تعرفه آلومینیوم و فولاد امریکا، جنگ تجاری راه می‌اندازد

ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت او روی واردات فولاد 25 درصد تعرفه و روی واردات آلومینیوم 10 درصد تعرفه از هفته آینده اعمال خواهد کرد. به گفته او، این اقدام به منظور بالابردن تولیدکنندگان داخلی است.

 آلمان و دیگر متحدان تجاری امریکا، در مورد تعرفه های اعمال شده ترامپ عصبانی هستند. ماجرای تعرفه آلومینیوم و فولاد چند وقتی است که مدام از سوی ترامپ مطرح می شد. ماجرایی که گفته می شود  اگر اعمال شود، جنگ تجاری به راه خواهند انداخت. حالا هم تعرفه های اعمال شده و جنگ تجاری در راه است.

در حال حاضر مهمترین شرکای تجاری امریکا هم از تعرفه های سنگین آلومینیوم و فولاد عصبانی هستند و می خواهند در صورت لزوم تلافی کنند. تمام رسانه های خارجی پر شده از جنگ تجاری و ماجرای تعرفه های آلومینیوم و فولادی که امریکا می خواهد اعمال کند. سی ان ان مانی هم دراین باره گزارشی منتشر کرده است.

طبق این گزارش، ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت او روی واردات فولاد 25 درصد تعرفه و روی واردات آلومینیوم 10 درصد تعرفه از هفته آینده اعمال خواهد کرد. به گفته او، این اقدام به منظور بالابردن کار تولیدکنندگان داخلی است.

در دستور ترامپ هنوز مشخص نیست که آیا شرکای تجاری کلیدی از این ماجرا معاف خواهند شد یا خیر. شرکای کلیدی که به معنی اتحادیه اروپا و کانادا، بزرگترین تامین کننده فولاد ایالات متحده است. بعد از اعلام اعمال تعرفه های آلومینیوم و فولاد، اتحادیه اروپا و کانادا هردو مخالفت خود را با تعرفه های جدید بیان کردند و گفتند از اقدامی تلافی جویانه نمی ترسند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا در بیانیه ای گفت: ما بیکار نمی نشینیم در حالی که صنعت با این اقدامات ناعادلانه ضربه خواهد خورد و هزاران شغل اروپایی به خطر خواهد افتاد.

به گفته یوکر، اتحادیه اروپا واکنش نشان خواهد و طی چند روز آینده، طبق قوانین سازمان تجارت جهانی برنامه ای برای مقابله خواهد داشت. همزمان هم گروه صنعتی فولاد در اروپا از این صحبت ها حمایت کرد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید قاطعانه به تعرفه های امریکا که هزاران شغل در اروپا را به خطر می اندازد پاسخ دهد.

 دولت انگلیس هم در بیانیه ای اعلام کرد که موانع تجاری جدید را بررسی می کند و کشورها باید با هم کاری کنند تا راهی برای ظرفیت بیش از حد پیدا شود.

در عین حال، کانادا هم می گوید هر محدودیت تجاری در مورد فولاد و آلومینیوم کانادا کاملا غیرقابل قبول خواهد بود. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه ای گفت: کانادا اقدامات واضحی برای دفاع از منافع تجاری و کارگران خود انجام خواهد داد.

شرکای تجاری امریکا نگرانند که این تعرفه ها چگونه بر تقاضا برای صادرات فولاد آلومینیوم آنها اثر خواهد گذاشت. استیون کیوبو، وزیر تجارت استرالیا هم در این باره گفته است که اعمال تعرفه های اینچنینی، چیز جز تحریف تجارت نیست و در نهایت منجر به از دست دادن شغل ها خواهد شد.

به گفته کیوبو، سهم استرالیا از بازار فولاد و آلومینیوم ایالات متحده حدود 550 میلیون دلار است. استرالیا سعی می کند تا با فشار بر دولت ترامپ، خود را از تعرفه های جدید معاف کند.

کره جنوبی، دیگر شریک تجاری کلیدی امریکا، سال 2017، 3.6 میلیون تن فولاد به امریکا صادر کرده است. کره جنوبی امیدوار است بتواند با دولت ترامپ صحبت کند تا آسیب به اقتصادش را به حداقل برسد.

اقتصاددانان امریکایی هم معتقدند که این اقدام شروع یک جنگ تجاری است. چرا که کشورهایی که در این بازی قرار بگیرند، بیکار نمی نشینند و اقداماتی تلافی جویانه انجام خواهد داد.

ترامپ، این تعرفه ها را براساس ماده 232 قانون توسعه تجارت اعمال خواهد کرد. برای انجام این کار، ترامپ باید ادعا کند که واردات فولاد و آلومینیوم به امنیت ملی کشورش آسیب می رساند.

فریلند در بیانیه اش گفته است: این کاملا اشتباه است که هرگونه تجارت با کانادا به عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی امریکا تلقی شود.

به گفته کارشناسان اعمال تعرفه روی آلومینیوم و فولاد و اقدام تلافی جویانه شرکای تجاری می تواند به شرکت های امریکایی، کشاورزان و کارگرانی که هیچ ارتباطی با فولاد و آلومینیوم ندارند، آسیب برساند. با این حال هنوز مشخص نیست که کدام صنایع امریکا در معرض خطر قرار دارد. اما صادرات محصولات کشاورزی امریکا، مثل سویا، به احتمال زیاد در معرض خطر قرار دارد.

ایالات متحده بیشترین فولاد -16 درصد- را از کانادا وارد می کند. طبق گزارش وزارت بازرگانی این کشور در ماه دسامبر 2017، باقی فولاد وارداتی امریکا 13 درصد از برزیل، 10 درصد از کره جنوبی، 9 درصد از مکزیک و 9 درصد از روسیه وارد شده است. چین هم در رتبه یازدهم قرار دارد.

از لحاظ ارزش اما کانادا، کره جنوبی و مکزیک، سه صادرکننده برتر به ایالات متحده هستند. طبق گزارش های بین المللی، پنج کشور برتری که سال 2017 به ایالات متحده آلومینیوم صادر کرده اند، کانادا، چین، روسیه، امارات متحده عربی و بحرین بوده اند.

مطلب قبلیصادرات ۴۴ هزار دلاری سنگ‌پا
مطلب بعدیاعتماد از دست رفته بخش خصوصی؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید