کاهش ظرفیت تولید چینی در ایران

از 24 کارخانه، 16 کارخانه که بیشتر واحدهای کوچک و متوسط بودند، تعطیل شده اند. اکنون تنها هشت کارخانه تولید چینی در ایران فعالیت می کند که به دلیل مشکلات ارزی و سونامی هایی که اقتصاد را بر هم زده، گرفتارند.

عباسعلی قصاعی، عضو اتاق بازرگانی تهران

هرچند در فرایند تولید و صادرات چینی به آمریکایی ها کار نمی کردیم اما آثار ناشی از تحریم های آمریکا روابط تجاری صنعت گران این بخش را با شرکت های اروپایی به کمترین میزان ممکن رسانده است. بانک های اروپایی از همکاری با طرف های ایرانی امتناع می کنند و تامین مواد اولیه، لوازم یدکی و دیگر مایحتاج صنایع چینی از اروپا به ویژه آلمان دشوار شده است. می توان گفت همکاری دو طرف به 20 درصد کاهش یافته و آن هم محدود به شرکت های اروپایی است که ماشین آلات تولید می کنند.

رکود و رشد منفی اقتصادی خود را در صنایع چینی نشان می دهد. چینی محصولی نیست که در اولویت خرید خانوار قرار بگیرد. در واقع خانواده ای که همه چیز دارد و پول هم دارد چینی می خرد  و چینی دارو یا غذا نیست. با توجه به رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید، بازار چینی هم محدود شده است.

مشکل دیگری که بیش از چهار دهه به مسئله صنایع به ویژه صنعت چینی تبدیل شده، بی ثباتی نرخ ارز است. زمانی که نرخ ارز رو به کاهش می رود، همه دست نگه می دارند و خرید و فروش به این دلیل که ممکن است قیمت ها افت کند، متوقف می شود. این در حالی است که مواد اولیه به کار رفته در محصولات با دلار گران تر خریداری شده و کاهش قیمت به آسانی انجام نخواهد شد. این معضل به اقتصاد کشور و بی ثباتی همیشگی نرخ ارز در آن باز می گردد که در کنار رکود، فعالیت صنعتی را محدود کرده است.

هرچند مشکلات ناشی از تحریم صادرات را محدود کرده اما تجارت از طریق صرافی ها یا فروش ریالی به کشورهای همسایه ادامه دارد. می توان گفت که صادرات در دو سال گذشته رونقی یافته اما تولید چینی روند کاهش را طی کرده است.

ایران ظرفیت تولید 50 هزار تن چینی را دارد و پس از چین، در جایگاه دوم در جهان از این نظر قرار گرفته است اما این ظرفیت طی 20 سال گذشته از 50 هزار تن به 40 هزار تن رسیده  و از 24 کارخانه، 16 کارخانه که بیشتر واحدهای کوچک و متوسط بودند، تعطیل شده اند. اکنون تنها هشت کارخانه تولید چینی در ایران فعالیت می کند که به دلیل مشکلات ارزی و سونامی هایی که اقتصاد را بر هم زده، گرفتارند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلی20 میلیون بشکه نفت در روز از تنگه هرمز عبور می‌کند
مطلب بعدیکارنامه ۶ ماهه بازار؛ سرمایه گذاران بازار ارز بیشتر ضرر کردند یا سایر بازارها؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید