راهکارهای تولید محتوای همیشه سبز در استراتژی محتوا

تولید محتوا

آیا می‌خواهید راز ایجاد یک وبلاگ محبوب را بدانید؟ آیا می‌خواهید مقالاتی داشته باشید که صفحات زیادی به آنها لینک دهند و با رتبه بسیار خوب در گوگل مخاطب دریافت کنید. برای رسیدن به پاسخ این سوال، تنها کافی است تولید محتوای سبز را به درستی انجام دهید. کانتنت‌فا قصد دارد در این مقاله، شما را با محتوای همیشه سبز آشنا کرده و اهمیت آن را با شما در میان بگذارد تا بتوانید از آن در استراتژی محتوا استفاده کنید. محتوای سبز از دو کلمه تشکیل شده است و این دو به عنوان ستون فقرات استراتژی شما شناخته می‌شوند.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز به محتوایی می‌گویند که تاریخ مصرف ندارد. این محتوا در مورد موضوعاتی تولید می‌شود که با چرخه اخبار جهان تغییر نکرده و همیشه نیاز خوانندگان را رفع می‌کنند. محتوای همیشه سبز مانند یک گیاه است که در تمام طول سال، برگ‌های سبز خودش را حفظ می‌کند و همان چیزی است که مخاطب آن را ذخیره کرده و بارها و بارها به آن مراجعه می‌کند.

زمانی که شروع به نوشتن محتوای همیشه سبز می‌کنید، لازم است تمام تلاشتان را به ‌کار بگیرید و به تمام سوالات مخاطبان‌تان پاسخ بدهید. هر چه محتوای شما در لحظات اولیه توجه بیشتری را جلب کند، احتمالا وضعیت آن در آینده هم بهتر می‌شود. معمولا این نوشته‌ها بسیار طولانی هستند و تمام زوایای یک موضوع را مورد بررسی قرار می‌‌دهند.

نمونه‌هایی از محتوای سبز

محتوای سبز، موضوعاتی هستند که با گذشت زمان، علاقه بسیاری از کاربران را به خودشان جلب کرده و افراد زیادی به دنبال آن‌ها هستند. موارد زیر شامل نمونه‌هایی از محتوای همیشه سبز هستند.

«10 راه برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی»

مهم نیست شما این مقاله را در چه تاریخی نوشته باشید. مردم همیشه به دنبال راهی برای کم کردن وزنشان هستند و مقاله شما می‌تواند به آن‌ها کمک کند. مبانی کاهش وزن با گذشت زمان تغییری نمی‌کند و در هر زمانی با استفاده از آن، لاغر خواهید شد.

«قوانین فوتبال یا نتایج بازی‌های فوتبال»

مسابقات فوتبال طرفداران بسیار زیادی دارد و هواداران آن همیشه به دنبال قوانین بازی و اطلاع از امتیازهای آن هستند. این محتوا به عنوان یک محتوا سبز می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد.

«چگونه تخم مرغ درست کنیم؟»

این سوال معمولا مناسب بسیاری از افراد است که هر کاری می‌کنند، تخم مرغ آن‌ها خوشمزه نمی‌شود. خیالتان راحت! تا زمانی که مرغ‌ها منقرض نشده‌اند، محتوای شما همیشه به رنگ سبز می‌ماند.

اهمیت تولید محتوای همیشه سبز در چیست؟

در سال 2016، زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور شد؛ نیویورک تایمز اولین مقاله را در این مورد نوشت. از آنجایی که نیویورک تایمز، جزو معدود کسانی بود که این خبر را پخش کرد، ترافیک سایت آن‌ها به شدت بالا رفت. بعد از دو ماه، دیگر کسی به این موضوع علاقه‌مند نبود و ترافیک آن مقاله هم کاهش پیدا کرد. محتوایی که در لحظه تولید می‌کنید ممکن است سیر صعودی داشته باشد، اما پس از چند ماه به یک خط ثابت تبدیل می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، همواره باید به دنبال تولید محتوای جدید باشید تا ترافیک سایت شما کاهش پیدا نکند و چرخه تولید محتوا، کاهش ترافیک مقالات قبلی را جبران کند. به جای تلاش برای حفظ چرخه تولید محتوا و جبران کاهش ترافیک محتواهای قبلی، محتوای همیشه سبز تولید کنید و روز به روز ترافیک طبیعی بر روی سایت‌تان را تجربه کنید. هدفتان را بر روی محتوای زود گذر نگذارید، چرا که به صورت دوره‌ای به شما سود می‌رسانند؛ همیشه به دنبال محتوای همیشه سبز باشید و بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

قدم اول: به دنبال مباحث پر طرفدار باشید

پیدا کردن مباحث همیشه سبز بسیار کار مهمی است. از چیزهایی که با موج جامعه پیش می‌رود دوری کنید و به دنبال موضوعاتی باشید که همیشه طرفدار دارد. برای انجام این کار، باید به دنبال کلمات کلیدی مناسب باشید.

الف: کلمات کلیدی و میزان محبوبیت آن‌ها را پیدا کنید

با استفاده از روش طوفان فکری، موضوعاتی را که برایتان مهم هستند انتخاب کنید و سپس با استفاده از ابزاری مانند Google Trends محبوبیت آن رابررسی کنید. به دنبال مباحث سبز دیگر هم باشید و آن‌ها را هم هدفگذاری کنید. به میزان جستجوی کلمات کلیدیتان توجه کنید و به موضوعات مادر هر کلمه کلیدی دقت کنید. با استفاده از کلمات کلیدی مادر و هدف قرار دادن آن، می‌توانید کلمات کلیدی مد نظرتان که زیر شاخه آن هستند را هدف‌گیری کنید. برای مثال اگر می‌خواهید در مورد تعمیر یخچال در شمال تهران بنویسید، با هدف قرار دادن تعمیر یخچال در منزل، می‌توانید به زیر شاخه‌های آن هم رسیدگی کنید.

همچنین می‌توانید، صفحات پر بازدید را بررسی کنید و در صورتی که ترافیک بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، محتوای آن‌ها را تحلیل کنید. معمولا این صفحات دارای موضوع سبز هستند و به همین دلیل، ترافیک بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

از کلماتی که به صورت دائم جستجو می‌شوند استفاده کنید

کلماتی که به صورت دائم جستجو می‌شوند، همان قصد اصلی کاربر است و با آن کلمه در گوگل به دنبال نتیجه می‌گردد. اگر کلمات متفاوتی برای رسیدن به یک موضوع وجود داشته باشد، در این صورت نوسانات زیادی در رتبه سایت‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است گوگل نتواند رتبه درستی به سایت شما بدهد. قبل از تولید محتوای همیشه سبز به این موضوع دقت کنید و رتبه‌بندی آن در اکسپلور گوگل را بررسی کنید. اگر کلمات کلیدی نامشخص باشند، SERP ها در گوگل، بی‌ثبات خواهند بود و صفحات به ترتیب رتبه‌بندی نمی‌شوند.

SERP به معنای Search Engine Result Page است و با توجه به اسم آن، می‌توانید نتایج جستجو بر اساس یک کلمه را مشاهده کنید.

قدم دوم: محتوای همیشه سبز تولید کنید

ایجاد محتوای سبز، بخش آسان ماجرا است. شما فقط کافی است که در مورد یک موضوع مفید محتوا تولید کنید و به یاد داشته باشید که زمان بر روی آن تاثیر نگذارد. تولید این محتوا به معنای استخدام نویسنده و نوشتن 500 کلمه نیست. محتوای همیشه سبز مربوط به حفظ وضعیت آن در نظر موتورهای جستجو گر گوگل و کسب بهترین نتیجه پس از گذشت یک هفته، یک ماه و یک سال است.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

الف: محتوایی با ضریب 10 تولید کنید

برای رسیدن به بهترین نتیجه در گوگل، محتوای با کیفیت تولید کنید. با تولید محتوای با کیفیت، در قسمت SERPها از دایره رقابت حذف نمی‌شوید. در واقع محتوای شما باید از هر چیز دیگری در این موضوع بهتر باشد.

هر چه کلمه کلیدی شما رقابتی‌تر باشد، محتوایتان هم باید بهتر بوده و بتواند در گوگل به جایگاه مناسبی برسد، این روند ممکن است چند هفنه، ماه یا سال طول بکشد. برای این‌که یک وبلاگ کامل به همراه محتوای همیشه سبز بسازید، لازم است به سوالات زیر پاسخ داده و آن‌ها را رفع کنید. این سوال‌ها شامل سه فاکتور اصلی است.

کیفیت

  • آیا طراحی وب‌سایت، عالی است؟
    آیا مطالب ارزش خواندن دارد؟
    مطالب وبلاگ، جالب، سرگرم کننده یا مفید است؟
    آیا محتوا به نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد؟

منحصر به فرد بودن

  • چرا دیگران باید محتوای شما را نسبت به بقیه انتخاب کنند؟

قدرت

  • آیا شما یک متخصص در این موضوع محسوب می‌شوید؟

برای تولید یک محتوا با ضریب 10، لازم است تمامی این نکات را رعایت کنید و به آن‌ها اهمیت دهید. سعی کنید در این نوع از محتوا، به سوالاتی که مخاطب به پاسخ آن‌ها نیاز دارد، بپردازید. نکات مربوط به حوزه‌ای که در آن مشغول هستید را بنویسید و مفاهیم رایج در آن‌ را توضیح دهید. این موارد به شما کمک می‌کند، تا مطالب مفیدی را در اختیار خوانندگان قرار دهید و همیشه از آن استفاده کنند.

ب: از موضوعاتی با طول عمر کوتاه استفاده نکنید

بعضی از بازاریابان محتوا، علاقه‌مند به حرکت روی موج اتفاقات هستند. شاید شما هم دیده باشید که برندهای بسیاری در زمان سریال تاج و تخت، از آن استفاده کردند و بر روی موج محبوبیت آن محتوا تولیدکردند. این نوع محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مناسب است اما اگر مقاله‌ای با این مضمون در وبلاگتان بنویسید، محتوای همیشه سبز نیست. این مقالات به صورت دوره‌ای ترافیک جذب می‌کنند و سپس ناپدید می‌شوند.

ج) از کلماتی که عمر کوتاهی دارند، استفاده نکنید

از کلمات و عباراتی مانند اوایل امسال، ماه گذشته، دیروز و تاریخ خودداری کنید. گاهی افراد به دنبال منابع به‌روز می‌گردند و به تاریخ مقالات دقت می‌کنند اما شما می‌توانید به جای استفاده از سالی که در آن هستید، از کلمه سال جاری استفاده کنید و اهمیت پست خود را افزایش دهید. این موضوع می‌تواند باعث افزایش ترافیک در صفحه شما بشود.

چگونه وضعیت محتوای همیشه سبز را حفظ کنیم؟

اگر تمام موارد بالا را انجام دهید، می‌توانید محتوایتان را برای ماه‌ها یا سال‌ها حفظ کنید. شما می‌توانید یک مقاله 20 هزار کلمه‌ای بنویسید و با لینک‌دهی به سرعت بالا بیایید؛ اما پس از گذشت مدتی، علاقه مستمر به موضوع کم شده و شما بر سر پله اولتان ایستاده‌اید. بنابراین چگونه می‌توانید جایگاه محتوای همیشه سبزتان را حفظ کنید؟

الف- رتبه خودتان را در گوگل پیگیری کنید

اگر گوگل رتبه شما را به آرامی و با گذشت زمان کاهش می‌دهد؛ علامت این است که شاید عنوان شما همیشه سبز باشد، اما محتوایتان از این قانون پیروی نمی‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ابزار ردیابی مانند RANK TRACKER رتبه خودتان را در گوگل پیگیری کنید.

ب) محتوای سبز خود را ویرایش کنید

وقتی محتوای همیشه سبزتان سقوط کرد، باید به دنبال دلیل بی اهمیتی آن برای گوگل باشید. گاهی این اتفاق به این دلیل می‌افتد که بخشی از آن مانند آمار، عکس‌ها، پیوندها یا ذکر سال در عنوان‌ها منسوخ شده است. بسیاری از سایت‌ها با تغییر سال، عنوان‌هایشان را تغییر می‌دهند و به ظاهر آن را به‌روز می‌کنند. بهتر است با مخاطبتان صادق باشید. گوگل به دنبال بهترین نتیجه پرس‌و‌جو است و با بررسی کلماتی که در هنگام جستجو محتوای شما در آن ظاهر نمی‌شود ، می‌توانید قسمت‌هایی که محتوایتان کم دارد را پیداکنید.
قدم بعدی به روز کردن محتوایتان و انتشار مجدد آن است. این کار را می‌توانید همیشه تکرار کنید و رتبه مقاله خود را بالا ببرید. با ریزش هر صفحه، لازم است آن را به‌روزرسانی کنید. مردم به دنبال اطلاعات جدید هستند و گاهی لازم است محتوایتان را هرماه بررسی کنید.

ج) لینک سازی کنید

پیوندسازی برای بقای محتوای همیشه سبز بسیار مهم است. صفحاتی با لینک‌سازی‌های کم، به راحتی از توجه گوگل خارج می‌شوند. مهم نیست هرچند وقت یک‌بار محتوای صفحه خود را به‌روز‌رسانی می‌کنید؛ اگر در محتوای تولیدی از تعداد 5 بک لینک یا کمتر استفاده کنید، رقیبانتان به راحتی شما را از دایره رقابت حذف می‌کنند. بنابراین در حالی که محتوای سبز تولید می‌کنید، لازم است برای آن یک رتبه سبز هم در نظر بگیرید و ار پیوندهای کافی استفاده کنید.

چرا وبلاگ شما به محتوای سبز نیاز دارد؟

اکنون که محتوای همیشه سبز را شناخته‌اید، ممکن است تعجب کنید که چه چیزی آن را ارزشمند می‌کند؟ در زیر سه دلیل اصلی نیاز به محتوا سبز برای وبلاگ و استراتژی محتوای شما آورده شده است.

رتبه بندی موتورهای جستجو افزایش داده می‌شود

از آنجایی که محتوای سبز، بسیار با کیفیت بوده و کلمات بسیاری را در خود جای داده است، تمایل به رتبه بسیار بالایی درگوگل دارد. تحقیقات نشان داده است استفاده از محتوای طولانی باعث افزایش رتبه شما می‌شود. استفاده از موضوعات کاربردی مانند از بین بردن خشکی پوست و روش‌های خانگی آن می‌تواند یک محتوای مناسب باشد.

مخاطبان بیشتری در مدت طولانی جذب می‌شود

این نوع مطالب، ترافیک مداوم را در بازه بلند مدت وارد سایت می‌کنند و مانند مطالب دیگر، ابعاد زمانی خاص یا کوتاه ندارند. محتوا سبز در بلند مدت و برای کلمات کلیدی خاص، ترافیک جذب می‌کنند و در واقع برای سال‌های طولانی کاربرد دارند.

مخاطبان به مشتری تبدیل می‌شوند

از ترافیک ایجاد شده از طریق محتوای همیشه سبز می‌توانید، در راستای بازاریابی و فروش هم استفاده کنید. با تولید محتوا سبز می‌توانید، مخاطبتان را ترغیب به دریافت خبرنامه با همان مضمون یا کیفیت کنید و پس از گذشت زمان، آن‌ها را به صورت مشتری بالقوه جذب کنید.

عناصر اصلی محتوای همیشه سبز و لازمه آن در استراتژی محتوا

برنامه ریزی کنید

برنامه‌ریزی یکی از عناصر اصلی محتوای کسب‌و‌کار شما است. به مباحث و کلماتی که می‌خواهید با آن‌ها شناخته شوید، فکر کنید. برای جذب مخاطب هدفمند، بر اساس برندتان، نوع محتوایتان را هم انتخاب کنید.

از داده‌ها استفاده کنید

با استفاده از داده‌های سایت و تحلیل مخاطبان، می‌توانیم متوجه شویم مخاطب به دنبال چه نوع محتوایی است و برای آن محتوا سبز تولید کنیم. برای مثال، با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس متوجه می‌شوید، کدام محتوا محبوب‌تر است.

از دیده نشدن نترسید

محتوای همیشه سبز لزوما محبوبیت ندارد و می‌توانید با استفاده از ابزار، متوجه شوید که چه کسانی به آن علاقه نشان می‌دهند. با تجزیه و تحلیل می‌‌توانید متوجه شوید که آن‌ها چگونه سایت شما را پیدا کرده‌اند و برای آن‌ها محتوا تولید کنید. با استفاده از این تجزیه و تحلیل‌ها، می‌توانید متوجه شوید کدام پست‌ها به نرخ تبدیل کمک می‌کنند و مخاطب را به سمت صفحات دیگر سایتتان روانه می‌کنند.

محتوای سبز خود را بشناسید

محتوای برترتان را پیدا کنید و به دنبال پست‌هایی باشید که هنوز هم پس از ماه‌ها انتشار، ترافیک ایجاد می‌کنند. نکته مهم در مورد این مقاله‌ها چیست؟ چرا بازدیدکنندگان به آن‌ها توجه می‌کنند یا ممکن است رتبه خوبی در گوگل کسب کنند؟ شاید به این دلیل است که این مطالب خوب نوشته شده‌اند و لینک‌های زیادی را متعلق به خودشان کرده‌اند. در این حالت محتوا در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد و در صورتی که نرخ کلیک خوبی کسب کند، گوگل هیچ دلیلی برای تخریب آن ندارد.

سخن پایانی

محتوای سبز روش ساده برای رسیدن به اهداف کسب‌و‌کار شما است. مقاله‌هایی که با این هدف برای مخاطبان تولید می‌کنید، مفید هستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را بشناسید. درصورتی که مقاله شما ترافیک بالایی را جذب کند، به راحتی در SERPها دیده می‌شود و شما مطلب ارزشمندی را تولید کرده‌اید. اگر به دنبال ترافیک هستید، هفته‌ای 10 محتوا تولید نکنید، بلکه مقالات سبز را انتخاب کنید و به دنبال پرورش دادن آن‎ها باشید.

تا‌به‌حال از این روش استفاده نکرده‌اید؟ زمان آن است که استراتژی محتوا را تغییر دهید.

توسطاحسان طریقت
منبعکانتنت‌فا
مطلب قبلیآغاز عصر جدیدی از ظرافت در بازار تلفن های هوشمند ایران با LG VELVET
مطلب بعدیسرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را تجربه کردند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید