چین چطور راه خود را به اروپا باز کرده است؟

Paper mache pandas set up by members of WWF (World Wildlife Fund) association are pictured on March 31, 2012 in front of the Eiffel Tower in Paris, during the annual "Earth Hour" event. Since it began in Sydney in 2007, Earth Hour has grown to become what environmental group WWF says is the world's largest demonstration of support for action on carbon pollution. A total of 5,251 cities took part in 2011, as the movement reached 1.8 billion people in 135 countries, it says. AFP PHOTO / KENZO TRIBOUILLARD (Photo credit should read KENZO TRIBOUILLARD/AFP/Getty Images)

اعداد نشان می دهد که چین طی ده سال گذشته در اروپا، شرکت هایی خریداری یا سرمایه گذاری کرده است که ارزش آن به حداقل 318 میلیارد دلار می رسد.

 بلومبرگ در گزارشی مفصل به سرمایه گذاری چینی ها در اروپا پرداخته است. این گزارش می نویسد: برای بیش از یک دهه، رهبران سیاسی و اقتصادی چینی جهان را در دست گرفته اند. از آسیا به آفریقا، امریکا و امریکا لاتین نتایجی به دست آمده است که نشان می دهد دیگر سخت است اگر بخواهیم چین را به عنوان یک قدرت جهانی انکار کنیم.

شاید مشخص نباشد چین چقدر در دنیا نفوذ کرده است، اما ردپای او در اروپا کاملا مشخص است. بلومبرگ اعداد جمع آوری شده از تاریخ حضور چین در اروپا را جمع آوری کرده است.

این اعداد نشان می دهد که چین طی ده سال گذشته در اروپا، شرکت هایی خریداری یا سرمایه گذاری کرده است که ارزش آن به حداقل 318 میلیارد دلار می رسد.

فعالیت چینی ها در این دوره در اروپا 45 درصد بیشتر از حضور آنها در همین دوره در امریکا بوده است. حجم و ماهیت برخی از این سرمایه گذاری ها از زیرساخت های اساسی در شرق و جنوب اروپا تا شرکت های های تک در غرب اروپا را شامل می شود.

رهبران اروپا از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه با وجود برخی از مخالفت ها، برای یک استراتژی مشترک برای مقابله با پیشرفت بی رحمانه چین در اروپا فشار می آورند.

 

بلومبرگ می نویسد: ما داده ها را از 678 قرارداد تکمیل شده و در حال انتظار در 30 کشور از سال 2008 را آنالیز کردیم و متوجه شدیم که شرکت های وابسته دولتی و خصوصی چین در معاملاتی به ارزش 255 میلیارد دلار در سراسر اروپا درگیر شده اند.

تقریبا در 360 شرکت از شرکت تایر سازی ایتالیایی تا شرکت هواپیمایی ایرلندی چینی ها حضور دارند یا بخشی از آن را به عهده گرفته اند. نهادهای چینی در بخشی یا حداقل مقداری از چهار فرودگاه، 6 بندر، مزرعه توربین بادی حداقل در 9 کشور و 13 تیم حرفه ای فوتبال حضور دارند.

در واقع مهمتر این است که این اعداد، اندازه واقعی حضور و دامنه جاه طلبی چینی ها در اروپا را کم اهمیت جلوه می دهد.

این در حالی است که مقدار زیادی دیگر از سرمایه گذاری، ادغام و سرمایه گذاری مشترک آنها فاش نشده است. بلومبرگ تخمین می زند که ده ها مورد از این معاملات با حجم بالا در این میان این گروه، ارزشی به مجموع 13.3 میلیارد دلار داشته باشند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیزنگ خطر در پیش بودن تورم افسار گسیخته
مطلب بعدیممنوعیت واردات کالاهای دست‌دوم برداشته شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید