کاهش 33 درصدی تولید روغن زیتون براثر سرمازدگی

مجری طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: امسال تولید روغن زیتون داخلی بین 3 تا 3 هزار و 500 تن برآورد شده که علت این کاهش 33 درصدی نسبت به سال گذشته، سرمازدگی سال 95 است.

«احمد مستخدمی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:در واقع بخشی از میوه زیتون به دلیل سرمازدگی آذرماه سال 95 و بخشی به علت تنش گرمایی فروردین و اردیبهشت ماه امسال که منجر به ریزش گل و میوه شد، از بین رفت.

به گفته وی، سال گذشته نزدیک پنج هزار و 300 تن روغن زیتون کیفی فرابکر و بکر در کشور تولید شده بود.

سرانه مصرف روغن زیتون کشور بین 11 هزار و 500 تا 12 هزار تن در سال است که نزدیک یک سوم آن در داخل کشور تولید و مابقی نیاز مصرفی از طریق واردات تامین می شود

مستخدمی اظهارداشت: سرانه مصرف روغن زیتون کشور بین 11 هزار و 500 تا 12 هزار تن در سال است که نزدیک یک سوم آن در داخل کشور تولید و مابقی نیاز مصرفی از طریق واردات تامین می شود.

مجری طرح زیتون کشور پیش بینی کرد: به دلیل سرمازدگی و تنش های آب و هوایی امسال نزدیک 85 هزارتن میوه زیتون در سطح 55 هزار هکتار باغات بارور تولید شود که کاهش 11 هزارتنی تولید میوه را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

به گفته وی، سال گذشته 96 هزارتن میوه زیتون درکشور تولید شده بود که بین 60 تا 65 درصد آن تبدیل به کنسرو زیتون و 35 تا 40 درصد تبدیل به روغن زیتون می شد.

مستخدمی اظهارداشت: امسال 30 درصد میوه زیتون برداشتی به تولید روغن زیتون رسیده است.

مستخدمی با بیان این که بخش عمده میوه زیتون به مصرف کنسرو زیتون رفته است، گفت: به دلیل افت تولید با افزایش کیفیت و درشتی محصول مواجه بودیم که همین باعث شد تولید کنندگان بیشتر به سمت کنسرو زیتون روی بیاورند و بخش کمی از زیتون به صنایع فراوری روغن زیتون اختصاص یابد.

مردم روغن زیتون بی بو مصرف نکنند
این مقام مسئول در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: روغن زیتون فرابکر، بکر و معمولی از تولیدات داخلی و خارجی موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.

مستخدمی بهترین نوع روغن زیتون مصرفی را روغن فرابکر استراویژن و بکر (بو دار) دانست و گفت: روغن زیتون بدون بو از لحاظ استاندارد جهانی فاقد ارزش غذایی مطلوب است و تنها می توان آن را به عنوان روغن معمولی مصرف کرد زیرا فنول هایی در روغن زیتون بکر موجود است که به آن طعم، بو و خاصیت می دهد که با حرارت دادن و تجزیه این محصول در شرایط خاص همراه با از بین رفتن فنول ها بوی زیتون و خواص آن نیز از بین می رود.

وی روغن زیتون بی بو را فاقد کیفیت آنتی اکسیدانی دانست و گفت: در اکثر کشورهای دنیا بهترین روغن زیتون مصرفی فرابکر و بکر است اما در کشور ما ذائقه مردم به سمت روغن زیتون بی بو است که هیچ خاصیتی ندارد.

به گفته مستخدمی بخش عمده روغن زیتون تولید داخل نیز کیفی و به شکل فرابکر و بکر است و حتی روغن های زیتون وارداتی از مبادی رسمی نیز براساس دستورالعمل سنجش کیفی روغن توسط شورای بین المللی زیتون، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه های کنترل کیفی وارد کشور می شود.

وی وجود روغن های زیتون بی بو و پومس را غیرکیفی دانست و افزود: روغن پومس مصرفش فاقد استاندارد است و به شکل قاچاق وارد کشور می شود که به مردم توصیه می کنم از این نوع روغن ها استفاده نکنند.

میانگین جهانی عملکرد تولید زیتون را در هر هکتار 1700 کیلوگرم دانست و اضافه کرد: اکنون در اکثر باغ های زیتون کشور عملکرد تولید زیتون 2100 کیلوگرم در هکتار است

مستخدمی میانگین جهانی عملکرد تولید زیتون را در هر هکتار 1700 کیلوگرم دانست و اضافه کرد: اکنون در اکثر باغ های زیتون کشور عملکرد تولید زیتون 2100 کیلوگرم در هکتار است.

وی اظهارداشت: درحال حاضر 42 کارخانه روغن کشی و هشت هزار کارگاه تولیدی کنسروی در مناطق زیتون خیز کشور از جمله زنجان، قزوین و گیلان فعالند.

مستخدمی درباره آفت مگس زیتون و شرایط استان های زیتون خیز گفت: این آفت در باغ های زیتون کشور وجود دارد اما با اقدامات صورت گرفته امسال این آفت کنترل شده و مشکلی در این خصوص نداشتیم.

به گفته وی، طبق آمارها خسارت ناشی از آفت مگس زیتون در باغ ها امسال کمتر از نیم درصد است.

وی با اشاره به این که ارقام مختلف زیتون دنیا در ایران تولید می شود، ادامه داد: اما بیشترین ارقام زرد، ماری، تخم کبکی، دزفول و باغ ملک مورد مصرف کنسروی و ارقام سیاه، کرانیکی و آربیکین برای مصرف روغن کشی استفاده می شوند.

مطلب قبلیایران در تولید قزل آلا جزو 4 کشور اول دنیاست
مطلب بعدی۱۵۰ هزار تن روغن تولیدی 10 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید