هشدار وزیر بهداشت؛ 50 درصد مصرف آنتی بیوتیک در کشور غیر ضروری است

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور روز افزون است و 50 درصد نسخه های پزشکان آنتی بیوتیک دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقط 20 درصد مصرف آنتی بیوتیک در کشور بیمارستانی است، 80 درصد در بخش سرپایی است که 50 درصد مصرف این بخش غیر ضروری است.

سید حسن هاشمی در مراسم پایانی اجلاس دوروزه مشورت برای کنترل مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت گفت: مقاومت میکروبی هم به جیب مردم آسیب می زند و هم سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک مهمترین عامل مقاومت میکروبی است و متاسفانه از سال 2000 تا 2010 میلادی مصرف این دارو در دنیا 30 درصد بیشتر شده است.

به گفته وزیر بهداشت، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور ما نیز روز افزون است، 50 درصد نسخه های پزشکان آنتی بیوتیک دارد و گرچه در سالهای اخیر با مدیریت وزارت بهداشت تعداد اقلام دارویی هر نسخه پزشک از 3.4 به 2.7 کاهش یافته است اما همچنان از هر 10 داروی تجویزی برای مردم یکی آنتی بیوتیک است.

وزیر بهداشت گفت: بخش مهمی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در بخش دامی است، نمی دانم میزان دقیق مصرف آنتی بیوتیک که باید توسط سازمان دامپزشکی نظارت شود، چقدر است ولی همه می دانیم که شرایط خوبی نداریم و مصرف آنتی بیوتیک برای دام نیز در کشور رو به فزونی است.

هاشمی گفت: زنگ خطر به صدا درآمده است و باید قبول کنیم که همه در معرض خطر قرار داریم، از بین آنتی بیوتیک های پر مصرف، 40 تا 50 درصد شامل سفلکسین، آموکسی سیلین و اریترومایسین است،مشکل جدی است و همه باید این مشکل را بپذیریم و چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: در سال 2010 حدود 63 هزار تن آنتی بیوتیک در دنیا مصرف شد است که این میزان در سال 2030 به 105 تن در سال می رسد. این سیر فزاینده در کشور ما نیز وجود دارد، همه باید برای کنترل مصرف همکاری کنیم.

وزیر بهداشت افزود: ذائقه مردم ایران به گونه ای است که مصرف مواد پروتئینی و فرآورده های گوشتی جزو مواد غذایی پر مصرف و مورد علاقه مردم است، اما متاسفانه میزان باقیمانده آنتی بیوتیک در این مواد بیش از حد مجاز است و عامل مهم مقاومت میکروبی در بین مردم ایران محسوب می شود.

وی گفت: باید همکاری بین بخشی را برای جلوگیری از افزایش روند مقاومت میکروبی در کشور گسترش دهیم، قوانین کشور باید اصلاح و بازنگری شود، ظرفیت های مناسبی برای مدیریت در این عرصه داریم، مجمع ملی سلامت در کشور تشکیل شده که ریاست آن به عهده رئیس جمهوری است و در استان ها به ریاست استانداران تشکیل جلسه می دهد، شورای عالی سلامت نیز هر سال دوبار به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می شود، دبیر این شورا وزیر بهداشت است و 9 وزیر عضو این شورا هستند.

هاشمی گفت: این دو نهاد کانون های مهم تصمیم گیری در حوزه سلامت هستند و می توانند برای پیشگیری و مبارزه با مقاومت دارویی تصمیم گیری کنند.

وی افزود: تدوین سند و برنامه ملی مبارزه با مقاومت میکروبی در همین راستا شروع شده است و به زودی این سند به همه دستگاه های مرتبط برای اجرا ابلاغ خواهد شد، بیمارستان های نیز باید برنامه مقابله با عفونت و مدیریت مصرف آنتی بیوتیک را اجرا کنند و سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه مسئولیت مهمی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

وزیر بهداشت گفت: در این مسیر حتما از تجارب بین المللی و مشورت سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دام استفاده می کنیم و مسیر اجرای برنامه با پیشنهادهای سازمان های بین المللی هماهنگ خواهد بود.

وی ادامه داد: ضرورت کاهش و مدیریت مصرف آنتی بوتیک در بخش کشاورزی، شیلات و دامداری یک بخش مهم از این برنامه است و البته توجه به مصرف منطقی دارو هم در بخش انسانی و هم در بخش دام یک ضرورت انکار ناپذیر و یک الزام ملی و جهانی است.

وی افزود: آزمایشگاه های کشور برای مدیریت در این زمینه باید تجهیز شوند و توزیع امکانات پیشگیری ، تشخیصی و درمانی در کشور باید عادلانه تر شود، اقدام مهم دیگر نیز توسعه تحقیق در کشور برای تولید آنتی بیوتیک های جدید با استفاده از تکنولوژی های بایو و نانوست، در این زمینه شرکت های دانش بنیان متعددی ایجاد شده اند که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد اقدامات موثری در این بخش باشیم.

هاشمی گفت: امیدوارم برنامه ایران برای مبارزه با مقاومت میکروبی مانند برنامه مبارزه با بیماری های غیر واگیر مورد توجه سازمان جهانی قرار گیرد و در این زمینه نیز بتوانیم کشوری الگو و پیشرو در منطقه و جهان باشیم.

 

منبعایرنا
مطلب قبلیمهمترین قرارداد نفتی پسابرجامی/اینفوگرافیک
مطلب بعدیسود سهام عدالت شهریور پرداخت می شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید