آیا می‌توان بابت ندادن عیدی از کارفرما شکایت کرد؟

آیا می‌توان بابت ندادن عیدی از کارفرما شکایت کرد؟

جواب این سوال مثبت است. درواقع عیدی، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن، خواروبار، پاداش و دستمزد حقوق هر کارگری است که باید کارفرما آن را به صورت کامل پرداخت کند. اگر به هر دلیلی کارفرما از دادن این حقوق سرباز زند، کارگر می‌تواند از او شکایت کند.

عیدی و سنوات دو پرداختی مهم است که در ماه آخر هر سال کارفرماها موظف هستند آن را به کارگرهای خود بدهند. عیدی کارگران پاداشی است که در آخر سال به کارگران تعلق می‌گیرد. مبلغ عیدی هر ساله توسط شورای عالی کار متناسب با حقوق دریافتی کارگران به نسبت کارکرد آن‌ها محاسبه می‌شود و کارفرما موظف است این مبلغ را پیش از اتمام سال به کارگر پرداخت کند. در صورتی که هیچ پرداختی از سوی کارفرما انجام نشود یا اینکه از حد مقرر قانونی کمتر پرداخت کنند، این امر مصداق از پرداخت نکردن عیدی کارگران حساب می‌شود و مشمول جریمه عدم پرداخت عیدی و سنوات می‌شود.

گفتنی است که در گذشته عیدی فقط به افرادی تعلق می‌گرفت که زمان مشخصی را در شرکت یا کارگاه گذرانده باشد. اما در حال حاضر کارگر به تعداد ماه‌هایی که فعالیت کرده می‌تواند عیدی دریافت کند. این حق برای وی محفوظ است و می‌تواند در صورت عدم پرداخت توسط کارفرما به اداره کار شکایت کند. در صورتی که مدارک دال بر رابطه کارگر و کارفرمایی وجود داشته باشد کارفرما به جریمه عدم پرداخت عیدی محکوم می‌شود.

نکته‌ای که کارفرما باید به یاد داشته باشید، عدم پرداخت عیدی به دلایلی مانند بیمه نبودن کارگر، کارکرد کمتر از یک سال یا نبود قرارداد کار جنبه قانونی ندارد و در صورت شکایت کارگر، کارفرما باید عیدی را کامل پرداخت کند.

چگونه می‌توان از کارفرما شکایت کرد؟

اگر در این شرایط قرار گرفتید در قدم اول به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. برای شکایت از کارفرما باید کد احراز هویت دریافت کنید و با ورود به سامانه جامع اداره کار دادخواست خود را ثبت کنید. به یاد داشته باشید دلیل شکایت «پرداخت نکردن عیدی» را حتما ذکر کنید. پس از انجام این مراحل منتظر بمانید تا تعیین وقت رسیدگی شما برسد. کارگر باید در زمانی که به او اعلام می‌شود به اداره کار برود و مطالبات خود را به صورت کامل و دقیق بیان کند.

در اداره کار با بررسی این امر و احراز رابطه کارگر و کارفرمایی نسبت به پرداخت نکردن عیدی و سنوات کارگر و یا عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما در هیئت تشخیص رسیدگی و رای صادر می‌شود. به یاد داشته باشید که رای صادره از اداره کار قابل تجدید نظر در هیات حل اختلاف است.

فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطلب قبلیبا بهترین روش‌های کاریابی و استخدام در ایران آشنا شوید
مطلب بعدیخرید ویلا تا دو میلیارد تومان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید