کاشت میلگرد در بتن چگونه انجام می شود

کاشت میلگرد در بتن چگونه انجام می شود

یکی از اصطلاحاتی که امکان دارد در زمان ساخت پروژه‌های ساختمانی با آن مواجه شوید کاشت میلگرد در بتن است که نحوه انجام این فرایند تاثیر زیادی در بالابردن استحکام و مقاومت نهایی سازه دارد.

برای این فرایند معمولا قوانین مشخصی وجود دارد اما اینکه در چه شرایطی این کار انجام می‌شود یا مراحل کاشت میلگرد چگونه است؟ مسائلی هستند که قصد داریم در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از کاشت میلگرد در بتن چیست؟

به فرایندی که طی آن بخش‌هایی از بتن در فونداسیون و ستون‌های یک سازه به‌منظور قرارگیری میلگرد، سوراخ می‌شود کاشت میلگرد در بتن می‌گویند که با اهداف خاصی صورت می‌گیرد.

این کار با توجه به مسائل مختلفی انجام می‌شود تا بتوان ظرفیت باربری سازه را افزایش داد که به‌طور کلی تعدادی از انواع کاربردهای کاشت میلگرد عبارت‌اند از:

  • برای تقویت فونداسیون و ستون‌ها در سازه‌های بتنی
  • برای اضافه‌کردن قسمت‌های جدیدی مانند تیر، ستون، سقف یا دیوار برشی به یک سازه
  • در زمان نصب و اجرای صفحات فلزی برای ساخت نمای سازه
  • استفاده از روش ژاکت بتنی برای افزایش مقاومت ساختمان
  • برای ساخت تیر یا ستون جدید با استفاده از نصب صفحات نیز از کاشت میلگرد استفاده می‌شود.
  • به‌منظور اتصال تجهیزات ساختمانی همچون داکت‌های برق به سقف یا ستون‌ها
مراحل مورد نیاز برای کاشت میلگرد در بتن

مراحل مورد نیاز برای کاشت میلگرد در بتن

این فرایند شامل چندین مرحله اجرایی است که باید در زمان انجام آن‌ها نهایت دقت و توجه را به خرج داد تا از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری شود که این مراحل عبارت‌اند از:

  • در ابتدا باید سوراخ‌کاری بتن با استفاده از تجهیزات مخصوص همچون مغزه‌گیر یا دریل انجام شود.
  • با استفاده از دمنده هوا تمامی مواد بتنی اضافی که در سوراخ وجود دارد، خارج می‌شود.
  • جداره‌ها از طریق یک فرچه مناسب پاک‌سازی می‌شوند که با توجه به اهمیت این کار باید طی 2 مرحله فرایند تمیزکاری و پاک‌سازی صورت بگیرد.
  • چسب مخصوص میلگرد به درون حفرات ایجادشده تزریق می‌شود.
  • میلگردها به‌صورت دقیق و مطابق با استاندارد در جای خود قرار می‌گیرند.
  • در نهایت نیز باید صبر کرد تا چسب اطراف میلگرد به‌طور کامل سفت شود.

باید برای اجرای تمامی این مراحل از دستگاه و ابزارهای دقیق و مناسب استفاده کرد تا امکان بروز هرگونه خطایی را به حداقل برساند، درضمن توجه به تاییدیه‌های سازمان استاندارد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای کاشت میلگرد در بتن از چه استانداردهایی استفاده می شود؟

در زمان انجام این فرایند باید محاسبات مهندسی دقیق در راستای دستیابی به عمق دقیق سوراخ، اندازه میلگرد مورد استفاده و جنس چسب مصرفی در نظر گرفت تا مانع از بروز آسیب‌های احتمالی شد.

در آیین‌نامه بتن ابران که با نام آبا معروف است، ضوابطی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده میزان تغییر شکل میلگرد در زمان کارگذاری و همچنین فاصله بین هر کدام از آن‌ها خواهد بود.

کاشت میلگرد در بتن

جمع‌بندی

کاشت میلگرد در بتن معمولا برای تقویت سازه، اضافه‌کردن یک بخش اضافی یا اتصال تجهیزات مختلف به سقف و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این کار باید مراحل و ضوابط خاصی را در نظر گرفت.

درصورت نیاز به انجام کاشت میلگرد می‌توانید برای خرید این مقاطع فولادی و بررسی قیمت انواع مختلف آن، از سایت آهن باکس کمک بگیرید تا برآورد خوبی نسبت به هزینه‌های مورد نیاز خود داشته باشید.

مطلب قبلیمعرفی وبسایت کیتادکور
مطلب بعدیبررسی کم خطر ترین روش ها در جذب سرمایه برای استارتاپ

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید