داوود عابدی آملی؛ بنیانگذار گروه صنعتی تاژ

داوود عابدی آملی؛ بنیانگذار گروه صنعتی تاژ

داوود عابدی آملی؛ بنیانگذار گروه صنعتی تاژ ، کار را از کودکی و با دستفروشی و پهن کردن بساط کنار خیابان شروع کرد ولی همیشه به درس علاقه بسیاری داشت و با پشتکار توانست در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه امیرکبیر فارغ التحصیل شود. او با کار در کارخانه‌هایی مانند تولید دارو کسب تجربه کرد و در نهایت واحد صنعتی خود را راه‌اندازی کرد که امروز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در کشور است.

شرح زندگی داوود عابدی آملی؛ بنیانگذار گروه صنعتی تاژ :

داوود عابدی آملی يكی از بنيانگذاران صنعت شوينده در کشور و كسی است كه بسیاری از محصولات شوينده را براي اولين بار در ايران توليد كرد. او بعد از فارغ‌التحصيل شدن در تعدادی از  كارخانه‌های دارويی، توليد محصولات بهداشتی و شيميايی و حوزه پتروشيمی فعاليت كرد و با راه‌اندازی خطوط توليد محصولات جديد در كشور قدم‌های مهمی در توسعه صنايع وابسته به مواد شيمايی برداشت و از همین رو برخی از فعالان این حوزه به او لقب پدر صنعت شوینده کشور را داده‌اند.

داوود عابدی متولد 1316 (82 سال) در شهر آمل است. در خانواده‌اي مذهبی به دنيا آمد و پدرش مغازه‌داری ساده بود. او از كودكی همزمان با تحصيل جلوی مغازه پدرش بساط پهن می‌کرد و لوازم التحرير، خوراكی، شانسی و چيزهای مختلفی می‌فروخت. همچنین باتوجه به اینکه استعداد زيادی در حساب و كتاب داشت دفاتر روزانه دخل و خرج مغازه پدرش را هم می نوشت. او هميشه جزو شاگردهای نمونه كلاس و مدرسه بود. او بعد از گرفتن دیپلم برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در آزمون ورودی دانشگاه‌ها پذيرفته شد و به دلیل علاقه شدید به نفت و گاز رشته مهندسی شيمی را در دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر امروز) انتخاب كرد.

او همزمان با تحصیل در دانشگاه کار هم می‌کرد و معمولا در تابستان‌ها در کارخانه‌های مختلف مشغول می‌شد. او در سال 1342 از دانشگاه پلی‌تكنيك فارغ التحصيل و بعد از مدتي در پالايشگاه پتروشيمی پاسارگاد مشغول به كار شد. البته بعد از 9 ماه از این شرکت بیرون آمد و به شركت توليد دارو رفت. كار در شركت توليد دارو براي عابدي تجربه اي بسيار گران قدر بود که 12 سال طول كشيد و او در اين سال ها توانست با كمك ديگران تحولات مهمي را در توليد مواد شوينده و بهداشتي رقم بزند. البته بعد به امید راه اندازی مجموعه صنعتی خود از اين مجموعه بازخريد شد و پولي كه دريافت كرد را به عنوان سرمايه اوليه استفاده کرد. عابدی در سال 1364 اولين كارخانه خود را در قزوين راه‌اندازی كرد و بعد از سه سال در سال 1367 مجموعه اي صنعتي تاژ شکل گرفت که در سال 1368 افتتاح شد و در طول بيش از دو دهه فعاليت به يكی از بزرگ‌ترين توليدكننده‌های مواد شوينده در كشور تبديل شد.

بیشتر بخوانید: ایران؛ دومین صادرکننده محصولات شوینده در منطقه

داوود عابدی در طول بيش از 5 دهه فعاليت صنعتی به خصوص به خاطر كارآفرينی در طول سه دهه گذشته بارها به عنوان صادركننده و كارآفرين نمونه كشوري انتخاب شده است. عابدی معتقد است كه بيكاري بزرگترين درد هر فردي است. برخی از عابدی باتوجه به اینکه در راه‌اندازی برخی از خطوط تولید مواد شوینده برای نخستین بار در کشور نقش داشته است، به عنوان پدر صنعت شوینده یاد می کنند. دو سال پیش شرکت تاژ بخشی از سهام خود را به شرکت هنکل آلمان واگذار کرد.

مطلب قبلیاستقبال از برند ایرانی در بازار پوشاک
مطلب بعدینقش اکسسوری های چوبی در تزیین و زیبایی دکوراسیون خانه

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید