وزیر صنعت: تا سال 1404 باید تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه برسد

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید هر خودرو در کشور 1.6 شغل در کشور بوجود می‌آید و این شغل نه فقط در خودروسازی بلکه در قطعه‌سازی ، صنایع بالادستی، پایین‌دستی و خدماتی نیز هست.

به گزارش شاتا محمد شریعتمداری در مراسم رونمایی از خودروی دناپلاس و پژو 207i اتوماتیک با اشاره به وجود 30 بنگاه کوچک و بزرگ خودروسازی در کشور افزود: البته سایپا و ایران خودرو بیشترین سهم را دارند و با توجه به افق 1404 و صنعت توسعه صنعتی خودرو مجموعه قوانینی تنظیم شده که دستیابی به آن با حمایت دولت و مجلس امکان پذیر است.

1404باید بتوانیم جایگانه نخست صنعت خودرو در منطقه و به رتبه 5 آسیا 11 جهانی و تولید 3 میلیون خودرو و نیز صادرات یک میلیون خودرو در بازارهای هدف دست یابیم.

اگر فاصله ای بین خواست های عمومی مردم ما و محصول نهایی است بخشی ناشی از مشکلات داخلی و بخشی از مشکلات بیرون از این صنعت است.

وی تصریح کرد: طبق سند 1404باید بتوانیم جایگانه نخست صنعت خودرو در منطقه و به رتبه 5 آسیا 11 جهانی و تولید 3 میلیون خودرو و نیز صادرات یک میلیون خودرو در بازارهای هدف دست یابیم.

همچنین تولید 120 هزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات 30 هزار دستگاه خودرو از همین نوع جزو اهدافی است که در سند توسعه خودرو پیش‌بینی شده است.

شریعتمداری تصریح کرد: سهم 3.5 درصدی خودرو در GDP قرار است طبق افق 1404 به 4 درصد و سهم ارزش افزوده این صنعت از 18.8 درصد به 20 درصد کل صنعت برسد.

وی ادامه داد: آبان ماه سال جاری 18 درصد رشد تولید خودرو افزایش داشته است و تا پایان سال به تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه تولید خودرو دست می‌یابیم.

شریعتمداری افزود: مشکلات ساختاری و مالکیت دولتی یکی از چالش‌های ما بوده و تحمیل سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی به شرکت‌ها از دیگر مشکلات است و دولت باید سهم خودش را از مجموعه مالکیت خودرو سازی در ایران به صفر برساند که البته تبدیل سهام به شکل خصولتی هم مورد نظر نیست بلکه خصوصی‌سازی واقعی باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که قانون خودرو تصویب شد قرار بود حمایت دولتی تنها تا 5 سال باشد اما هنوز شاهد حمایت در این صنعت هستیم.

شریعتمداری اظهار کرد: قیمت‌گذاری یکی دیگر از مشکلات است و عدم ثبات سیاست‌ها از مسایل مهم ماست. نظام تأمین مالی خودروسازی دچار ضعف است و در این صنعت به 4 هزار میلیارد تومان منابع با نرخ‌های مناسب نیاز داریم.

وی تصریح کرد: در مقررات بانکی امروز باید تفاوتی بین صنعتی پیش‌نیاز مثل خودروسازی که 60 صنعت را بدنبال خود دارد و دومین رتبه را در این زمینه داراستبا سایر صنایع قایل شویم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر صنعت خودروسازی افزود: ظرفیت و مقیاس از دیگر مشکلات این صنعت است و تولید خودرو زیر 200 هزار دستگاه به صلاح نیست و در بنگاه‌های کوچک با این ظرفیت فاصله داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: توجه به تحقیق و توسعه و ارتباطات گسترده بین واحدهای تولیدی خارجی با کشور ما محدود است و در ایران خودرو و سایپا به تعهد طرف خارجی در کار تحقیق و توسعه مشترک بخصوص در طراحی پلت فرم متمرکز شده‌ایم.

شریعتمداری ادامه داد: در صنعت قطعه‌سازی مشکل اساسی داریم و ابر قطعه‌سازی مفقود است و در حالی که 1200 قطعه‌ساز در کشور مشغول کار هستند می‌توان با تجمیع قطعه‌سازان ، آینده خودروسازی را تضمین کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت صنعت قطعه‌سازی نیازمند نوسازی است و برنامه‌ سه ساله نوسازی این صنعت با هدف صادرات گرا کردن ظرف سه سال در دستور کار است.

شریعتمداری افزود: در بودجه 97 پیشنهادات خوبی در حوزه قطعه‌سازی به مجلس ارائه شده است تا با تأمین 10 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی 10 هزار میلیارد تومان از طرف دولت و نصف آن از بخش خصوصی نوسازی این صنعت انجام شود.

وی تصریح کرد: نیازمند شرکت‌های مشترک تجاری هستیم و اگر می‌خواهیم به سمت توسعه خودروسازی برویم ف توسعه خروج خودروهای فرسوده بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی باید مدنظر باشد و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بازار خوبی را برای خودروسازان فراهم نماید و می‌توانیم با افزایش ایمنی،‌ تنوع محصول و بالا بردن رفاه عمومی به شرایط مطلوبی برسیم.

مطلب قبلیروند بهبود فضای کسب‌وکار پس از 9 ماه، در تابستان متوقف شد
مطلب بعدی۶۰ درصد خیار گلخانه‌ای استان یزد به روسیه صادر می‌شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید