بنيانگذار علی بابا اعلام بازنشستگی كرد

جك ما گفته است از اين پس وقت و ثروت خود را به آموزش اختصاص خواهد داد

جك ما قول كارآفريني چين و موسس شركت علي بابا در مصاحبه با نيويورك تايمز اعلام كرده است دو روز ديگر ( روز دوشنبه) بازنشستگي خود را اعلام خواهد كرد و از اين پس قصد دارد زندگي خود را به كمك هاي انسان دوستانه و آموزش اختصاص دهد.

جك ما در سال 1999 در منزل شخصي خود شركت استارت آپي را تاسيس كرد كه به يكي از بزرگ ترين شركت هاي تجارت الكترونيك در جهان و البته چين تبديل شد. علي بابا خيلي زود توانست به يك شركت يك ميليون دلاري تبديل شود و هم اكنون كه ما مي خواهد بازنشستگي اش را اعلام كند ارزش اين شركت 473.3 ميليارد دلار براساس قيمت سهم در پايان معاملات آخر هفته، برآورد مي شود.

جك ما پيش از اينكه در اين راه قدم بگذارد معلم انگليسي بود و به نظر مي رسد كه دوباره قصد دارد با وسعت بيشتري به آموزش بازگردد. اما چرا جك ما روز دوشنبه را براي اعلام بازنشستگي خود انتخاب كرده است؟ زيرا او در اين روز 54 ساله خواهد شد. او گفته اين اتفاق برايش «آغاز دوران» به جاي پايان خواهد بود.

البته ما پيش از اين هم گفته بود كه بعد از كنارگيري از علي بابا برنامه ريزي كرده است تا وقت و ثروت خود را براي آموزش اختصاص دهد. اما به هر حال به نوشته نيويورك تايمز خبر ناگهاني بازنشستگي جك ما اتقاقي غيرعادي است.

الگوي ما براي بازنشستگي و اختصاص زندگي اش به آموزش بيل گيتس موسس ماكروسافت است. او به بلومبرگ گفته است مي خواهد از بيل گيتس يكي از موفق ترين بزرگان جهان پيروي كند.« بسياري از چيزهايي كه مي توانم از بيل گيتس ياد بگيرم وجود دارد.من هرگز نمي توانم ثروتمند باشم اما چيزي كه مي توانم انجام دهم اين است كه زودتر بازنشسته بشوم.» او ادامه داد:« من فكر مي كنم يك روز و به زودي به تدريس بازگردم.» جك ما گفته است در حال تهيه برنامه هاي بشردوستانه اش در بنيادي براي 10 سال آينده است.

جك ما يكي از مهم ترين افراد نسل از كارآفرينان ميلياردر در چين كمونيستي است كه با حضور در تجارت الكترونيك توانست در چين اقدامات مهمي را رقم بزند و موفق ترين شركت اين كشور را براي بيش از يك دهه اداره كند.

او اولين نفر از نسل كارآفرينان جديد چين خواهد بود كه بازنشسته مي شود، آن هم در سن 54 سالگي و اين مي تواند يك حركت نادر در كشوري محسوب شود كه شخصيت هاي كسب و كار آن اغلب امپراطوري هايشان را در 80 سالگي رها مي كنند. براي مثال يكي از سرمايه داران بزرگ هنگ كنگ لي كا شينگ در ماه خرداد امسال و در 89 سالگي اعلام بازنشستگي كرد.

جك ما در يك خانواده فقير در استان ژجيانگ شرقي متولد شد و با تلاش بسيار توانست معلم دانشگاهي شود و زبان انگليسي تدريس كند. او علاقه بسياري به استفاده از اينترنت داشت و همزمان با بازگشت سرمايه گذاران آمريكايي به چين بعد از تحولات اقتصادي كه در اين كشور رخ داد، توانست تعدادي از دوستانش را به سرمايه گذاري براي راه اندازي علي بابا متقاعد كند.او پيش از اين به سي ان ان گفته بود:« اولين بار كه از اينترنت استفاده كردم و صفحه كليد را لمس كردم باور كردم اين چيزي كه مي خواهد جهان و چين را تغيير دهد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلی احتمال سرازیرشد‌ن‌مجدد سرمایه‌ها از بازار ارز به مسکن
مطلب بعدیتحریم و لرزه بر اندام صنعت خودروی ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید