مساحت گلخانه‌های کشور در برنامه ششم ۱۷ هزارهکتار توسعه می‌یابد

11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم بسیار کم است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی این است که 16 هزار و 760 هکتار کشت گلخانه ای را تا پایان برنامه ششم توسعه دهد تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تحقق یابد. 

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی مشکین دشت فردیس البرز گفت: برای اجرای طرح ها و آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی 85 درصد دولت یارانه می دهد برای این که آب کالای ارزشمندی است.

آقای طهماسبی گفت: 2 هزار هکتار گلخانه سنتی و چوبی در کشور فعال هستند که از سوی دولت تسهیلات و کمک به آنان ارائه می شود تا از حالت سنتی خارج شوند.

وی با بیان اینکه در افق برنامه 10 ساله 48 هزار و 300 هکتار گلخانه در کشور ایجاد می شود؛ افزود: در قالب برنامه ششم 16 هزار و 700 هکتار گلخانه دیده ایم تا شرکت های طراح و سازنده پیمانکاران و نصابان در کشور رشد کنند.

در 10 سال آینده 48 هزار و 300 هکتار گلخانه در کشور ایجاد می شود که در برنامه ششم توسعه 16 هزار و 700 هکتار آن ساخته می شود

وی گفت: هیچ نوع سیستم کشاورزی نمی تواند در صرفه جویی و میزان صرفه جویی در آب با گلخانه برابری کند.

آقای طهماسبی گفت: باغ های دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور با مشارکت جوامع محلی احداث می شود که از برنامه های بخش کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم بسیار کم است. کشوری که خشک بوده و با کم آبی مواجه است باید به دنبال توسعه این نوع کشت باشد و دولت نیز در این زمینه با ارائه تسهیلات به کشاورزان کمک می کند.

به گفته آقای طهماسبی، از 2 میلیون و 700 هزار هکتار باغی که وجود دارد حدود 900 هزار هکتار آن سنتی است.

وی هم افزایی را یکی از سیاست های وزارتخانه در قالب زنجیره های تولید دانست و افزود: هم افزایی منجر به تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی می شود که در قالب تشکل ها بتوانند از این نهادها استفاده کند.


مطلب قبلیحجم معاملات دولت امسال به 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد
مطلب بعدیهر ایرانی سالی 198 تخم مرغ می خورد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید