برای دگرگونی‌های بزرگ در بازار گوشی‌ هوشمند آماده شوید

بازار گوشی‌ هوشمند تقریبا به یک روند تکراری و یکنواخت رسیده است؛ اما اوضاع در آینده دستخوش تغییر خواهد شد.

آیا صنعت گوشی‌ هوشمند در دوران رخوت و رکود به سر می‌برد؟ می‌توان گفت تا حدودی همینطور است. مشکل این است که این روزها اکثر قابلیت‌های جدید گوشی‌ها، توانایی یا امکان جدیدی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. تنها موردی که در تکنولوژی‌های گوشی‌ هوشمند پیشرفت می‌کند، همان موارد قبلی است و ما تنها شاهد بهبودهایی مثل سرعت بیشتر و عملکرد بهتر هستیم.

در واقع گوشی‌ها تغییر می‌کنند؛ ولی شیوه‌ی تعامل ما با آن‌ها و همچنین نوع استفاده‌ از آن‌ها تغییر نمی‌کند. در نوآوری‌های امروزی بیشتر روی نازک‌تر شدن گوشی‌ها یا قابلیت تشخیص چهره کار شده است و البته این چالش‌ها و دستاوردها از دیدگاه فناوری بسیار مهم و جذاب هستند؛ ولی باید بپذیریم که چنین قابلیت‌هایی نحوه‌ی تعامل ما با گوشی‌ هوشمند را تغییر نمی‌دهند.

دوربین‌های جدید، فناوری‌های پیشرفته‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند و تصاویر نسبت‌ به مدل‌های قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. البته این پیشرفت بیشتر در مورد گوشی‌های اپل و سامسونگ صدق می‌کند و درمورد بازیکنان کوچک این صنعت چندان صادق نیست.

اخیرا نوآوری‌های قابل توجهی در صنعت گوشی، مخصوصا گوشی‌هایی با تمرکز روی کارهای شرکتی یا کسب‌وکارمحور پدید آمده است و باعث خواهند شد بتوانیم کارهای جالبی با گوشی‌هایمان انجام دهیم.

گوشی‌‌هایی که تا یک هفته شارژ نگه می‌دارند

کاربران همیشه از مدت‌زمان شارژ باتری و طول‌ عمر آن گلایه دارند. اکنون انرجایزر کارهایی دراین خصوص انجام داده است. این شرکت روی یک گوشی هوشمند میان‌رده اندروید به‌نام پاورمکس P16K Pro کار می‌کند. جالب‌ترین مشخصه‌ی این گوشی، باتری ۱۶ هزار میلی‌آمپرساعتی آن است. برای یک مقایسه می‌توانیم یادآوری کنیم که گوشی پرچم‌دار اپل، یعنی آیفون ۱۰ از یک باتری با ظرفیت ۲۷۱۶ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند.

انرجایزر پاورمکسبسیار منطقی است که یک شرکت باتری‌سازی مثل انرجایزر گوشی‌ هوشمندی با باتری ۱۶ هزار میلی‌آمپر ساعتی داشته باشد.

این شرکت در کنگره‌ی جهانی موبایل یک نمونه از این گوشی را به‌ نمایش گذاشت که به‌ گفته‌ی ناظران، ضخامت و وزن آن دو برابر یک گوشی معمولی است. این محصول حجم نسبتا زیادی دارد؛ ولی به‌ مدت یک هفته شارژ نگه می‌دارد.

گوشی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را در کیف پول خود بگذارید

گوشی جدید لایت‌فون ۲ از نظر اندازه بسیار کوچک است و وزن کمی دارد و هوشمند هم نیست. سایز این گوشی به‌اندازه‌ی ضخامت چند کارت اعتباری است. لایت‌فون ۲ در دو رنگ سیاه و سفید عرضه می‌شود.

لایت فون 2

گوشی لایت‌فون ۲ ایمن است و باعث حواس‌پرتی کاربر نمی‌شود و از سویی می‌تواند به‌راحتی در کیف پول کاربر جا شود. لایت‌فون دارای قابلیت اتصال به شبکه‌ی داده LTE و نمایشگر به‌کاررفته در آن از نوع جوهر الکترونیکی (e-Ink) است. این محصول به‌عنوان گوشی دوم طراحی شده است؛ بدین معنا که وقتی تمایلی به استفاده از گوشی هوشمندتان نداشتید، از آن استفاده می‌کنید.

لایت‌فون ۲ از ایمنی بالایی برخوردار است و می‌توان از آن برای برقراری تماس‌ صوتی و ارسال و دریافت پیام کوتاه استفاده کنید و سایر کارهای ابتدایی و ضروری را انجام دهید. البته امکان استفاده از آن برای عکس گرفتن، گشت‌وگذار در رسانه‌های اجتماعی، موقعیت‌یابی و سایر کاربردهای این‌چنینی وجود ندارد.

کاربران می‌توانند از لایت‌فون ۲ به‌عنوان ذخیره‌ای برای گوشی اصلی‌ خودشان (اگر مشکلی برای آن پیش آمد) استفاده کنند.

گوشی‌هایی که دارای پروژکتورهای داخلی هستند

شرکت وایرلس‌ موبی‌ سولوشن اوایل سال جاری میلادی از گوشی هوشمند Movi در نمایشگاه بین‌المللی CES رونمایی کرد. مووی یک گوشی استاندارد میان‌رده اندروید است که تفاوت جالبی با بقیه‌ی گوشی‌ها دارد: این گوشی در دل خود یک پروژکتور دارد. پروژکتور یادشده در واقع یک نمونه‌ی لیزری ۵۰ لومنی است که تصویری با کیفیت ۷۲۰‌پی را تا فاصله‌ی ۲.۵ متر روی دیوار یا هر صفحه‌ی دیگری می‌اندازد. با این تفاسیر، می‌توانید از این گوشی بدون هیچ وقفه و مشکلی استفاده کنید و سخنرانی‌های کوتاه خود را به‌همراه پاورپوینت ارائه دهید.

این پروژکتور براساس فناوری اختصاصی پیکوپی از میکروویژن ساخته شده است و از اسکن لیزری و حسگر سه‌بعدیاستفاده می‌کند. بنابر اعلام شرکت سازنده، ظرفیت باتری این گوشی ۴ هزار میلی‌آمپر ساعت است که باعث می‌شود بتوانید به‌ مدت ۴ ساعت از پروژکتور استفاده کنید (یا بالغ‌ بر ۲۲ ساعت مکالمه داشته باشید). قابلیت دیگر این گوشی وجود دوربین ۱۶ مگاپیکسلی پشت و ۸ مگاپیکسلی جلو است.

گوشی‌هایی با امکان استفاده در زیر آب

یک شرکت گوشی‌ساز انگلیسی به‌ نام بولیت در حال ساخت گوشی‌های جالبی است که می‌توانند برای افرادی مفید واقع شوند که کارهای سختی دارند. یکی‌ از شرکای بولیت، کاترپیلار است. این شرکت چند هفته پیش از جدیدترین گوشی خود درخط کت به‌ نام Cat S61 رونمایی کرد که یک گوشی ضد آب و بسیار مقاوم است.

 Cat S61گوشی کت‌ اس ۶۱: این گوشی ضد ضربه و نابودنشدنی به‌شما اجازه می‌دهد به‌صورت زنده تصویربرداری حرارتی داشته باشید.

گوشی  Cat S61 علاوه‌ بر مقاومت بالا، دارای قابلیت تصویربرداری حرارتی است و همین قابلیت آن را از بقیه‌ی گوشی‌ها متمایز می‌کند. این گوشی می‌تواند در دماهای مختلف، از منفی ۲۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد تصویربرداری کند. این گوشی همچنین می‌تواند نقشه‌ی حرارتی را دربالای این تصویر نمایش دهد. عکس‌ها و ویدیوهای گوشی مانند تصاویر واقعیت افزوده‌ای هستند که حرارت را نشان می‌دهند. نکته دیگر اینکه این تصاویر ترکیبی را می‌توان به‌صورت زنده استریم کرد.

گوشی دارای یک حسگر داخلی بررسی کیفیت هوا، ساخته‌شده توسط سنسیریون است. این حسگر زمانی‌ که هوا مساعد نباشد به‌ شما هشدار می‌دهد. این گوشی همچنین دارای فاصله‌سنج لیزری و سیستم اندازه‌گیری منطقه‌ای است. صفحه لمسی این گوشی زیر آب و با دستکش هم کار می‌کند. بولیت اخیرا یک گوشی برای لندرور معرفی کرد. گوشی لندرور اکسپلور مانند کت‌ اس ۶۱ بسیار مقاوم و ضد آب است و دوربینی مانند آن دارد؛ ولی بر اساس اعلام شرکت، فرق آن در داشتن یک سخت‌افزار موقعیت‌یابی بسیار دقیق و همچنین یک چراغ‌قوه‌ی اضطراری است. باتری پیش‌فرض ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی را می‌توان با یک باتری ۴۳۷۰ بزرگ‌تر جایگزین کرد.

 گوشی‌هایی که داده‌های حرارتی دقیق ثبت می‌کنند

دوربین‌های حرارتی بهتر و قوی‌تری هم وجود دارند که شرکت فوتریک‌ پرسیژن اینسترومنت آن‌ها را می‌سازد، یکی‌ از آن‌ها، دوربین‌ حرارتی فوتریک ۲۲۰ است. دوربین فوق از گوشی‌ هوشمند به‌عنوان موتور پردازش تصاویر استفاده می‌کند.

فوتریکدوربین‌ حرارتی سری ۲۲۰ فوتریک: قبلا پردازش داده‌های حرارتی به یک کامپیوتر دسکتاپ قوی نیاز داشت؛ ولی حالا این پردازش را می‌توان با استفاده‌ از یک گوشی هوشمند متصل‌ به این دوربین‌ انجام داد.

محصول جدید شبیه‌ به یک دوربین دیجیتال است که پشت آن یک گوشی هوشمند قرار دارد. تمامی دستگاه‌های این سری می‌توانند تا ۱۰۰۰ فریم ویدیوی رادیومتریک و همچنین تغییرات حرارتی را ثبت کنند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده‌ از کد QR و ابزار اتوماتیک زمان و مکان مبتنی بر GPS، بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر شده است و در نتیجه داده‌ها در هر زمان مشخصی با وسیله خاصی ارتباط دارند.

گوشی‌هایی که می‌توانند به‌عنوان لپ تاپ استفاده شوند

شرکت پلنت کامپیوترز برای عرضه‌ی گوشی‌ هوشمندی با نام Gemini تلاش می‌کند. این گوشی سروصدای زیادی به پا کرده است و مهم‌ترین مشخصه‌ی آن، صفحه‌کلید بسیار بزرگ است. صفحه‌کلید این گوشی و طراحی آن ما را به یاد دستگاه‌های PDA می‌اندازد.

جمینیگوشی جمینی از شرکت پلنت کامپیوترز: این گوشی با سیستم عامل اندروید (و لینوکس) دارای یک صفحه‌کلید بسیار بزرگ است که عمل تایپ‌ کردن با آن مانند لپتاپ است.

طراحی این گوشی تصادفی نیست. در واقع جمینی توسط همان شخصی طراحی شده است که سایون‌ ریوو (Psion Revo) را طراحی کرده بود. سایون ریوو درسال ۱۹۹۹ عرضه شد. گوشی جمینی برای کسب‌وکار بسیار مناسب است. این گوشی دوربین بیرونی ندارد و فقط یک دوربین داخلی برای چت ویدیویی دارد. شرکت سازنده می‌گوید در صورت نیاز می‌توان یک دوربین ۵۰ دلاری به این گوشی اضافه کرد.

گوشی علاوه‌ بر شباهت ظاهری و کاربردی به لپ‌تاپ، دارای قابلیت بوت دوگانه است. مدل‌های ابتدایی این گوشی تنها با سیستم عامل اندروید عرضه خواهند شد؛ ولی مدل‌های بعدی توانایی بوت دوگانه با دبیان، اوبونتو، سیلفیش یا سیستم عامل پست‌مارکت خواهند داشت.

گوشی‌هایی که اگر هک شوند، بوت نخواهند شد

چندی پیششرکت دارک‌متر از گوشی گوشی امنیتی کاتیم رونمایی کرد. این گوشی مانند سایر محصولات همرده، دارای یک نسخه‌ی امنیتی اندروید به‌نام KATIM OS و اپلیکیشن‌های امنیتی سفارشی به‌همراه تمام کدگذاری‌های معمول است.

هر بار که گوشی بوت می‌شود، بوت‌ لودر تمامی پشته‌های نرم‌افزارها را به‌منظور بررسی تغییرات بازرسی می‌کند. اگر تغییری مشاهده و شناسایی شد، بوت از بین می‌رود. یک قابلیت امنیتی دیگر این گوشی به‌نام شیلد مد، هرگونه امکان ضبط و رکورد را قطع می‌کند و از بین می‌برد.

گوشی‌هایی باهدف پایان دادن به‌ تمامی گلایه‌ها

مشتریان گله می‌کنند که گوشی‌های هوشمند، شکننده، حجیم، مزاحم و غیر ایمن هستند. همچنین تایپ کردن با آن‌ها سخت است و شارژ زیادی نگه نمی‌دارند. اما کاربران شرکت‌ها و کسب‌وکارها باید گوشی‌های جدیدی دریافت کنند که به تمامی این گله‌ها خاتمه دهد. پیام نهایی ما این است: نوآوری آن چیزی است که گوشی‌های هوشمند و نحوه‌ی کارکرد با آن‌ها را تغییر می‌دهد.

توسطبابک قهرمانی
منبعزومیت
مطلب قبلیرشد اقتصاد ایران پايدار مي‌شود؟
مطلب بعدیداستان گویی؛ استراتژی برتر تبلیغات در دنیای کسب و کار مدرن

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید