“کلانتری: مصرف آب کم نشود، تمدن کشور از بین می‌برد”

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر مصرف آب در کشور کم نشود، تمدن هشت هزار ساله ایران نابود خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری در نخستین نشست خبری خود پس از تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ٧٠ درصد مشکلات کشور از آب است و اگر این روند ادامه یابد، کشور با خطر خشکسالی و نابودی مواجه می شود.

وی گفت: نباید مسایل کلی و مهم مانند آب را فدای مسایل جزیی مانند حفاظت از یوزپلنگ کنیم.

70 درصد مشکلات کشور از آب است و اگر این روند ادامه یابد، کشور با خطر خشکسالی و نابودی مواجه می شود

کلانتری با اشاره به این که بیش از ٧٠ تا ٨٠ درصد مشکل کشور نبود آب است، ادامه داد: از بیش از ٤٠ درصد آب های تجدیدپذیر استفاده کرده ایم، یعنی بنا بر استانداردهای جهانی ١١٠ درصد بیشتر مصرف کرده ایم، هیچ کشوری حتی آفریقایی بیش از ٦٠ درصد از آب های تجدیدپذیر خود استفاده نمی کند.

سیاست سازمان توسعه پایدار و متوازن است
کلانتری همچنین گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست توسعه پایدار و متوازن است، ما نمی خواهیم مانع توسعه در کشور شویم اما در مقابل باید همراه با حفظ محیط زیست صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نمی خواهیم مانع توسعه واقعی کشور شویم یعنی به بهانه حفظ محیط زیست توسعه را متوقف کنیم، اکنون چهار و نیم میلیون فارغ التحصیل در کشور وجود دارد بنابراین اگر سیاست متوازن در کشور و میان تمام دستگاه های اجرایی رونق یابد، هم محیط زیست حفظ می شود و هم توسعه خواهیم داشت.

٥١ درصد الودگی هوای تهران مربوط به خودروهای شب است
معاون رییس جمهوری گفت: آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها یکی از مشکلات اساسی است، به ویژه در تهران که با سرد شدن هوا، پدیده وارونگی دما رخ می دهد و آلودگی چندین برابر می شود.

وی افزود: با شناختی که از شهردار جدید تهران دارم امیدوارم تعامل خوبی میان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران در راستای کاهش آلودکی هوا ایجاد شود.

٥١ درصد آلودکی هوای تهران مربوط به خودروهایی است که معمولا کامیون هستند و شب وارد تهران می شوند؛ می توانیم با اخذ قوانینی مانند ممنوعیت ورود خودروهای بالای ١٠ سال به شهر، آلودگی را کاهش دهیم

کلانتری اظهار کرد: بیشترین منبع الودگی هوای تهران خودروها، موتورسیکلت ها و نیروگاه های اطراف هستند که مدیریت تمام انها کار دشواری است و چون سازمان توان تخصصی کافی ندارد، در نظر داریم در اینده بخشی از وظایف حاکمیتی خود را به دانشگاه ها و مراکز علمی واگذار کنیم.

کلانتری ادامه داد: به عنوان مثال، بخش نظارت بر تولیدات خودرو را به دانشگاه های تهران یا شریف واگذار کنیم.

وی گفت: علاوه بر منابع الاینده موجود، ٥١ درصد الودکی هوای تهران مربوط به خودروهایی است که معمولا کامیون هستند و شب وارد تهران می شوند؛ می توانیم با اخذ قوانینی مانند ممنوعیت ورود خودروهای بالای ١٠ سال به شهر، آلودگی را کاهش دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین بیش از 20 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به زمانی است که نیروگاه برق شهید رجایی با سوخت مازوت کار می کند؛ وزارت نفت قول داده است که امسال گاز نیروگاه را قطع نکند.

وی همچنین با بیان این که تهران دیگر جایی برای ترافیک بیشتر ندارد و به پارکینگ تبدیل شده است، افزود: اکنون اطلاعات کافی در این باره که چه خودرویی از کدام نمایندگی بیشترین آلودگی را دارد در اختیار نداریم و باید سازمان را در این زمینه تقویت کنیم.

وی رابطه میان محیط زیست و توسعه را از جنس تعاملی خواند و افزود: محیط زیست نمی تواند ماشین ‘ نه ‘ گفتن باشد بلکه باید مباحث اصلاحی و علمی ارائه دهد، نمی توانیم دستگاه های اجرایی را بدون پاسخ بگذاریم، اکنون محیط زیست به 80 میلیون دوستدار نیاز دارد، باید مجلس، دولت و مردم را با خود همراه کنیم و آنها را با محیط زیست آشتی دهیم که در این میان نقش رسانه ها بسیار پررنگ است.

 70 درصد وقت خود را صرف آب می کنم 
کلانتری گفت: در حال حاضر آب مهمترین مقوله در کشور است زیرا حیات کشور و تمام زیستمندان آن به آب بستگی دارد بنابراین 70 درصد وقت خود را در سازمان محیط زیست به مقوله آب اختصاص خواهم داد زیرا اگر مصرف آب کم نشود، کشور نابود می شود.

وی درباره سدسازی ها اظهار کرد: به نظر من سدسازی در جاهایی خوب و در جاهایی بد است ، به عنوان مثال اکنون ادامه ساخت سدهای نازلو، باران دوز و سیمینه رود را به رغم صرف هزینه های هنگفت، متوقف کردیم.

وی گفت: نیروهای مربوط به مقوله هوا در سازمان محیط زیست 20 برابر موضوع آب است، یعنی آب در این سازمان جایگاهی نداشته در حالی که امروز 70 تا 80 درصد مشکل کشور نبود آب است.

شمال کشور هم با مشکل آب مواجه خواهد شد 
کلانتری گفت: 20 سال گذشته در شمال کشور دو میلیون و 300 هزار هکتار جنگل های هیرکانی وجود داشت که اکنون به یک میلیون و 100 هزار هکتار کاهش یافته است.

وی درباره تاثیر سد شفارود در استان گیلان گفت: سال گذشته حَکَم بودم و به سازمان محیط زیست پیشنهاد دادم که وزارت نیرو را موظف کند به ازای هر یک هکتار جنگلی که از بین می رود، 10 هکتار جنگلکاری انجام دهد که بعد از گذشت پنج سال به جای 60 هکتاری که نابود می شود، 600 هکتار جنگل خواهید داشت.

کلانتری افزود: شمال کشور نیز با بحران آب مواجه خواهد شد همانطور که تاکنون نیز شده است.

 بودجه اندک سازمان محیط زیست 
وی به بودجه کم سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: تمام بودجه سازمان حفاظت محیط زیست از کمک بلاعوض دولت به دو منطقه آزاد کمتر است این در حالی است که از این سازمان انتظارات بزرگ هم دارند.

دولت هر سال به دو منطقه آزاد کشور دو هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض می کند در حالی که کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست برای یک سال به 6000 میلیارد تومان نیز نمی رسد

وی افزود: دولت هر سال به دو منطقه آزاد کشور دو هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض می کند در حالی که کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست برای یک سال به 6000 میلیارد تومان نیز نمی رسد بنابراین با این بودجه تاکنون کارهایی هم که انجام شده جای شگفتی دارد.

باید حقابه تالاب ها را بگیریم 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از وظابف سازمان محیط زیست احیا و حفاظت از تالاب ها است ، برای اولین بار وزارت نیرو حقابه تالاب ها و رودخانه های کشور را تعیین کرد که میزان 11.8 دهم میلیارد متر مکعب است که باید تلاش کنیم ان را از وزارت نیرو بگیریم.

کلانتری افزود: برای کارون 1.8میلیارد متر مکعب و گاوخونی 175 میلیون متر مکعب حقابه سالانه تعیین کرده که باید بنا به شرایط منطقه و فصل این حقابه ها را دریافت کنیم ، مثلا حقابه دریاچه ارومیه را نمی توانیم در تابستان دریافت کنیم بلکه در بهمن و اسفند که کشاورزان مطالباتی ندارند، امکان پذیر است.

به گفته وی ، احداث سد درودزن موجب خشک شدن تالاب بختگان شد که باید تلاش کنیم حقابه آنرا دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: حقابه تالاب ها و رودخانه ها با سیلاب تامین می شود، سد زدیم و سیلاب ها را مهار کردیم و این مساله موجب قطع جریان آب به سمت تالاب ها شد، مردم باید در دریافت حقابه به ما کمک کنند و مطالبه گر باشند.

کلانتری گفت: به عنوان مثال در استان اصفهان بیش از 30 هزار هکتار فضای سبز با میان بارندگی 130 میلمتر در سال وجود دارد بنابراین در اینجا حقابه تالاب گاوخونی در این بخش صرف می شود که مردم باید حق تالاب را مطالبه کنند تا 175 میلیون متر مکعب حقابه تالاب داده شود.

 مهار گرد و غبار به شرط تامین حقابه تالاب ها 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه های سازمان در زمینه گرد و غبار در خوزستان گفت: بر اساس اخرین اطلاعات 28 منطقه در ایران و عراق کانون گرد و غبار است که از این تعداد چهار کانون در ایران و 24 کانون در عراق و سوریه واقع است اما آلودگی چهار کانون داخلی معادل 10 کانون خارجی است.

وی افزود: بخشی از آن مربوط به خشک شدن تالاب های خوزستان، بخشی از زمین های زراعی رها شده و همچنین تاثیرات جنگ است که با همکاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در حال سرو سامان دادن به موضوع هستیم و امسال نیز 190 میلیارد تومان اعتبار برای این امر تخصیص یافته است.

کلانتری ادامه داد: بخش عمده این مناطق در عراق در تصرف داعش یود و اکنون که داعش در حال نابودی است دولت عراق قول همکاری داده است چون این مشکل آنها نیز هست ، همچنین در حال احداث مرکز آموزشی تحقیقاتی در زمینه گرد و غبار در عراق هستیم .

وی تاکید کرد: با قاطعیت می گویم اگر حقابه زیست محیطی تالاب ها رعایت شود در مدت دو تا سه سال گرد و غبار مهار خواهد شد.

احیای دریاچه ارومیه در صورت تامین منابع مالی
دریاچه ارومیه موضوع دیگری بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به آن پرداخت و گفت: حیات دریاچه بعد از این به میزان تامین اعتبارات آن بستگی دارد، راه حل های اجرایی خوبی برای احیای آن مشخص شده است اما اگر منابع مالی تامین شود قول می دهم که در حد اکولوژیک احیا شود.

دریاچه ارومیه اکنون به مرحله تثبیت رسیده و دیگر از خطر خشک شدن دور شده است اما هر چه دیرتر پول بدهند، دیرتر احیا می شود

وی افزود: دریاچه اکنون به مرحله تثبیت رسیده و دیگر از خطر خشک شدن دور شده است اما هر چه دیرتر پول بدهند، دیرتر احیا می شود؛ هزینه احیای دریاچه سالانه دو هزار میلیارد تومان است اما سال گذشته فقط 7000میلیارد تومان تخصیص داده شد.

کلانتری تاکید کرد: اهمیت احیای دریاچه ارومیه در مهار ریزگردهای نمکی آن بود که با اقدامات صورت گرفته 60 تا 79 درصد آنها مهار شده است، سازمان جنگل ها در این زمینه با انجام پوشش گیاهی بسیار خوب عمل کرده است، طرح های آبرسانی به دریاچه پر هزینه است.

وی گفت: دریاچه ارومیه برای احیا به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی درباره اعتبارات بین المللی از جمله از سوی ژاپن گفت: کل اعتباری که قرار است ژاپن به دریاچه اختصاص دهد دو میلیون دلار است که بیشتر هم صرف کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می شود بنابراین بار اصلی آن بر دوش دولت است.

منبعایرنا
مطلب قبلینمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی،کف پوش و موکت/آلبوم عکس
مطلب بعدیچشم امید بازارهای موازی به کاهش نرخ سود بانکی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید