روند بهبود فضای کسب‌وکار پس از 9 ماه، در تابستان متوقف شد

نتایج پایش ملی فضای کسب‌و کار نشان می‌دهد در تابستان امسال پس از سه فصل حرکت رو به بهبود، شاخص‌ها در همسنجی با فصل بهار سیر نزولی را ثبت کرد.

به گزارش شنبه تارنمای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برای چهارمین فصل متوالی پایش ملی محیط کسب و کار طبق قانون بهبود محیط کسب و کار انجام شد.

در این زمینه مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به عنوان مرجع تهیه آمار جایگزین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شده است.
در چهار فصل گذشته، برای نخستین بار نمره شاخص ملی کسب و کار وضعیت بدتری را نسبت به فصل پیشین نشان می‌دهد.

بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‏وکار ایران در تابستان 1396، رقم شاخص ملی 5.77 محاسبه شد که تا حدودی بدتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار 1396 با میانگین 5.69) بود.

از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، وضعیت اکثر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در تابستان امسال تا حدودی نامساعدتر شد.

نمره بدترین ارزیابی 10 است.

دشواری تأمین مالی از بانک ها، بی‏ ثباتی و غیرقابل پیش‏ بینی بودن قیمت‏ها (مواد اولیه و محصولات) و رویه ‏های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات را سه مؤلفه نامناسب کسب و کار معرفی شد

وضعیت زیرشاخص‌های کسب‌وکار

در تابستان 1396، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، دشواری تأمین مالی از بانک ها، بی‏ ثباتی و غیرقابل پیش ‏بینی بودن قیمت‏ها (مواد اولیه و محصولات) و رویه‏ های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات را سه مؤلفه نامناسب عنوان کردند.

سه مؤلفه محدودیت‌ دسترسی به برق، محدودیت‌ دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و…) و محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی شد.

قابل ذکر است که در هر 4 دوره اجرای طرح، دشواری تأمین مالی از بانک ها و محدودیت‌ دسترسی به برق به‌ترتیب نامساعدترین و مساعدترین مولفه کسب‌وکار ارزیابی شده‌اند.

فضای کسب‌و کار در استان‌ها
براساس یافته‌های این طرح در تابستان 1396، استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‏وکار و استان‌های گیلان، فارس و مرکزی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‏وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شدند.

شرایط کسب‌و کار در بخش‌های اقتصادی
براساس نتایج این پایش در تابستان 1396، وضعیت محیط کسب‏وکار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزیابی شد.

بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته های ‘آموزش’، ‘ساختمان’ و ‘اداری و خدمات پشتیبانی’ به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‏وکار بودند.
رشته ‌های خدمات مربوط به ‘تأمین جا و غذا’، ‘املاک و مستغلات’ و ‘آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه’ به ترتیب بهترین وضعیت کسب‏وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی به دست آوردند.

نظریه شین
بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‏وکار ایران در تابستان 1396، عدد 5.92 به دست آمد که تا حدودی بدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (بهار 1396 با میانگین 5.81) بود. عدد 10 بدترین ارزیابی است.

میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 5.84 بود که در ارزیابی فصل گذشته عدد 5.77 حاصل شد.

میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 5.98 به دست آمد که در بهار عدد 5.84 بود.

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین همانند بهار، محیط جغرافیایی با عدد 4.24 و محیط مالی با عدد 7.93 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بود.

مطلب قبلیبرداشت ۲۲ میلیون تن محصول سردرختی و گلخانه ای از باغات کشور
مطلب بعدیوزیر صنعت: تا سال 1404 باید تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه برسد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید