چین بیشترین سرمایه خارجی را در دوران کرونا جذب کرد

جذب سرمایه‌گذاری خارجی با کرونا هم ممکن است

خودرو چینی

کشورهای پیشرفته سال گذشته بیشتر از کشورهای درحال‌توسعه آسیب دیدند. سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده 49 درصد کاهش یافت که کمتر از متوسط 69 درصدی کشورهای پیشرفته بوده است.

اقتصاد چین سال گذشته بیش از هر کشوری دیگری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرد و از ایالات‌متحده که در رأس این لیست قرار داشت، پیشی گرفت. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرد.

طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، چین سال گذشته 163 میلیارد دلار ورودی سرمایه‌گذاری داشت. در مقایسه امریکا در این مدت 134 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کرد. این در حالی است که سال 2019، ایالات‌متحده 251 میلیارد دلار ورود سرمایه‌گذاری داشت و چین رقم 140 میلیارد دلار را ثبت کرده بود.

به‌طورکلی، این گزارش نشان داد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی در طول همه‌گیری کرونا انجام‌شده است. البته سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) با کاهش 42 درصدی در سال 2020 به رقم 859 میلیارد دلار رسید که حتی 30 درصد از عمق بحران مالی سال 2009 هم کمتر بوده است.

این شاخص اقتصادی، سرمایه‌گذاری در یک کشور توسط مردم و کسب‌وکارها سایر کشورها را شامل می‌شود.

کشورهای پیشرفته سال گذشته بیشتر از کشورهای درحال‌توسعه آسیب دیدند. سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده 49 درصد کاهش یافت که کمتر از متوسط 69 درصدی کشورهای پیشرفته بوده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای درحال‌توسعه به‌طور متوسط 12 درصد کاهش یافت. چین در این لیست قرار دارد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین 4 درصد رشد داشته است.

طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اتحادیه اروپا با کاهش دوسومی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مواجه شده است. هیچ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جدیدی به انگلیس وارد نشد و انگلستان به‌طور ویژه از کرونا آسیب دید.

چین بااینکه سال گذشته اولین کشوری بود که به ویروس کرونا مبتلا شد، اما توانست ویروس را تا حدی زیادی در مرزهای خود تحت کنترل درآورد. اقدامات دقیق تعطیلی‌های سراسری، آزمایش اولیه انبوه و بسیاری از تجهیزات محافظ شخصی باعث شد تلفات این کشور نسبتاً کم باشد.

براساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، از زمان شروع همه‌گیری کرونا، چین کمتر از 100 هزار مورد تأییدشده کووید 19 داشت و حدود 4800 مورد فوت براثر این بیماری در این کشور گزارش‌شده است.

در ایالات‌متحده که جمعیت بسیاری کمتری نسبت به چین دارد، نزدیک به 25 میلیون مورد مبتلا و 400 هزار مرگ براثر کرونا ثبت‌شده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، علی‌رغم پیشی گرفتن چین از ایالات‌متحده در جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2020، کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده همچنان بیشتر از چین است.

سایر داده‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد که پکن در اوایل ماه جاری رشد تولید ناخالص داخلی سال 2020 را 2.3 درصد اعلام کرد. انتظار می‌رود چین تنها اقتصاد بزرگی باشد که نرخ رشد مثبت سالانه را ثبت کرده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیقیمت چای و شکر افزایش یافت
مطلب بعدیرکورد ال‌جی در کسب بیشترین تعداد جوایز در اولین نمایشگاه CES مجازی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید