایه که در روز گذشته به 195 هزار واحد رسیده بود، با 7220 هزار واحد کاهش در کانال 188 هزار و 259 واحد آرام گرفت. امروز  تبادل 5.286 میلیون سهم در 203008 بار معامله، ارزش معاملات را 14.934.125 میلیون ریال رساند. ارزش بازار هم در دهمین روز مهرماه 7.180.977 میلیارد ریال برآورد شده است.

سهام فولاد مبارکه، س. نفت و گاز تامین، پالایش نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گل گهر، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو، مخابران ایران، پالایش نفت اصفهان، فولاد خوزستان و پالایش نفت تهران بیشترین اثر را در سقوط شاخص کل داشته اند.

انتظار سودآوری از شرکت های صادراتی و افزایش خرید و فروش سهام این شرکت ها، تنوع صنایع حاضر در بازار سرمایه و بعضی اصلاحات داخلی از جمله عوامل اثرگذار بر رشد بازار سرمایه با وجود تلاطم دیگر بازارها عنوان شده بود. کارشناسان از این خبر داده بودند که در هفته هایی از ماه گذشته خرید حقیقی ها نسبت به وضعیت ماه گذشته شان بیشتر شده هرچند از خرید حقوقی ها پیشتر نرفته است. گفتنی است که شاخص کل بازار سرمایه شهریورماه سال جاری را در کانال 136 هزار واحد آغاز کرده بود و در روز گذشته به کانال 195 هزار واحد رسید. اکنون باید دید در صورت تداوم روند نزولی نرخ دلار در روزهای آینده بازار سرمایه چگونه به تحولات تازه پاسخ خواهد داد؟

 

 

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن
مطلب قبلیچرا نرخ ارز کاهش یافت؟
مطلب بعدیسقوط قیمت دلار چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید