گردش مالی زعفران در کشور 200 میلیارد تومان است

مجری طرح ملی گیاهان دارویی پیش بینی کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، ضریب نفوذ مکانیزاسیون در مزارع زعفران ظرف چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر پیمان یوسفی آذر امروز در حاشیه نخستین نشست هم اندیشی مکانیزاسیون زعفران به خبرنگار ما گفت: برای سال آینده مزارع الگویی بالای هزار هکتار را هدفگذاری کردیم که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به طور مکانیزه انجام شود.

وی با بیان این که در حوزه کاشت، داشت و برداشت زعفران کشور، ضریب نفوذ مکانیزاسیون زیر نیم درصد است، اظهار داشت: به علت خرد بودن اراضی، ماشین های برداشت نتوانسته اند به مزارع زعفران ورود پیدا کنند.

یوسفی آذر در عین حال ضریب نفوذ مکانیزاسیون در حوزه خشک کردن و فرآوری زعفران را حدود ۵ درصد اعلام کرد.

وی در این نشست با بیان این که ظرف سه سال آینده نیاز بازارهای جهانی به زعفران به بیش از ۵۰۰ تن خواهد رسید، گفت: ما باید برای دستیابی به این بازار بزرگ برنامه ریزی و تلاش کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی را از ظرفیت های مهم اقتصادی کشور خواند و اذعان داشت: گیاهان دارویی می تواند جای درآمد نفتی را بگیرد.

وی افزود: گیاهان دارویی به دستور دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشور در رایزنی های اقتصادی سفارت خانه های ایران در اولویت قرار گرفته است.

یوسفی آذر، گردش مالی زعفران در کشور را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان و بر تشکیل سازمان ملی گیاهان دارویی و زعفران تاکید کرد.

در این نشست هم اندیشی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز بر سرمایه گذاری های خارجی در حوزه تولید و صادرات زعفران به ویژه در قسمت جدا سازی پرچم، بسته بندی، می توان کمک های فنی اعتباری استان را در اختیار کشاورزان قرار داد و ما این آمادگی را داریم.

وی ادامه داد: امکان پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر تا سقف دو میلیارد تومان در مناطق مختلف برای این موضع نیز وجود دارد.

بر پایه این گزارش، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان رضوی با ابراز خرسندی از اختصاص ردیف مستقل برای طرح ملی گیاهان دارویی کشور گفت: علاوه بر تولید کیفی زعفران، تاکید ما بر فرآوری این محصول است و زعفران نباید خام فروشی شود.

مهندس مزروعی افزود: ارزش دارویی و غذایی زعفران باید شناسانده و در زمینه فرآوری و ارزش افزوده این محصول بیشتر کار شود.

در این نشست،رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز بر مکانیزه کردن کاشت، داشت و برداشت و فرآوری زعفران تاکید ورزید و گفت: با مکانیزه شدن تولید زعفران، بسیاری از اشتغال ها در این حوزه به بخش فرآوری این محصول و ارزش افزوده سوق داده می شود.

مهندس سجادی پور با اذعان به این که برای ورود به بازارهای جهانی راهی به جز توسعه مکانیزاسیون زعفران وجود ندارد، تصریح کرد: در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی زعفران باید سرمایه گذاری صورت گیرد و تسهیلات ۴ درصدی برای تکمیل زنجیره این محصول اختصاص یابد.

مطلب قبلیطرح اتصال ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت پرسرعت تا سال ۹۹
مطلب بعدیعبارات ساده‌ای که به بهبود ارتباطات شما کمک می‌کنند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید