یک اپ چینی دارد آینده تجارت الکترونیک را تغییر می‌دهد

آینده تجارت الکترونیک شاید مبتنی بر خدمات باشد و این یعنی رقابت برای فراتر رفتن از محدودیت‌های رساندن کالاها و خدمات خیلی سنگین است.

آینده نگر/ منبع: بیزینس ویک

امروز در پکن اگر بخواهید غذا بخورید صد درصد به سودتان است که غذا را از طریق اپ میت‌وان دیانپینگ سفارش بدهید چون تا هشتاد درصد پایین‌تر از قیمت معمول را برای غذا پرداخت خواهید کرد. به نظر غیرقابل باور می‌آید ولی باید قبولش کرد. این اپ حاضر است از شما پول بسیار کمتری بگیرد ولی حتما شما را به عنوان مشتری خودش حفظ کند. این نوع ریسک‌کردن ظاهرا به آینده تجارت الکترونیک گره خورده است.

آنچه که جهان غرب در سال‌های اخیر و با ظهور اپ‌های مختلف چینی فهمیده،‌ این است که این اپ‌ها مثل سیستم عامل ساخته شده‌اند؛ چیزی که مشابهش در سیلیکون ولی یافت نمی‌شود. درست است که فضای تجارت الکترونیک چین بیشتر با اسم علی‌بابا و بعد هم تن‌سنت رقیبش در عرصه شبکه‌های اجتماعی (وی‌چت) شناخته می‌شود، اما جا برای رقبا زیاد است و اپ میت‌وان دیانپینگ نیز نمونه موفقی است که این روزها به خاطر سرشاخ‌شدن رئیسش با رئیس علی‌بابا نیز شهرت پیدا کرده.

اکوسیستم اپ‌های چینی در سال‌های اخیر طوری توسعه پیدا کرده که کسب و کارهای محلی را تحت پوشش خود گرفته و همه را وارد تجارت الکترونیک کرده است. میت‌وان دیانپینگ سردمدار این شیوه است. این اپ درواقع یک پلت‌فرم فنی برای خدماتی مثل رساندن غذا، خرید خواروبار، رزرو هتل، خرید بلیت سینما و رزرو خدمات دیگر مثل آرایشگر و ماساژور است. میت‌وان همچنین مدتی قبل شرکت اشتراک موتورسیکلت موبایک را نیز خرید چون نیاز بود که ناوگان حمل و نقل آن خیلی سریع و گسترده باشد.

میت‌وان دیانپینگ کار خود را در سال ۲۰۱۰ در پکن و به عنوان سایتی مشابه گروپون شروع کرد؛ سایتی که ووچرهای تخفیف می‌فروخت. به تدریج اما اپ‌هایی مثل میت‌وان زندگی صدها میلیون مصرف‌کننده و میلیون‌ها خدمات‌دهنده را دگرگون کرده‌اند. آنها در قیاس با غول‌های غربی مثل فیس‌بوک و آمازون، بیشتر خدمات‌محور هستند و رشد اقتصادی چین جای توسعه آنها را به وضوح باز کرده است. اگر دیتا را نفت جدید بنامیم، چین را هم باید عربستان سعودی جدید بدانیم چون اپ‌های چینی به سطحی عجیب از شناخت نیازهای مصرف‌کنندگان رسیده‌اند و از این بابت از اپ‌های دیگر جهان جلو افتاده‌اند.

اپ میت‌وان دیانپینگ در این راه چنان پیش آمده که تمام خدمات مربوط به سبک زندگی را ارائه می‌دهد. این اپ همچنین در استفاده از دیتا برای شناخت عادات و سلایق مشتریان پیشرفت زیادی داشته است. در نیمه اول سال ۲۰۱۸، میت‌وان دیانپینگ واسطه معاملاتی به ارزش ۳۳.۸ میلیارد دلار بین ۳۵۰ میلیون نفر در ۲۸۰۰ شهر چین بود. یکی از عوامل موفقیت میت‌وان دیانپینگ این است که تکنولوژی آسان و قابل اعتمادی را پیش روی معامله‌کنندگان می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد فهرست موجودی کالا و سفارش‌گرفتن را به راحتی مدیریت کنند.

همچنین استفاده گسترده از هوش مصنوعی در میت‌وان دیانپینگ به این معنی بوده که خدمات دلیوری با بالاترین سطح کارایی ممکن انجام می‌شوند. این اپ در هر ساعت روز مشغول محاسبه ۲.۹ میلیارد مسیر است تا پیک‌های حمل و نقلش قادر باشند از کوتاه‌ترین مسیر و در کوتاه‌ترین زمان به بیشترین مقاصد ممکن برسند. روشی که میت‌وان دیانپینگ به کار گرفته تاکنون سی درصد از زمان متوسط دلیوری را کاهش داده است.

با وجود اين، دردسرهای زیادی هم پیش روی این اپ هست. واقعیت این است که آینده تجارت الکترونیک شاید مبتنی بر خدمات باشد و این یعنی رقابت برای فراتر رفتن از محدودیت‌های رساندن کالاها و خدمات خیلی سنگین است. میت‌وان دیانپینگ به رغم کسب ۳.۸ میلیارد دلار درآمد در نیمه اول سال ۲۰۱۸، در حال رقابتی سنگین با علی‌بابا است و در راه این رقابت، مجبور شده ضررهای زیادی را به جان بخرد. علی‌بابا هم که نمی‌خواهد موقعیت خودش را به عنوان غول تجارت الکترونیک در چین از دست بدهد، این رقابت را پذیرفته و حالا میت‌وان و علی‌بابا هردو دارند با کاهش قیمت‌ها ضرر را به جان می‌خرند.

سابقه رقابت آنها به گذشته برمی‌گردد. در شرایطی که علی‌بابا و میت‌وان دیانپینگ در حال مذاکره بودند، میت‌وان توانست حمایت تن‌سنت رقیب قدر علی‌بابا را برای سرمایه‌گذاری جذب کند و نتیجه این شد که آنها علی‌بابا را دور زدند. این تنها یک دلیل است برای آنکه رقابت بین غول‌های تجارت الکترونیک چین همچنان با شدت ادامه پیدا کند و اگر میت‌وان دیانپینگ با همین سرعت فعلی‌اش پیش برود، این رقابت جدی‌تر هم خواهد شد.

میت‌وان دیانپنیگ در سال ۲۰۱۹ به عنوان نوآورترین شرکت جهان از سوی فست‌کامپنی شناخته شد و ظاهرا دارد به عنوان برهم‌زننده بازی در میان غول‌های صنعت تجارت الکترونیک حرکت می‌کند و از پذیرش ریسک‌های مالی هم حذر نمی‌کند. هدف اصلی میت‌وان دیانپینگ برای آینده این است که به آمازونِ خدمات تبدیل شود و البته علی‌بابا را در فاصله ایمنی از خود نگه دارد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیدوراهی معاون اول رئیس جمهور؛ سهمیه‌بندی کالاها و حذف یارانه پنهان
مطلب بعدیرئیس‌کل بانک مرکزی احمدی‌نژاد: ارزش یارانه ۴۵.۰۰۰ تومانی، ۱۰.۰۰۰ تومان است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید