حجم معاملات دولت امسال به 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : حجم معاملات در سامانه ستاد تا پایان امسال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رمضانعلی صادق زاده، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با اشاره به حجم معاملات دولت گفت: این بازار بزرگ در صورت نبود نظارت کافی دولت و شفاف سازی، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

آقای صادق زاده ضمن تشریح سامانه جامع تجارت گفت :این سامانه شامل ۵ زیر سامانه تجارت داخلی، تجارت خارجی، انبار، شناسه کالا و رهگیری است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شده است.

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت سه حوزه خرید، مناقصه و مزایده را تحت پوشش قرار می دهد، سقف معاملات کوچک در این سامانه ۲۲ میلیون تومان تعریف شده که خریدهای کمتر از ۱۰ درصد این سقف، نیازی به ثبت در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ندارند.

گزارشها نشان می دهد که تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار تامین کننده کالا در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ثبت نام کردند.

وی در بر گرفتن چند سامانه حاکمیتی  را از جمله اقدامات مهم گذشته در این سامانه عنوان کرد و گفت :در این راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی را برای داد و ستد افراد حقیقی و حقوقی در فضای مجازی راه اندازی کرده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به امن بودن این سامانه گفت: ما به کلیه شرکت های معتبری که در حوزه کسب و کار می خواهند فعالیت کنند نماد کسب و کار می دهیم و تمامی شرکت های عضو آن از اماکن اهراز هویت می شوند از این رو مردم با خیال راحت می توانند در این سامانه عضو شوند.

نزدیک به ۱۵۰ هزار شرکت در حوزه فناوری اطلاعات IT در کشور وجود دارد که از این تعداد تاکنون حدود 3۰ هزار مورد در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ثبت نام کرده و نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده اند.

آقای صادق زاده گفت: الزم های قانونی مربوط به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در قانون برنامه ششم توسعه و احکام دائمی مورد اشاره قرار گرفته است، این الزام ها پیشتر فقط شامل دستگاه های اجرایی ماده ۵ قانون خدمات کشوری بود، اما اکنون بر اساس ماده ۵۰ قانون احکام دائمی با فراگیر شدن کامل، شامل نهادهای عمومی و غیر دولتی نیز شده است.

به گفته آقای صادق زاده، سامانه جدید تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) با ۴ هدف ایجاد شفافیت، جلوگیری از فساد اقتصادی، حمایت از تولید داخلی و برقراری عدالت اجتماعی راه اندازی شده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به حجم معاملات انجام شده توسط این سامانه در سال  92 خاطر نشان کرد: : سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در سال ۹۲ به طور آزمایشی راه‌اندازی شد و حجم معاملات دولت در این سال  ۴۸ هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال 96  به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد دستگاه‌های اجرایی کشور در این سامانه ثبت‌ نام کرده‌اند که مابقی دستگاه ها نیز مکلف به ثبت نام در این سامانه هستند. معاملات محرمانه از جمله معاملات دستگاه‌های دفاعی و معاملات کمتر از ۱۰ درصد نیازی به ثبت در این سامانه ندارند.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال اذعان کرد: ما برای ایجاد عدالت برای مشارکت یکسان در سامانه اولویت معاملات را به معاملات با شرکت های داخلی داده ایم.

آقای صادق زاده در خصوص سامانه‌های مرتبط به سامانه جامع تجارت، گفت: پنج سامانه تجارت داخلی، تجارت خارجی، شناسه کالا، کد رهگیری و انبار تحت عنوان این سامانه جامع راه‌اندازی می‌شود که این سامانه‌ها از جمله ابزارهای مهم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شوند.

به گفته وی، این سامانه با هدف نهایت استفاده  از توان و ظرفیتهای  داخلی  راه انداری شده است و در این راستا ، وظیفه ما بستر سازی و اجرای قوانین برای افزایش تولید داخل و عدالت اجتماعی است.

مطلب قبلیسلفی با مونوپاد درموزه های ایران ممنوع شد
مطلب بعدیمساحت گلخانه‌های کشور در برنامه ششم ۱۷ هزارهکتار توسعه می‌یابد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید