وزارت نیرو: در مصرف آب صرفه جویی کنید

به گفته وزیر نیرو در ابتدای دولت یازدهم حدود 560 شهر دچار تنش آبی بودند یعنی میزان مصرف و تولید آب سر به سر بود و الان حدود 300 شهر دچار تنش آبی هستند

حمید چیت چیان وزیر نیرو از مردم خواسته که در مصرف آب صرفه جویی کنند و “اگر هر فرد ۵ تا ۱۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد، تابستان امسال را بدون دغدغه و مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.”

آقای چیت چیان گفته برغم همه اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین آب هنوز تعدادی از مشترکان با خطر کمبود آب مواجه هستند که تنها راهکار برطرف شدن آن ، مدیریت مصرف است.

وی گفت: در ابتدای دولت یازدهم حدود 560 شهر دچار تنش آبی ( میزان مصرف و تولید آب سر به سر است ) بودند و الان حدود 300 شهر دچار تنش آبی هستند و 260 شهر از تنش خارج شدند.

چیت چیان افزود : با احداث سدهای جدید ، تامین منابع آبی جدید، اجرای طرح های متعدد انتقال آب در 4 سال گذشته توانستیم 860 مترمکعب ظرفیت جدید آب و تصفیه خانه اب ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: با افزایش این ظرفیت 4 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت جدید تحت پوشش خدمات قرار گرفتند.

چیت چیان همچنین از اقدامات اضطراری مانند حفر چاه ها ، اجرای فشارشکن، زوم بندی شبکه یاد کرد و گفت: با اجرای این طرحها توانستیم شرایط بهتری ایجاد کنیم.

چیت چیان گفت : در 4 سال گذشته 34 سد آبگیری یا افتتاح شده است که با ان 4.5 میلیون مترمکعب آب جدید توانستیم تنظیم کنیم.

وی به شرایط قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت : تا پیش از انقلاب اسلامی 14 میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم داشتیم که بعد از انقلاب تا سال 1392 ، بیست میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید دیگر با ساخت سدها ایجاد شد یعنی سالانه 800 میلیون متر مکعب ظرفیت جدید برای استحصال آب ایجاد شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در 4 سال اخیر هم با آبگیری یا افتتاح 34 سد ، 4.5 میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید برای استحصال آب ایجاد شده است به عبارت دیگر سالانه یک میلیارد و 125 میلیون متر مکعب ظرفیت جدید به وجود آمده که نشان دهنده حرکت جدی در زمینه سدسازی است.

وی گفت : در 4 سال اخیر 18 تصفیه خانه آب نیز ساخته شد و به مدار بهره برداری آمد که 860 هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه خانه آب اضافه شده است.

چیت چیان به آبرسانی روستاها اشاره کرد و گفت: در بخش آبرسانی روستایی 5200 روستا در 4 سال گذشته آبرسانی شد که 2958 روستای آن تنها در سال گذشته بوده و به این ترتیب در یکسال گذشته به اندازه ده سال قبل در این دولت کار آبرسانی روستایی انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر این موارد در بخش فشارشکن نیز در روز که مصرف آب بالاست ، هدررفت آب به حداقل می رسد و در شب که مصرف کاهش می یابد و فشار آب بالا می رود آب از منافذ بیشتری هدر می رود اما سعی می کنیم فشار آب را تنظیم و هدررفت آن را به حداقل برسانیم تا در تابستان مردم دچار کمبود آب نشوند.

منبعخبرگزاری صدا و سیما
مطلب قبلیاولین قرارداد بزرگ نفتی با توتال فرانسه امضا شد
مطلب بعدیدرخواست نام‌گذاری یک خیابان به نام عباس کیارستمی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید