چگونه واردات پوشاک از ترکیه در ۳ سال ۲۸ برابر شد

صنایع نساجی و پوشاک در ترکیه توسط وزارت صنعت و تجارت این کشور به عنوان صنعت منتخب راهبردی برای ایجاد اشتغال برگزیده شده است ضمن آن که در بین رشته های اقتصادی بالاترین نقش در توسعه اقتصادی کشور ترکیه را بر عهده داشته، هم اکنون نیز به محور توسعه مناطق کمتر توسعه یافته جنوب شرقی و شرق ترکیه تبدیل شده است.

فرایند توسعه در اقتصادها به خودی خود اتفاق نمی افتد و نیازمند سیاست گذاری و حمایت دولتها و به خصوص همکاری تنگاتنگ بین دولت و بخش خصوصی در جهت توسعه کشور است.

به گزارش خبر آنلاین در همین رابطه مرکز پژوهش های مجلس با بررسی روند توسعه صنایع نساجی و پوشاک همسایه غربی، در ۸۰ سالی که از عمر این صنعت در این کشور می گذرد همواره دولت ترکیه از آن حمایت ویژه ای داشته است. این حمایتها در غالب بسته جامع و کامل حمایت ها، مشوق ها و یارانه ها در طول زمان تکوین و تکامل پیدا کرده و با ملاحظات زمانی انطباق یافته است.

در عین حال جامعیت کافی از پشتیبانی ها و حمایت های دولتی در حوزه های متنوع شامل سرمایه گذاری و تامین مالی، معافیت های عوارض و حقوق دولتی، موضوعات تجاری، نیروی انسانی، آموزش، تحقیقات، طراحی و مد، بازارسازی و بازار یابی و … وجود دارد. موضوع قابل توجه این است که با وجود اینکه بخش مهمی از کمک ها و پشتیبانی های به عمل آمده از صنعت نساجی در قالب عام حمایت از صنایع کشور ترکیه بود، اما این صنعت بیش از دیگر رشته از مشوق ها بهره جست.

افزایش ۲۸ برابری واردات ایران در سه سال!

از میان انواع حمایت های دولتی از این صنعت در ترکیه می توان به توافق های تجاری دو جانبه اشاره کرد. توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه مثالی واضاح از نقش حمایتی دولت ترکیه از صادرات نساجی و پوشاک است. طبق فهرست اقلام تعرفه ای توافقنامه، در صدر اقلامی که ترکیه امتیاز داده شد، منسوجات و پوشاک با ۳۲ قلم کالایی، ۲۶  درصد از کل، قرار دارد.

این توافق که در دیماه ۹۳ اجرایی شد، عملا به سود این بخش از صنایع ترکیه ای شد. در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی صادرات اقلام تحت پوشش توافقنامه در زمینه پوشاک با ۲۹۴ درصد رشد به ۲۸۳ میلیون دلار افزایش یافت.

عقد توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه که کاملا به زیان صنایع کوچک  و متوسط ایران و به ویژه صنعت نساجی و پوشاک تنظیم شده بود،

در تسریع صادرات ترک بسیار اثرگذار بود. اجرای این توافقنامه موجب شد در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۰۱۶ میلادی از بالاترین میزان رشد صادرات نساجی و پوشاک به ایران برخوردار شد به گونه ای که در این دو سال از بالاترین میزان رشد صادرات به ایران برخودار شد. این امر سبب شد واردات ایران در رابطه با پوشاک ۶.۵ برابر افزایش یابد. در مجموع این سه سال صادرات پوشاک ترکیه به ایران ۲۸ برابر افزایش از ۱۲ به ۳۴۱ میلیون دلار افزایش یافت.

۲۲۳۲۲۸

علاقه مندان جهت خرید عمده پوشاک، فروش عمده پوشاک و بازاریابی عمده فروشی پوشاک می توانند به سایت ایکسب مراجعه کنند.

مطلب قبلیبانک مرکزی هیچ مجوزی برای انتشار رمزارز نداده است
مطلب بعدیداستان برند رولزرویس؛ لوکس‌ترین خودروساز دنیا و سازنده پیشرانه هواپیما

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید