۸۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم، گفت: به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی داریم که این آمار برای کشورهای عقب افتاده است.

به گزارش ایسنا، سید محمود نوابی امروز (یکشنبه) در اولین جشنواره تقدیر از واحدهای نمونه استانی با بیان اینکه تا کنون در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سطح ملی ۱۶ همایش برگزار شده است، اظهار کرد: امروزه در کشور بسیاری از بنگاه ها در تبلیغات مدعی هستند، اما در ممیزی حاضر به شرکت نیستند. افرادی که حرفی برای گفتن و جرات در شرکت فرایند ممیزی دارند در این گونه مراسم ها ثبت نام می کنند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۲۲ واحد در ممیزی شرکت کردند که ۱۴ واحد لوح حمایت از مصرف کنندگان را دریافت می کنند، افزود: تمام واحدها باید حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند و امیدوارم روزی را شاهد باشیم که بتوانیم متخلفان را معرفی کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به حق الناس توجه کنیم، ادامه داد: ۱۴ واحد این استان در سطح ملی تندیس و لوح دریافت کرده اند، که این نشان از صنعتی بودن این استان است و البته انتظار هم از آن بالاست امیدوارم با تبلیغات سالم در آینده شاهد همایش پرشورتری باشیم.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه امروز دیگر مصرف کننده هر کالایی را مصرف نمی کند، ادامه داد: اول کیفیت، سپس خدمات پس از فروش و رعایت سلایق مشتری ها مهم است و در انتها قیمت مطرح می شود. البته اعتقاد داریم که کالای با کیفیت قیمت مناسب خودش را خواهد داشت. قیمت کالاهای تثبیتی را دولت کنترل می کند، البته در حوزه قیمت گذاری سرکوب قیمت نیست و سود منطقی نیز لحاظ شده است.

شعار اشتباهی داریم مبنی بر اینکه کالای فروخته شده پس گرفته نمی شود، این شعار در هیچ کشور عقب افتاده و البته پیشرفته ای وجود ندارد و تنها مخصوص ایران است

تولید کنندگان سطح ضمانت کالاها را افزایش دهند
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات آزادسازی را با رها سازی اشتباه می گیریم، افزود: شعار اشتباهی داریم مبنی بر اینکه کالای فروخته شده پس گرفته نمی شود، این شعار در هیچ کشور عقب افتاده و البته پیشرفته ای وجود ندارد و تنها مخصوص ایران است. امروز خوشحالم که واحدهای تولیدی این فاز را عوض کرده اند و عنوان کرده اند که جنس فروخته شده پس گرفته می شود، تولید کنندگان باید سطح ضمانتشان را بالا ببرند و به مصرف کننده اعتماد و اطمینان دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جمع آوری کالاهای قاچاق در سطح بازار گفت: این موضوع، کار سنگینی است، اما همکاران ما در استان ها در سال۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر رشد عملکردی داشته اند، البته این آمار در حالی است که حجم قاچاق  پایین تر آمده است.

تمام دستگاه ها هم جهت شوند

نوابی با بیان اینکه تولید کنندگان تریبون های مختلفی در اختیار دارند، ادامه داد: انجمن هایی برای حمایت از مصرف کنندگان شکل گرفته است که باید آنها را توانمند کرد.

وی گفت: این همایش در سطح استان ها  مورد غفلت واقع شده، استانداری ها موظف هستند که هر سال رتبه دستگاه ها را در حوزه شفافیت اطلاعات و خدمت به مردم را اعلام کنند. هم چنین مشکل دیگری وجود دارد. اگر تمایل داریم به رشد خوب برسیم و مشکلات تولیدات حل شود تمام دستگاه ها باید هم جهت شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ثبات اقتصادی در طول دولت یازدهم اضافه کرد: ایجاد شدن ثبات اقتصادی باید ظرفی باشد برای جهش، این ثبات باید همراه با رونق و پیشرفت باشد.

تبلیغات داخلی بزک شده هستند

نوابی افزود: هر کالایی  که از خارج وارد می شود باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشد که البته برخی ها اعتقاد دارند انحصار ایجاد خواهد شد که البته من نمی دانم کجای این ماده انحصار است. هم چنین ماده ۷ قانون هر گونه تبلیغات اغوا کننده را ممنوع اعلام کرده، اما تبلیغات ما به گونه ای است که بزک شده است.  فضای تبلیغات شهری نیز برای تولید کننده داخلی گران است. اما به هر حال نباید هر چیزی را به خورد مردم داد.

وی با اشاره به اربعین حسینی و زائران در حال سفر به کربلا گفت: چرا باید در کشور ۲۰۰ هزار ویزای تقبلی پیدا شود؟ چرا در ماه رمضان زولبیا، در ماه محرم برنج، روغن و عید نوروز باید به دنبال پرتقال و سیب باشیم و گشت های ویژه ای گذاشته شود؟ که بعد از آن هم مصرف کننده و تولید کننده راضی نیستند. استان هایی که در اربعین حسینی هیچ افزایشی در کرایه ها نداشتند کار درستی را انجام دادند. به راستی چرا باید تغییر قیمت دهیم؟ مگر در طول سال ظرفیت اتوبوس هایی که به عنوان مثال از تهران به اصفهان می روند همه کامل هستند؟ چرا برای اربعین اعلام می کنند که باید پر باشد و در برگشت اتوبوس ها خالی برگردند، در حالی که نه مالیات، نه هزینه بنگاه، و پایانه دارند و باید ۱۰۰درصد هزینه بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۸۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم، یعنی به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی داریم که این آمار برای کشورهای عقب افتاده ها است، چرا این تعداد مغازه ایجاد شده و چرا سامان دهی نمی شوند؟

نوابی با بیان اینکه ارایه خدمات قبل، حین و پس از فروش از برنامه های وزارت صنعت است، گفت: در بعضی کشورها عنوانی با پرداخت خسارت اعتماد دارند، یعنی زمانی که مصرف کننده می خواهد کالای خریداری شده را پس دهد تولید کننده مقداری به او پرداخت می کند تا اعتماد مصرف کننده را نسبت به برندش حفظ کند. چرا در ایران این گونه نیست؟ مگر تولید کنندگان سلایق مصرف کنندگان را نمی دانند؟

شرکت تخصصی موضوعی صادرات ایجاد شود

وی با اشاره به بند ۳۳ اقتصاد مقاومتی گفت: این قانون به شفاف و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمدی شیوه های نظارت بر بازار تاکید دارد. هیچ گاه بحث حذف برچسب قیمت را نداشتیم و قرار بود از برخی کالاها درمبدا تولید، قیمت حذف شود که این موضوع نیز منتفی شد، اما یکسری از واحدها هستند که رعایت ضوابط قیمت گذاری را نمی کنند و قیمت ها را تورمی تعیین می کنند و بعد در  فروشگاه ها  تخفیف ۴۰ درصدی می گذارند که البته قرار است این موضوع نیز ساماندهی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید در استان شرکت تخصصی موضوعی صادراتی ایجاد کنیم، ادامه داد: از این نمونه شرکت ها در سطح منطقه ای و ملی نداریم. عموما تولید کننده ها خودشان صادر می کنند که این امر درست جواب نمی دهد، وزیر صنعت اعلام کرده از ایجاد شرکت های تخصصی در مجموعه وزارت صنعت حمایت می شود تا بتوانیم به رشد اقتصادی مد نظرمان برسیم.

مطلب قبلیدرآمد تبلیغاتی فیسبوک از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد
مطلب بعدی150فروند کشتی برای شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران لازم است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید