گام بلند برای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران

وزیر نفت چند روز پیش اعلام کرد در حال حاضر ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی در کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار است که این رقم می‌تواند به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برسد.

تعدد هلدینگ ها و مجتمع‌های پتروشیمی در کشور یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی توسعه این صنعت در کشور به شمار می‌رود، صنعتی که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران می‌تواند به یکی از موفق‌ترین صنایع کشور تبدیل شود و حتی جایگزین درآمدهای صادرات نفت خام از کشور باشد. به اعتقاد کارشناسان در صورت تجمیع هلدینگ های پتروشیمی در کشور در قالب یک یا چند هلدینگ اصلی گام موثری در پیشبرد اهداف توسعه این صنعت برداشته‌شده است. اتفاقی که وزیر نفت بیژن نامدار زنگنه هم با آن موافق است. او چند روز پیش اعلام کرد:« موافق تجمیع پتروشیمی‌های فعال باهم اما نه در قالب شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) هستم.»

در هفته‌ها و روزهای گذشته در کنار موضوع بازگرداندن ارز صادراتی پتروشیمی‌ها، مهم‌ترین موضوعی که این صنعت را خبرساز کرده، تجمیع هلدینگ های پتروشیمی است، اتفاقی که اگر رخ دهد می‌تواند برای این صنعت در کشورمان تاریخ‌ساز شود و حتی نقطه شروعی برای تجمیع بسیاری از صنایع دیگر باشد که در حال حاضر با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند مانند صنعت خودرو، صنعت تولید لوازم‌خانگی و… یکی از مشکلات اصلی صنایع در ایران هم‌اکنون تعدد شرکت‌های کوچک و متوسط و نبود هلدینگ های بزرگ است؛ برای مثال در کشور ما بیش از 200 شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی وجود دارد درصورتی‌که در کشور آلمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در جهان کمتر از 5 شرکت اصلی در این زمینه فعال هستند.

البته دراین‌بین شرکت‌ها و هلدینگ های مهم پتروشیمی کشور هم با تجمیع موافق هستند و حتی مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است. چندی پیش و در جریان کنگره نفت و نیرو جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره بر این نکته که تجمیع هلدینگ ها می‌تواند قدم موثری در قدرتمند سازی این صنعت داشته باشد، گفت: تنها زمانی می‌توانیم پای میز مذاکره برای فروش محصولات حرف خود را به کرسی بنشانیم که در یک مجموعه واحد و قدرتمند متمرکز باشیم.

او همچنین با اشاره به این موضوع که تعدد هلدینگ ها در اکثر مواقع سبب چنددستگی تصمیمات و نبود رأی واحد در برابر برنامه‌ریزی‌ها بوده گفت: چالش اصلی بر سر راه این مجمع گستردگی شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ است. به‌طور مثال برنامه‌ریزی برای ادغام هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو از پنج ماه پیش آغازشده اما به دلیل تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ ها و نحوه ارزش‌گذاری این شرکت‌ها، تجمیع بسیار زمان‌بر خواهد بود.

همچنین در این همایش مخدومی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی تاپیکو هم به اختلال توسعه در صنعت پتروشیمی به دلیل پراکندگی هلدینگ ها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد ادغام هلدینگ های مربوط در یک مجموعه اصلی بسیار می‌تواند در امر توسعه این صنعت مهم و تأثیرگذار باشد. پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه باعث هدر رفت وقت و انرژی برای مدیریت این شرکت‌های متنوع می‌شود. اگر بتوانیم به‌جای هلدینگ های متعدد در صنعت پتروشیمی، هلدینگ های متنوع در صنایع مختلف داشته باشیم، با سرعت بیشتر به اهداف توسعه‌ای درزمینهٔ تولید و فروش خواهیم رسید. به‌طور مثال تجمع شرکت لاستیک‌سازی در یک هلدینگ لاستیک‌سازی می‌تواند این صنعت را قدرتمندتر سازد.

به اعتقاد کارشناسان هلدینگ ها و شرکت‌های پتروشیمی در ایران زمانی می‌توانند با هلدینگ های بزرگ جهانی همچون سابیک عربستان رقابت کنند که شرکت‌های پتروشیمی در یک مجموعه بزرگ ادغام شوند و قدرتی جهانی پیدا کنند.

پیش‌ازاین «رضا نوروز زاده» مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم گفته بود که تجمیع هلدینگ‌ها به ایجاد بخش خصوصی واقعی در این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

وزیر نفت چند روز پیش اعلام کرد در حال حاضر ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی در کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار است که این رقم می‌تواند به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برسد؛ جهشی بزرگ که یکی از پیش‌زمینه‌های مهم آن تجمیع شرکت‌ها و هلدینگ های بزرگ پتروشیمی در کشور و شکل‌گیری شرکت‌هایی جهانی و بین‌المللی است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیبانک مرکزی: نرخ تورم آبان‌ماه ۱۸.۴ درصد شد
مطلب بعدیچرا باید از محیط کاری خود سپاس‌گزار باشید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید