گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: رشد استارتاپ‌های تبلیغات و فروش دارو

    کسب وکارهای اینترنتی

    اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به پراکندگی پروانه‌های صادرشده در سطح کشور، جنسیت دریافت‌کنندگان و نوع کسب‌ و کار دریافت‌کننده‌ مجوز پرداخته است.

    اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گزارش پروانه‌های کسب صادر‌شده از طرف این اتحادیه در پاییز را منتشر کرد. این اتحادیه فعالیت خود را از آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و در جهت حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن به رشد و توسعه‌ی آن‌ها آغاز کرد. 

    بر اساس گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، طی سه ماه پاییز ۹۹، ۲۵۲ فقره پروانه کسب از سوی اتحادیه صادر شده که ۱۴۶ مورد از آن‌ها مربوط به استان تهران بوده است.

    نقشه از استان هایی که بیشترین مجوز کسب را در پاییز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی گرفتند

    اصفهان، فارس و قزوین، پس از تهران بیشترین تعداد پروانه‌های کسب را دریافت کرده‌اند. از سویی، ۱۰۳ پروانه (۴۱٫۵ درصد) از نوع حقوقی و ۱۴۹ پروانه از نوع حقیقی هستند.

    اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی در گزارش خود اشاره کرده است که بنا به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، متقاضیان حقیقی پروانه کسب‌وکار مجازی تا پایان سال ۱۳۹۹ برای صدور یا تمدید پروانه‌ی کسب، از ارائه‌ی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند و می‌توانند صرفاً با ارائه‌ی تعهدنامه، اقدام به دریافت پروانه کسب کنند.

    اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گزارش می‌دهد که ۲۱۹ پروانه‌ی کسب برای آقایان صادر شده که نشانگر سهم ۸۶ درصدی در مقایسه با خانم‌ها است. البته مقدار کسب پروانه توسط خانم‌ها در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال، ۳ درصد رشد کرده است.

    پروانه‌های صادرشده در چه رسته‌هایی بوده‌اند؟

    به گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، ۵۴٫۷ درصد پروانه‌ها مربوط به عرضه‌ی کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی، ۲۴٫۶ درصد مربوط به عرضه‌ی انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی، ۱۰٫۷ درصد مربوط به عرضه‌ی گروه کالایی خاص در فروشگاه‌های مجازی، ۶٫۷ درصد مربوط به عرضه‌ی انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی و ۳٫۱۷ درصد مربوط به عرضه‌ی خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه‌های مجازی بوده‌اند.

    پراکندگی پروانه‌ها در موضوعات مختلف را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    نمودار موضوعی بیشترین مجوزهای کسب از اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پاییز

    جزئیات این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شود:

    • خدمات هوشمند: خدمات مالی، خدمات منزل، خشکشویی آنلاین و گلفروشی آنلاین
    • جابه‌جایی هوشمند: تاکسی‌های هوشمند، حمل بار آنلاین و پیک هوشمند
    • محصولات دیجیتال و لوازم برقی: محصولات دیجیتال، فروشگاه قطعات الکترونیکی و لوازم برقی
    • فروشگاه بزرگ: پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازم خانگی، لوازم سفر، ورزشی و سرگرمی
    • غیره: مشاوره، مشاوره املاک و حیوانات خانگی

    همان‌طور که مشاهده کردید، دسته‌ی «فروشگاه بزرگ» بیشترین تعداد جواز را (۳۱/۱ درصد) در فصل پاییز کسب کرده است. اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی پیش‌بینی کرده است که با تصویب ضوابط فروش طلا در فضای مجازی، این دسته نیز در آینده شاهد رشد قابل‌ توجه خواهد بود.

    منبعزومیت
    مطلب قبلیبزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان فرصتی تازه برای ایران
    مطلب بعدیمهم‌ترین ادغام‌های استارتاپی ایران و جهان

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید