امکان تبلیغ تولیدات رسانه ای در فیسبوک

با وجود تلاش های ناچندان موافق فیسبوک، این شبکه اجتماعی به تلاش خود برای جذب همکاری سازمان‌های خبری ادامه دهد. این شبکه اجتماعی سعی دارد درآمد خود را از این راه به صورت تدریجی افزایش دهد. ایجاد جایگاهی برای تبلیغ تولیدات رسانه‌ای گامی جدید برای رسیدن به این هدف است.

اکنون تلاش‌های فیسبوک برای موفقیت در زمینه پیشبرد طرح “مقالات فوری” با در بسته رو به رو شده است. ایده‌ای که سال ۲۰۱۵ شکل گرفت و به اجرا در آمد اما نتوانست همه مشتریان خود را که پایگاه‌های خبری ریز و درشت دنیا بودند، راضی نگه دارد. نیویورک تایمز که اولین کمپانی خبری همکار فیسبوک در زمینه اجرای طرح “مقالات فوری” بود ماه گذشته به این همکاری خاتمه داد. حالا اما دست‌اندر‌کاران فیسبوک کاری کرده‌اند که نشان می‌دهد قصد کوتاه آمدن ندارند. فیسبوک هشتم ژوئن/ ۱۸ خرداد، جایگاه تبلیغات را به صفحه مقالات در این طرح اضافه کرد. هر کمپانی خبری‌ خود می‌تواند تبلیغ موردنظرش را در جایگاه تبلیغ گنجانده شده در صفحه وارد کند.

“مقالات فوری” فیسبوک، امکان دسترسی کاربران به متن مقالات را در اپلیکیشن فیسبوک و در صفحاتی مشابه صفحات اصلی مقالات می‌دهد. این امکان در پی آن است که به خواننده مقاله کمک کند تا مقالات را با سرعت بیش‌تری باز و مطالعه کند.

امکان تبلیغ در صفحات مقالات نیز از ماه مارس امسال به آزمایش گذاشته شده است. و هم‌اکنون فیسبوک امیدوار است بتواند از این طریق درآمد کمپانی‌های خبری و همچنین خود را از “افزایشی تدریجی” برخوردار کند. با این‌همه شریک سابق فیسبوک با تردید به این موضوع نگاه می‌کند. کینزلی ویلسون، مسئول خط‌ مشی و ابتکارهای نهاد نیویورک تایمز به وب‌سایت مشابل می‌گوید: «علت اینکه از امکان استفاده از مقالات فوری صرف نظر کردیم، ساده است.» او علت را ناکارآیی این طرح فیسبوک برای ایجاد درآمد بیش‌تر از طریق تبلیغات می‌خواند. او البته تاکید می کند که قرار نیست در روابط “بسیار مستحکم” نیویورک تایمز با فیس‌وک خللی ایجاد شود.

البته پیشبرد طرح “مقالات فوری” از سوی فیسبوک خیلی هم عجیب نیست چرا که همه شرکای رسانه‌ای فیس‌بوک از همکاری کناره‌گیری نکرده‌اند. فیسبوک هم‌اکنون با بیش از ۱۰ هزار کمپانی رسانه‌ای همکاری دارد که حاکی از رشد ۲۵ درصدی تنها در شش ماه گذشته است. با این‌همه فیسبوک از مشکلاتی نظیر درآمد اندک کمپانی‌های خبری در این زمینه بی اطلاع نیست. فیسبوک در آخرین نشست خود یک روز کامل را در غیاب روزنامه‌نگاران به نشست با رسانه‌های همکار اختصاص داد، نشستی که بعد از سوی شماری از شرکت‌کنندگان یک شکست تلقی شد. با این‌همه حتی همان افراد نیز تایید کردند که فیسبوک در تلاش است تا مشکلات موجود را به منظور سود بیش‌تر رفع کند.

مطلب قبلیدیجیتالیزه شدن فشار کار را بالا می‌برد
مطلب بعدیهشدار مرکز تحقیقات استراتژیک: با اوترنت فیلترینگ بی معنی می شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید