کاهش 35 درصدی بارش در سال آبی جاری

هشدار خشکسالی و بروز مشکل برای کشاورزان

باران

روزهاست که آلودگی هوا به صورت گسترده آسمان شهرهای بزرگ و کلانشرها را پوشانده است و هیچ خبری نه از باران هست و نه بارش برف زمستانی؛ انگار زمستان و پاییز با آسمان شهرهای کشور قهر کرده اند و آمارهای بارندگی با افت قابل‌توجهی مواجه شده است.

آمار و ارقام دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو نشان می‌دهد: میانگین ارتفاع کل ریزش‌های جوی در 117روز سپری شده از سال آبی 1400-1399  (از ابتدای مهر تا 27دی‌ماه امسال) به 82 میلی‌متر رسیده که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (127میلی‌متر) بالغ‌ بر 35درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در 52سال اخیر (94میلی‌متر)  13درصد کاهش یافته است.

براساس این آمارها، حجم کل بارش‌های جوی از اول مهر تا شامگاه 27دی ‌ماه معادل 135میلیارد و 138میلیون مترمکعب بوده است.
براساس آمارها و داده‌های منتشرشده از بدنه تحقیقاتی و کارشناسی وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی 1400-1399 تاکنون (از اول مهر تا شامگاه 27دی) حوضه آبریز دریای خزر، طبق روال معمول پرباران‌ترین منطقه ایران بوده و ارتفاع ریزش‌های جوی این منطقه به 153میلی‌متر رسیده؛ اما این میزان بارندگی 2درصد نسبت به‌مدت مشابه سال آبی قبل و 4درصد نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در 52سال اخیر کمتر بوده است.

دیگر حوضه پرباران، یعنی حوضه خلیج‌فارس و دریای عمان نیز در این دوره زمانی با افت قابل ‌توجه بارندگی نسبت به سال قبل مواجه شده و ارتفاع بارش‌های آن از 223میلی‌متر در سال گذشته، به 137میلی‌متر در سال‌جاری رسیده که نسبت به سال قبل 39درصد و نسبت به دوره‌های مشابه در 52سال اخیر 14درصد کاهش نشان می ‌دهد.

به‌گزارش همشهری، کاهش بارش‌های جوی در 3حوضه کم‌باران «مرزی شرق»، «فلات مرکزی» و « قره‌قوم» نیز تکرار شده و بارندگی‌های این سه حوضه از ابتدای مهر تا 27دی ‌ماه امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب 40، 44 و 79درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس این آمارها، رکورد بدترین وضعیت بارندگی به حوزه کم‌باران «مرزی شرق» تعلق دارد که میانگین بارندگی آن با 79درصد کاهش از 70میلی‌متر به 15میلی‌متر رسیده است.

در مقابل، رکورد بهترین و مساعدترین وضعیت بارندگی در این دوره زمانی به حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» تعلق دارد که با وجود افت 35درصدی میانگین بارندگی‌های کشور، با رشد 34درصدی بارندگی نسبت به سال قبل و افزایش 5درصدی بارندگی نسبت به میانگین 52سال اخیر مواجه شده است.

براساس آمارها، در 117روز سپری‌شده از سال آبی جاری، میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی در این حوضه به 98میلی ‌متر رسیده است. به اعتقاد کارشناسان وضعیت بارش های امسال نشان می دهد که کشاورزان در ماه های آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد و کشور در تامین بخشی از کالاهای اساسی در حوزه کشاورزی از همین حالا باید برنامه ریزی کند.

از سوی دیگر این خشکسالی ها اگر ادامه پیدا کند مردم در بهار و تابستان با مشکل تامین آب و تاحدودی برق رو به رو خواهند شد.

به صورت کلی آمارهای وزارت نیرو از کاهش 35درصدی بارندگی‌های سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد و این موضوع یک زنگ خطر مهم است که باید از همین حالا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیششمین دوره «الکام‌استارز» شروع شد
مطلب بعدیتهدیدها و فرصت‏ های صنعت برق ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید