تولید 65 کیلو طلا در دو ماه اول سال در موته اصفهان

ایران سالانه سه تن طلا تولید می کند و مجتمع طلای موته در سال گذشته ۳۸۰ کیلوگرم شمش طلای خالص تولید کرد.

طلا

مجتمع طلای موته در ماه های فروردین و اردیبهشت، ۶۵ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به سال گذشته 48 درصد افزایش نشان می دهد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ کیلوگرم بود.

مجتمع طلای موته در سال گذشته بیشترین تولید را در ۲۳ سال گذشته داشت و سال گذشته ۳۸۰ کیلوگرم شمش طلای خالص تولید کرد که نسبت به سال ۹۴ حدود ۵۴ درصد رشد نشان می دهد.

مجتمع طلای موته  به عنوان نخستین و بزرگترین معادن طلای کشور، با ظرفیت اسمی تولید 288 کیلوگرم طلا در سال در هفت کیلومتری شمال غربی روستای موته از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در شمال اصفهان قرار دارد.

مجتمع طلای موته از سال 1372 با همکاری یک شرکت استرالیایی فعالیست را آغاز کرده و تاکنون حدود 6 تن طلا در این مجتمع تولید شده است.

در ناحيه خاورميانه، تركيه سالانه ٣١ تن طلا، مصر ١٢ تن و عربستان پنج تن طلا توليد مي‌كند و ايران با توليد سه تن طلا هم سطح تاجيكستان است

مهدی كرباسيان، معاون وزير صنعت و مديرعامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفته است:از نظر توليد سالانه طلا؛ چين، استراليا، روسيه، آمريكا و پرو رتبه‌هاي اول تا پنجم در دنيا هستند. در ناحيه خاورميانه، تركيه سالانه ٣١ تن طلا، مصر ١٢ تن و عربستان پنج تن طلا توليد مي‌كند و ايران با توليد سه تن طلا مشابه تاجيكستان در رتبه آخر است.

به گفته وی در توليد طلا، چين با توليد ٤٦٢ تن رتبه نخست آسياست و بعد از آن اندونزي با ٩٠تن، فيليپين با ٤٠تن، مغولستان با ٣٢ تن، تركيه ٣١تن، ژاپن با هفت تن در رتبه‌هاي بعدي هستند.

بنابر گزارشها، خرید جواهرات در ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سالانه حدود ۴۱ تا ۴۵ تن بود، اما بعد از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۳ به شدت اوج گرفت و به ۶۳ تن رسید. اما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در محدوده ۴۰ تن باقی مانده است.

مطلب قبلینسل دوم اپلیکیشن‌های کتاب در ایران
مطلب بعدیبهار آرام بازار سکه، طلا و بورس؛ قیمت ها ثابت ماندند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید