داستان برند: H&M برند پیشگام مد سریع و فروش آنلاین پوشاک

H&M برند سوئدی پوشاک با چشم‌انداز تولید انبوه و قیمت مناسب است که با بیش از نیم‌قرن سابقه، یکی از بزرگترین فعالین این صنعت محسوب می‌شود.

H&M با نام کامل Hennes & Mauritz AB یک شرکت سوئدی با بازار بین‌المللی است که در زمینه‌ی طراحی، تولید و فروش پوشاک و محصولات جانبی مد در چندین کشور جهان فعالیت می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت برند اچ اند ام، فعالیت جدی آنها در سبک فست فشن یا مد سریع است. در این سبک شرکت‌ها سعی می‌کنند دوره‌ی زمانی طراحی تا فروش محصول را تا حد ممکن کاهش دهند. آنها در کنار توجه کامل به طراحی و زیبایی محصولات، تمرکزی جدی روی پایین نگه داشتن قیمت محصولات و قابل خرید بودن برای عموم مردم دارند.

H&M دومین برند خرده‌فروشی پوشاک در جهان است که تنها شرکت اسپانیایی Inditex (شرکت مادر زارا) بالاتر از آنها قرار دارد. این برند در زمینه‌ی تبلیغات و فروش آنلاین نیز فعالیتی جدی دارد و فروش آنلاین محصولات خود را در ۳۳ کشور گسترش داده است. گستره‌ی محصولات و طراحی‌های برند اچ اند ام، تمامی گروه‌های سنی را شامل می‌شود. علاوه بر پوشاک که به‌عنوان محصول اصلی این شرکت شناخته می‌شود، آنها در طراحی و فروش محصولاتی همچون مبلمان خانه و لوازم آرایشی بهداشتی نیز فعالیت جدی دارند.

تاریخچه تاسیس H&M

در سال ۱۹۴۶، کارآفرین سوئدی ارلینگ پرسون به آمریکا سفر می‌کند. در آن سال‌ها ایده‌ای جدید برای فروش لباس‌های زنانه در حال تولد بود. در این ایده افزایش فروش و درآمد با کاهش سود برای هر لباس ترکیب می‌شد. یک سال بعد، پرسون فروشگاه پوشاک زنانه‌ی خود را با همین ایده در واستراس سوئد تاسیس کرد. نام این فروشگاه Hennes بود که در زبان سوئدی به‌معنای برای او (مونث) است. طراحی لوگوی این فروشگاه توسط خود پرسون انجام می‌شود. پرسون پیش از این فروشگاه، شرکتی با نام Pennspecialisten تاسیس کرده بود.

H&M

موسس H&B ارلینگ پرسون در کنار تصویری از اولین ویترین Hennes

اولین فروشگاه هنس در پایتخت سوئد، در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و با تاسیس دومین شعبه در سال ۱۹۵۴، شهرت این برند به اوج خود رسید. در همان سال برنامه‌های جدی بازاریابی هنس شروع شد و آنها با تبلیغاتی کامل رنگی و جذاب، قدم‌های اولیه برای شهرت هرچه بیشتر برند خود را برداشتند. تا پایان دهه‌ی ۱۹۵۰ فروشگاه‌های متعدد این برند در سوئد تاسیس شدند که از همه‌ مهم‌تر، فروشگاهی در اولین آسمان‌خراش منطقه‌ی Hötorget در استکهلم بود.

در سال ۱۹۶۸، هنس فروشگاه لباس‌های رزمی و شکار Mauritz Widfross را در استکهلم خریداری کرد و نام خود را به Hennes & Mauritz تغییر داد. با این تغییر برند، فروش پوشاک برای آقایان و کودکان نیز شروع شده و برمد اچ اند ام به برند پوشاک خانوادگی تبدیل شد. در همین دهه، رشد سریع برند به حرکت خود ادامه داده و هنس اند ماریتس صاحب ۴۲ فروشگاه در شهرهای مختلف شد. فروشگاه‌هایی بین‌المللی هم در همان سال‌ها تاسیس شده و دانمارک، بریتانیا و سوئیس اولین مقاصد این برند شدند. سرعت رشد برند در دهه‌ی ۱۹۷۰ افزایش پیدا کرده و آنها در هر سال پنج تا ۶ فروشگاه جدید تاسیس کردند.

این شرکت در سال ۱۹۷۳ یکی از همکاران سوئدی خود با نام BEKLÄDNADSKOMPANIET را به زیرمجموعه‌‌ی خود اضافه کرد. ورود هنس اند ماریتز به بازار سهام استکهلم در سال ۱۹۷۴ رخ داد. تغییر برند به H&M نیز در همین سال انجام شد. در همین سال‌ها لباس زیر نیز به محصولات H&M اضافه شد. علاوه بر آن اولین همکاری آنها با سلبریتی‌ها در همین دهه اتفاق افتاد و Anni-Frid Lyngstad اولین مدل تبلیغاتی این برند بود.

طرH&M

اولین فروشگاه Hennes در استکهلم

گسترش بازارهای جهانی

دهه‌ی ۱۹۸۰ دهه‌ی رشد جهانی اچ ان ام بوده است. آنها فروشگاه‌های خود را در کشورهای آلمان و هلند تاسیس کردند. اتفاق مهم دیگر شروع فروش پستی در این برند بود. این فعالیت سال‌های پیش از آن‌که تجارت الکترونیک به سبک امروزی شهرت پیدا کند، در دهه‌ی ۱۹۸۰ و با خرید شرکت پست سوئدی Rowells توسط H&M شروع شد. در سال ۱۹۸۲ و ۳۵ سال پس از تاریخ تاسیس، مدیرعامل H&M تغییر می‌کند و استفان پرسون، پسر موسس این شرکت، به سمت جدید می‌رسد.

یکی از اقدامات جهت رشد و تنوع در برند H&M در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ داد. آنها برندی با نام Galne Gunnar تاسیس کردند تا محصولات را با تخفیف به مشتریان عرضه کند. این برند پس از ۱۰ سال و با تاسیس ۱۸ فروشگاه به کار خود پایان داد و با فروشگاه‌های قبلی H&M ادغام شد. مدیران به این نتیجه رسیدند که تمرکز روی تک برند H&M بهترین روش برای پیشرفت‌های آتی خواهد بود.

برند H&M تا به امروز توسط خانواده‌ی پرسون مدیرین شده است

در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، تبلیغات روی بیلبوردهای بزرگ خیابانی، به‌مرور تبلیغات سنتی روزنامه‌ای را به حاشیه می‌برند. در آن سال‌ها اچ اند اِم با استفاده از مدل‌های مشهور از میان بازیگران و هنرمندان آن سال‌ها، سعی در گسترش هرچه بیشتر حضور بصری خود داشت. در این دهه مدل‌های مشهوری همچون الی مک‌فیرسون، سیندی کراودفورد، نائومی کمپل، کلائودیا شیفر،کریستی ترلینگتون و لیندا اوانجلیستا مشهور به گروه The Big Six، نقش اصلی را در تبلیغات این برند ایفا می‌کردند.

تا سال ۱۹۹۴، فروش شرکت به بیش از ۱۳.۵ میلیارد کرون سوئد رسید. ۷۰ درصد این درآمد، از فروشگاه‌های سوئد کسب می‌شدند تا این که در این سال فروشگاه‌های داخل کشور آلمان از فروشگاه‌های سوئد پیشی گرفتند و به بزرگترین بازار این شرکت تبدیل شدند. تا پایان دهه‌ی ۱۹۹۰ آلمانی‌ها دو برابر سوئدی‌ها محصولات H&M می‌خریدند و دو درصد از بازار پوشاک این کشور در سلطه‌ی اچ ان ام بود.

H&M

اولین فروشگاه آمریکایی H&M در خیابان پنجم نیویورک

در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۹۰، ورود برند سوئدی به دنیای آنلاین نیز انجام می‌شود. آنها اولین فروشگاه آنلاین خود را در سال ۱۹۹۸ در سوئد تاسیس می‌کنند. این فروشگاه آنلاین در دامین hm.com تاسیس می‌شود که در آن سال ازشرکتی با نام A1 خریداری شده است. در همین سال‌ها، گسترش به بازارهای اروپایی دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند و اولین فروشگاه فرانسه در سال ۱۹۹۸ تاسیس می‌شود.

شروع دهه‌ی ۲۰۰۰ با حضور جدی H&M در آمریکا همراه است. آنها فروشگاه بزرگ خود را در سال ۲۰۰۰ و در خیابان مشهور پنجم این شهر تاسیس می‌کنند. این فروشگاه شروعی بر گسترش فعالیت در خارج از اروپا بود. در همین سال رالف اریکسن به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت انتخاب شد.

شاید یکی از نقاط عطف اصلی در تاریخ اچ‌اند‌ام را بتوان در سال ۲۰۰۴ پیدا کرد. آنها در این سال با همکاری طراح مشهور آلمانی کارل لاگرفلد به جهان نشان دادند که طراحی خاص، لزوما به معنای محصولات گران‌قیمت نیست. پس از این همکاری اولیه با یک طراح مشهور، طراحان دیگری همچون ورساچه، روبرتو کاوالی، الکساندر ونگ، ریکاواکوبو و استلا مک‌کارتنی با H&M همکاری کردند تا طراحی‌های خود را برای عرضه به عموم جهان به این شرکت ارائه کنند.

H&M

فروشگاه H&M در هنگ کنگ

در کنار این همکاری‌ها با طراحان مشهور، توسعه‌ی فروش آنلاین این برند نیز با قدرت ادامه داشت و فروشگاه‌های متعددی در اروپا خدمات آنلاین ارائه کردند.

اولین فروشگاه‌های سوئدی‌ها در شرق آسیا در سال ۲۰۰۷ و در شانگهای و هنگ کنگ تاسیس شدند. در همین سال، تولد زیربرندهای جدید و خرید برندهای دیگر نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. COS-Collection Of Style یکی از این برندهای زیرمجموعه است که اولین فروشگاه خود را در لندن تاسیس می‌کند. علاوه بر آن با خرید شرکت FaBric Scandinavien AB، زیربرندهای Weekday، Monki و Cheap Monday به شرکت سوئدی می‌پیوندند.

ورود به صنعت مبلمان و طراحی داخلی در پایان دهه‌ی ۲۰۰۰ اتفاق افتاد. در سال ۲۰۰۹ برند H&M Home برای عرضه‌ی محصولات در این حوزه تاسیس شد. در همین سال مدیرعامل چهارم شرکت یعنی کارل-یوهان پرسون متصدی این پست شد.

H&M

نقشه کشورهای محل فعالیت H&M

برنامه‌های بازاریابی و همکاری با طراحان بزرگ

همان‌طور که گقته شد H&M همکاری‌های متعددی با طراحان بزرگ مد در جهان انجام داده تا برند خود را علاوه بر قیمت مناسب در سرتاسر جهان، به طراحی‌های خاص و پرطرفدار نیز مزین کند. پس از اولین همکاری با کارل لاگرفلد که رکورد فروش کل انبار شهرهای بزرگ در یک ساعت را بر جای گذاشت، نوبت به طراحان دیگر رسید. در نوامبر ۲۰۰۶ پروژه‌های مشترک و فروش کالکشن‌های خاص با همکاری استلا مک‌کارتنی و سپس طراحان آوانگارد هلندی ویکتور هورستینگ و رالف اسنورن انجام شد.

همکاری با طراحان بزرگ، علاوه بر قیمت مناسب، از لحاظ بصری نیز ابن برند را مشهور کرده است

در مارس سال ۲۰۰۷، این شرکت در یک پروژه‌ی مشترک با ستاره‌ی دنیای پاپ یعنی مدونا، مجموعه‌ای از پوشاک خاص را به مشتریان عرضه کرد. همکاری بزرگ دیگر در این سال، با شرکتMaxis سازنده‌ی بازی Sims 2 بود تا پوشاک این برند به‌عنوان یک کالکشن به بازی اضافه شود. بازیکنان این بازی قابلیت تاسیس فروشگاه‌های H&M در محیط بازی را نیز داشتند. همکاری با طراح ایتالیایی، روبروتو کاوالی نیز در این سال انجام شد که بار دیگر رکوردی در فروش سریع کالکشن از خود به جای گذاشت.

H&M

فروشگاه H&M در برمینگام انگلیس

بخشی لباس‌های عرضه شده در بهار و تابستان سال ۲۰۰۹ این برند، با همکاری طراح انگلیسی متیو ویلیامسون عرضه شدند. او دو مجموعه لباس در این همکاری ارائه کرد. یکی از آنها لباس زنانه بود که تنها در فروشگاه‌های خاص H&M فروخته شد و دیگری مجموعه‌ای از لباس مردانه که اولین طراحی‌های ویلیامسون در این زمینه بودند. لباس‌های ورزش شنا نیز بخشی از این همکاری بودند که در تمامی فروشگاه‌های H&M عرضه شدند. در این سال همکاری‌های دیگری با طراحانی همچون Jimmy Choo در بخش محصولات چرمی و همچنین سونیا رایکیل،‌ طراح فرانسوی نیز انجام شد.

در سال‌های بعدی استودیوهای طراحی مانند Lanvin و Versace همکاری‌های با H&M داشتند و محصولات آنها در فروشگاه‌های منتخب این برند به فروش رسید. همکاری با هنرمندان و خوانندگان برای کمپین‌های تبلیغاتی از دیگر برنامه‌های بازاریابی H&M در آن سال‌ها بود. هنرمندانی همچون Lana Del Rey و Beyonce در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بخش اعظمی از محتوای ویدیویی تبلیغات این برند را تولید کردند.

از همکاری‌های اخیر این برند با دیگر طراحان می‌توان به کالکشن سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که با همکاری Kenzo عرضه شد. در سال ۲۰۱۷ نیز زارا لارسون در همکاری با اچ‌اندام طراحی هایی را به فروش رساند و نائومی کمپبل نیز پس از ۲۰ سال همکاری مجددی با آنها داشت.

H&M

فروشگاه H&M در شیلی

نکته‌ی جالب این که در سال‌های اخیر وبسایتی با هدف ترویج دروغ آوریل در ارتباط با H&M و مارک زاکربرگ راه‌اندازی شد. در این وبسایت از نحوه‌ی پوشش زاکربرگ که عموما یک تیشرت خاکستری و شلوار جین ساده است، برای ترویج شایعه‌ی دروغین استفاده شد. این وبسایت ادعا می‌کرد H&M کالکشنی با همراهی زاکربرگ طراحی کرده که تنها شامل ۸ تیشرت خاکستری و یک شلوار جین است!

برندهای زیرمجموعه

هما‌ن‌طور که پیش از این اشاره شد، برند H&M با خرید و همکاری با فعالین صنعت مد، چند فروشگاه و زیربرند با نام‌های متفاوت نیز دارد. این فروشگاه‌ها هر کدام به نوعی محصولات، طراحی‌ها و اهداف فروش منحصر به‌فرد خود را دارند.

H&M

فروشگاه زیر برند Monki

COS-Collection Of Style

این برند فعالیت جدی خود را در سال ۲۰۰۷ و با افتتاح فروشگاه بزرگ خود در خیابان ریجنت لندن آغاز کرد. تمرکز فعالیت آنها روی طراحی‌های مینیمالیستی متاثر از هنرهای معماری و گرافیک است. طراحی‌های این برند با مد روز تفاوت‌هایی خاص دارند و نوعی از طراحی مدرن و ساختارشکنانه را نشان می‌دهند. علاوه بر آن طراحی‌های COS محدود به فصل نیست. این زیربرند در ۳۴ کشور جهان در اروپا، آسیا، آمریکای شمالی، استرالیا و خاورماینه، ۱۹۷ فروشگاه فیزیک دارد. فروشگاه‌های آنلاین این برند نیز در ۱۹ بازار جهانی قابل تهیه هستند.

Other Stories &

این مجموعه در سال ۲۰۱۳ و با افتتاح ۷ فروشگاه در سرتاسر اروپا شروع به کار کرد. آنها فروشگاه‌هایی در خیابان ریجنت لندن و شهرهای بارسلونا، برلین، کپنهاگ، دوبلین، میلان و استکهلم دارند. محصولات این برند عموما پوشاک، کفش، اکسسوری و لوازم آرایشی زنانه است که با تمرکز روی کیفیت بالا و بازه‌ی قیمتی گران عرضه می‌شوند. آخرین همکاری بزرگ آنها در سال ۲۰۱۶ و با طراح مشهور Rodarte انجام شد. این زیربرند در ۱۲ کشور و با ۴۶ فروشگاه فیزیکی فعالیت می‌کند و فروش آنلاین آن نیز در ۱۴ کشور فعال است.

ARKET

اولین فروشگاه این برند در آگوست سال ۲۰۱۷ در خیابان ریجنت لندن افتتاح شد. آماده‌سازی این فروشگاه از سال ۲۰۱۵ شروع شده بود. این برند با شعار طراحی مدرن فعالیت می‌کند و علاوه بر پوشاک بزرگسالان، پوشاک کودک و نوجوان و لباس‌های مخصوص منزل نیز تولید می‌کند.

H&M

فروشگاه Arket

FaBric Scandinavien AB

۶۰ درصد از سهام این شرکت مد سوئدی در سال ۲۰۰۸ توسط H&M خریداری شد. بقیه‌ی سهام نیز در سال ۲۰۱۰ به قیمت حدودی ۶۲.۳ میلیون دلار به مالکیت این برند درآمد. زیربرندهای این شرکت یعنی Cheap Monday، Monki و Weekday پس از این خرید هنوز به‌صورت مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. برند چیپ ماندی با طراحی خاص لوگوی اسکلتی خود محصولات مخصوص انواع رده‌های سنی را عرضه می‌کند. محصولات آنها در فروشگاه‌های متنوع سرتاسر جهان و همچنین فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی اختصاصی خودشان به فروش می‌رود.

برند مانکی مخصوص بانوان جوان است و در ۱۳ فروشگاه فیزیکی و ۱۸ بازار به‌صورت بین‌المللی به فروش می‌رود. هدف این برند تولید محصولات ساختارشکنانه و استفاده از تخیل مشتریان و طراحان در رسیدن به محصولات جدید است. برند ویک‌دی در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده است. این برند مخصوص جوانان بوده و با طراحی خاص فروشگاه‌ها و لباس‌های راحت خود به شهرت رسیده است. این برند در ۳۴ فروشگاه فیزیکی و ۱۸ بازار بین‌المللی قابل خرید است.

چالش‌‌ها و انتقادات

H&M نیز مانند بسیاری تولیدکنندگان صنعتی در تاریخ خود با چالش‌های متعدد از جمله شکایت‌های حامیان محیط زیست یا اتحادیه‌های کارگری روبرو بوده است. در سال ۲۰۱۱ در طول یک هفته حدود ۲۰۰ کارگر این برند در کارخانه‌ی کامبوج بیهوش شدند. دلایل این اتفاق بخارهای شیمیایی، تهویه‌ی ضعیف، سوء تغذیه و حتی تشنج گسترده‌ی کارگران بوده است. نکته‌ی دیگر این که حداقل حقوق کارگران در این کشور حدود ۶۶ دلار در ماه بوده که کاملا بر خلاف قوانین حقوق بشر تنظیم شده است.

H&M

فروشگاه H&M در ملبورن

شرایط بد کارگران خصوصا در کشورهای آسیایی، یکی از اصلی‌ترین انتقادها به این برند است

گروه‌های کارگری بنگلادشی و بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، اجازه‌ی بازرسی سازمان‌های غیردولتی از تاسیسات کارخانه‌ای را صادر می‌کرد. طبق این طرح، اتحادیه‌ها حق داشتند کارخانه‌های خاطی را تعطیل کنند. البته طرح ارائه شده در جلسه‌ی همان سال در داکا، توسط برندهای اروپایی و آمریکای شمالی از جمله H&M رد شد و حتی تلاش‌های سال‌های بعد با ارائه‌ی مدارک مستند در مورد شرایط دشوار کارگران، بی‌فایده بود.

در سال ۲۰۱۳، این برند متهم شد که با همکاری دولت ازبکستان از کودکان و نیروهای کار اجباری برای تامین کتان خود استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۵ سازمان مردم‌نهاد CleanClothes این شرکت را به کمبود امکانات ایمنی و آتش‌نشانی در کارخانه‌های تامین‌کننده متهم کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز اتهام به‌کارگیری کودکان با حقوقی بسیار پایین‌تر از استانداردهای زندگی در میانمار، از طرف مجله‌ی گاردین به این برند وارد شد.

یکی از فاجعه‌بارترین حوادث ساختمانی قرن نیز برند H&M را به خود درگریر کرده است. در سال ۲۰۱۳ ساختمانی به نامRana Plaza در بنگلادش فرو ریخت که ۱۱۳۴ نفر در آن جان خود را از دست داده و حدود ۲۵۰۰ نفر زخمی شدند. تولیدکنندگان برند H&M و بسیاری برندهای پوشاک دیگر در این ساختمان کار می‌کردند و با وجود هشدارها و تعطیلی بانک‌های این برج بر اثر مشاهده‌ی ترک روی دیوارها، در روز حادثه کارگران تولید پوشاک مجبور به حضور در ساختمان شدند. در نهایت پس از این حادثه، H&M به‌عنوان دومین فروشنده‌ی بزرگ جهان تصمیم گرفت حقوق کارگران بنگلادشی را افزایش دهد تا به شرایط عادی زندگی برسند. البته در سال ۲۰۱۶ سازمان غیرانتفاعی SumOfUs آنها را متهم کرد که از برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی این تصمیم و همچنین بهبود شرایط کاری در بنگلادش و دیگر کشورهای آسیایی عقب هستند.

H&M

تبلیغ جنجالی H&M با شعار Coolest Monkey in the Jungle

در طول تاریخ فعالیت، چالش‌هایی غیر از نیروهای کار نیز برند H&M را تهدید کرده‌اند. در سال ۲۰۱۰ آنها متهم شدند که لباس‌های فروش نرفته را پیش از دور انداختن پاره می‌کنند تا قابل استفاده‌ یا فروش مجدد نباشد. در سال ۲۰۱۲ نیز اتهام دزدیدن طراحی متوجه این برند شد و یک سال بعد، محصولات چرم مصنوعی آنها به‌خاطر توهین به بومی‌های آمریکا از فروشگاه‌ها حذف شدند.

بحران بعدی مربوط به کمپین‌های تبلیغاتی بود. شاخه‌ی آفریقایی این برند در سال ۲۰۱۵ متهم شد که از مدل‌ها و سلبریتی‌های سیاه‌پوست در تبلیغات خود استفاده نمی‌کند. در کمال تعجب این اداره اعلام کرد که مدل‌های سفید پوست تصویر مثبت بهتری از برند به نمایش می‌گذارند. اما بزرگترین چالش نژادپرستی این شرکت به سال ۲۰۱۸ مربوط است. آنها در یکی از تبلیغات خود در انگلستان از یک کودک سیاه‌پوست در لباسی سبز استفاده کردند. نکته‌ی اصلی، شعار این تبلیغ با عبارت «Coolest Monkey in the Jungle» بود که انتقادات شدیدی را متوجه H&M کرد. البته کلمه‌ی Monkey در انگلیسی بریتانیایی به‌معنای کودک (فارغ از نژاد) است اما استفاده از این کلمه برای توصیف یک کودک سیاه‌پوست، انتقادهای شدیدی خصوصا در آمریکا به‌دنبال داشت. در نهایت سلبریتی‌های مشهوری همچون The Weekend و G-Eazy به‌خاطر این تبلیغ همکاری خود را با برند خاتمه دادند.

بزرگترین چالش اتهام نژادپرستی H&M از یک سوء تفاهم لغوی شروع شد

H&M از این اتفاق عذرخواهی کرده و این تصویر را از تمام فروشگاه‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی خود حذف کرد. مادر این کودک نیز از رسانه‌ها خواست که از دامن زدن به سوء تفاهم پیش آمده خودداری کنند. به‌هرحال تعدادی از فروشگاه‌های این برند در آفریقای جنوبی هدف حمله و غارت قرار گرفتند و سوئدی‌ها مجبور شدند تمام فروشگاه‌های خود را در این کشور تعطیل کنند.

H&M

تخریب فروشگاه‌های H&M در آفریقای جنوبی

یکی از اقدامات باارزش H&M برای کاهش انتقادات و همچنین شفاف سازی فعالیت، انتشار لیست تمامی تامین‌کنندگان و شرکای عملیاتی در وبسایت شرکت است. آنها بر خلاف بسیاری از عرضه‌کنندگان پوشاک که چنین اطلاعاتی را محرمانه می‌دانند، لیست کامل کارخانه‌های تولید پوشاک، پارچه و محصولات بهداشتی را با تمام جزئیات منتشر کرده‌اند. علاوه بر این برند سوئدی ادعا می‌کند در انتخاب تولیدکنندگان و همکاران تجاری خود (که عموما در کشورهای در حال توسعه هستند)، نهایت دقت را دارد و تاکنون ۱.۶ میلیون نفر را به‌صورت مستقیم در این کشورها شاغل کرده است. آنها تیمی ۱۵۰ نفره از متخصصین در بخش Sustainability دارند که وظیفه‌ی آموزش و روشنگری در زمینه‌ی نیروی انسانی را برای مدیران این کارخانه‌ها را بر عهده دارند.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند H&M

اچ اند ام در دهه‌ی ۲۰۱۰ تمرکزی جدی روی پیاده‌سازی برنامه‌های اخلاقی و حمایت از محیط زیست، در کنار گسترش جغرافیایی و افزایش شهرت برند خود داشته است. آنها برنامه‌ی قانون‌مند Incentive Program خود را در سال ۲۰۱۱ برای تمامی کارمندان در سرتاسر جهان پیاده می‌کنند. این برنامه که با نام HIP اجرا می‌شود برای تمامی کارمندان این برند صرف‌نظر از کشور محل فعالیت و جایگاه شغلی و نوع استخدام پاره‌وقت یا تمام‌وقت یکسان است.

بخش از این برنامه، سهام‌های تشویقی از شرکت H&M را سالانه به کارمندان اهدا می‌کند و البته سرمایه‌ی ایجاد شده را بار دیگر در همین شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند. کارمندان با رسیدن به سن ۶۲ سالگی مجوز دریافت و نقد کردن سهام خود را پیدا می‌کنند. حتی در صورت ترک شرکت نیز این سهام تا ۶۲ سالگی قابل پرداخت به کارمند نیست. مقدار سهام اهدایی بسته به سابقه‌ی کارمند در H&M متغیر است.

H&M

تبلیغ بازیافت پوشاک در H&M

پروژه‌ی جمع‌آوری و بازیافت لباس از دیگر برنامه‌های بزرگ اچ‌اند‌ام است که از سال ۲۰۱۳ شروع شده و از آن زمان، موفق به جمع‌اوری بیش از ۵۰ هزار تن لباس و پارچه و بازیافت آنها شده است. فعالیت‌های H&M در جهت حمایت از محیط زیست به حدی جدی بوده که آنها در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ای با نام The Global Change Award راه‌اندازی کردند. در این برنامه به طراحی‌ها و ایده‌های صنعت مد که در جهت بازیافت هرچه بهتر پوشاک و حفظ محیط زیست باشد، جوایزی تعلق می‌گیرد.

برنامه‌ی H&M برای بازیافت لباس بسیار جدی است. آنها با مطالعه‌ی شرایط موجود تولید پوشاک و نیاز روزافزون به منابع طبیعی به این نتیجه رسیده‌اند که بازیافت بهترین راهکار برای اصلاح وضعیت کنونی و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی است. این برند تمامی لباس‌های مردم از هر برندی را در هر شرایطی در فروشگاه‌های خود می‌پذیرد و جعبه‌های مخصوص برای آنها در نظر گرفته است. آنها با کد تخفیف ۱۰ درصدی در خریدهای بعدی، مشتریان را به انجام این کار تشویق می‌کنند. علاوه بر فروشگاه‌های اصلی H&M، زیربرندهای Monki و & Other Stories نیز این برنامه را برای مشتریان پیاده کرده‌اند.

بازیافت لباس و پارچه یکی از فعالیت‌های اصلی H&M در حفظ محیط زیست است

پس از جمع‌آوری لباس‌ها و پارچه‌ها از مشتریان، شریک تجاری اچ اند ام یعنی شرکت I:CO آنها را جمع‌آوری می‌کند. سپس لباس‌ها و پارچه‌ها در سه‌دسته تقسیم شده و اقدامات لازم برای آنها انجام می‌گیرد. دسته‌ی اول محصولات قابل استفاده هستند که به‌عنوان پوشاک دست دوم در فروشگاه‌های دیگر به فروش می‌روند. دسته‌ی دوم به محصولاتی دیگر مانند پارچه‌های نظافت و دسته‌ی آخر به نخ پارچه بافی تبدیل می‌شوند. H&M علاوه بر این شرکت با شرکت‌های نوپای بازیافت پارچه مانند re:newcell، Worn Again و Treetotextile نیز همکاری می‌کند تا فناوری لازم برای بازیافت هرچه بهتر پارچه را توسعه دهد.

H&M

کارل یوهان پرسون مدیرعامل H&M

برند H&M علاوه بر فعالیت‌ در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست، یک بنیاد خیریه به نام H&M Foundation دارد. این بنیاد در چهار بخش اصلی شامل تحصیلات، بهبود زندگی زنان، تامین آب سالم و آگاهی‌بخشی در مورد محیط زیست در کشورهای درحال توسعه‌ی بسیاری فعالیت می‌کند. این بنیاد توسط خانواده‌ی پرسون تاسیس شده است.

زیربرندهای دیگر مانند Sport و Beauty و نیز در سال‌های اخیر به این مجموعه اضافه شده‌اند. گسترش برند اچ اند ام در این سال‌ها به حدی بوده که آنها در کشورهای متعدد قاره‌های آمریکا، اروپا، استرالیا، آفریقا، آسیا و خاورمیانه شعبه‌های فعالی تاسیس کرده‌اند.

در حال حاضر استفان پرسون رئیس هیئت مدیره‌ی برند H&M است. ثروت او حدود ۱۸.۹ میلیارد دلار گزارش شده و این مدیر سوئدی را در رتبه‌ی ۸۰ ثروتمندترین افراد جهان قرار داده است. پسر او کارل یوهان پرسون مدیرعامل کنونی H&M است که ثروتی حدود ۱.۹۳ میلیارد دلار دارد. طبق آخرین آمار فروش این برند  در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۷.۶ میلیارد دلار بوده و در ۶۹ کشور جهان فروشگاه فیزیکی داشته‌اند. تعداد کارمندان این شرکت نیز طبق آمار خود H&M که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده، ۱۴۸ هزار نفر گزارش شده است. این برند در آخرین رتبه‌بندی مجله‌ی فوربز (یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های برندها جهانی) در رتبه‌ی ۴۷ قرار گرفته و نسبت به سال‌های گذشته با سقوط رتبه روبرو بوده است.

برای خرید عمده پوشاک، فروش عمده پوشاک و بازاریابی عمده فروشی پوشاک می توانید به سایت ایکسب مراجعه کنید.

توسطمهدی زارع سریزدی
منبعزومیت
مطلب قبلیبلومبرگ: تنها راه کاهش قیمت‌نفت تغییر سیاست در قبال ایران است
مطلب بعدیپیری جمعیت؛ سرنوشت مشترک تایوان و ژاپن

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید