راه‌هایی برای حفظ بهره‌وری در دوران کرونا

بهره وری

از آغاز پاندمی جودی دانگ، مربی بهره‌وری ساکن سان‏فرانسیسکو تمرکزش را بر روی کمک به مشتریانش برای بازتعریف بهره‌وری گذاشته است. مراجعان معمولا پیش او می‌آیند تا نسبت به اینکه چگونه می‌توانند به اهداف و اولویت‌هایشان دست پیدا کنند تصویر روشن‌تری به دست آورند اما امسال تمام اینها نیازمند بازنگری بود.

در شرکت‌هایی که به صورت خاص همچنان پس از ماه‌ها در حال ادامه روند دورکاری هستند و کسب‌وکارهایی که همچنان به حالت عادی بازنگشته‌اند، تعریف بهره‌وری و چگونگی دستیابی به آن عوض می‌شود. و البته باید به یاد داشته باشیم که در زمانه‌ای که کارهای معمول مختل شده و فضایی از عدم اطمینان بر روابط کار حکم‌فرما است توانایی تغییر دادن تعاریف قدیمی و همگام شدن با واقعیت‌های جدید به نفع مدیران، کارمندان و شرکت‌ها است.

دانگ معمولا برای مراجعانش پیشنهادهایی دارد که برخی از آنها را در گفت‌وگو با نشریه فوربز هم بیان کرده. آنچه در این قسمت می‌خوانید برگرفته از همان مطلب است.

به‏ جای ساعت و عدد، بر روی نتیجه تمرکز کنید

«برای بیشتر آدم‌ها، کار خوب نه با تعداد ساعت بلکه با نتیجه سنجیده می‌شود.» دانگ می‌گوید که ممکن است شما ساعات کمتری کار کنید اما در همان حال مشغول بالاتر بردن برآیند ارزش کارتان باشید.

او همچنین رهبران را تشویق می‌کند که از تبدیل کردن «وقت سر خاراندن نداشتن» به نشان افتخار دست بردارند. در عوض وقتی کسی از شما می‌پرسد که در چه حالی هستید در مورد آنچه بر رویش تمرکز کرده‌اید صحبت کنید و دستاوردهایی که خودتان را موظف به کسب آنها کرده‌اید.

 بر روی اهداف معطوف به روند تمرکز کنید، نه اهداف معطوف به نتیجه

در عوض اینکه سعی کنید ماهی 5 مشتری تازه جذب کنید (نتیجه‌ای که ممکن است خارج از کنترل شما باشد) دانگ پیشنهاد می‌دهد که اهداف مربوط به روند کار و قابل دستیابی تعریف کنید که شما را به سمت نتیجه مورد قبولتان هم هدایت می‌کنند.

می‌توانید در هفته آینده به 10 نفر از مشتریان محبوبتان زنگ بزنید؟ می‌توانید هر ماه با 20 مشتری بالقوه ارتباط بگیرید؟ می‌توانید سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان به وجود آورید که حساب ارتباطات شما را به نحو قابل اعتمادتری نگه دارد؟

 روش بهره‌وری و برنامه‌ریزی‌تان را با ضرورت‌ها هماهنگ کنید؛ فهم این واقعیت که آنچه قبلا جواب می‌دادید ممکن است دیگر قابل اعتماد نباشد

لانی اینلاندر، مالک یک شرکت طراحی شخصی مد در واشنگتن دی‌سی می‌گوید سیستم مبتنی بر یادداشت بر روی کاغذهای یادداشت او قبلا جواب داده بود تا روزی که دیگر فایده نداشت. او این بار به دفتر برنامه‌ریزی روی آورد که کلی جا برای یادداشت کردن فهرست کارها و عادت‌ها او داشت.

این برنامه‌ریزی با سیستم‌های یادآور موبایلی همراه شد که حالا روزانه به او یادآوری می‌کنند که بچه‌هایش باید سر کدام کلاس مجازی حاضر شوند. با کمک این ابزار است که او می‌تواند برنامه پیچیده و شلوغ روزانه‌اش را در کنترل داشته باشد.

 از زمان، انرژی و ظرفیت فکری‌تان به شیوه استراتژیک استفاده کنید

دانگ پیشنهاد می‌کند که کارتان را در دو گروه دسته‌بندی کنید: کار عمیق (مثل تدوین پروپوزال برای یک مشتری یا نوشتن یک کتاب) و کار سطحی (مانند تماس برای گرفتن وقت ملاقات، سفارش آنلاین ابزار). تمام کارهای سطحی را یک‌جا جمع کنید و آنها را برای زمان‌هایی که تمرکز کمتری دارید بگذارید.

کارهای عمیق را برای زمان بدون حواس‌پرتی بگذاریدو با دیگران هماهنگ کنید که در صورت نیاز در کارهای مراقبتی مخصوص آن زمان به کمک بیایند. به عنوان مثال اینلاندر زمان مراقبت از بچه‌ها را بین خودشان تقسیم کرده‌اند تا هر کدام به نوبه خود بتوانند به طور کامل روی کارشان تمرکز کنند.

علاوه بر این محدود کردن حواس‌پرتی‌های غیرضروری هم فرصت بیشتری را برای کار عمیق فراهم می‌کند.پیشنهاد دانگ این است که یکی از اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی را از روی گوشی‌تان پاک کنید و استفاده از آن را تنها محدود به استفاده از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوتر کنید.

او همچنین نصحیت می‌کند که دست از استفاده از مغزمان به جای «کشوی بایگانی» برداریم. از آنجایی که به یاد سپردن کارهای خانه و خرید روزمره جای زیادی از ذهن را اشغال می‌کند، اینها را به کاغذهای یادداشت بسپارید.

این نکته آخر از حرف‌های اینلاندر برداشت شده است؛ کسی که معتقد است با وجود تمام تغییرات، تا جایی که امکان دارد باید عادت‌های پیش از پاندمی را حفظ کرد. برای همین است که او با وجود اینکه با اغلب مشتریانش از طریق تماس تصویری دیدار می‌کند،

هر روزش را با هم روند دوران قبل آغاز می‌کند؛ همان حاضر شدن و لباس رسمی پوشیدن و مرتب ست کردن رنگ لباس و گوشواره‌ها و کفش‌ها برای دیدار با مشتریان، حتی اگر قرار باشد این دیدار از دور باشد.

توسطزهرا چوپانکاره /آینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیکرونا فرصتی برای رشد حمل و نقل ریلی داخلی
مطلب بعدیبدترین سال برای گردشگری جهان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید