چرا کارمندان چینی بیشتر از کارمندان آمریکایی کار می‌کنند

کارمندان چینی بخش فناوری سخت‌تر و بیشتر از همنوعان آمریکایی خود کار می‌کنند و این موضوع شاید به موفقیت چشمگیر آن‌ها در آینده منجر شود.

در سال‌های اخیر عدد «۹۹۶» به‌عنوان نماد ساعات کاری کارمندان چینی در شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی شناخته شده است، این عدد یعنی کارمندان از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب و ۶ روز هفته به طور مدام کار می‌کنند. البته به گفته‌ی سرمایه‌گذاران چینی این عدد به تازگی به «۰۰۷» تغییر کرده است یعنی هر کارمند از نیمه شب تا نیمه شب روز بعد و هفت روز هفته کار می‌کند. ۰۰۷ به‌عنوان نمادی برای نشان دادن سخت کار کردن یک فرد یا یک استارتاپبه کار می‌رود.

مایک جکونی، بنیان‌گذار و مدیرعامل یک شرکت نرم‌افزاری معتقد است مردم آمریکا دائم به فکر تعطیلات هستند و ذهنیت آن‌ها کاملا با مردم چین متفاوت است. مردم چین بیشتر از مردم آمریکا ارزش‌آفرینی می‌کنند. این واقعیت که مهندسان چینی سخت‌تر از همنوعان آمریکایی خود کار می‌کنند ممکن است آینده‌ی مبهمی را برای مردم آمریکا داشته باشد.

گفتنی است ساعت کاری زیاد و رویکرد کارمندان چینی، رفتار سالمی نیست اما واقعیتی است که وجود دارد. هرقدر شرکت‌های تکنولوژی چینی بیشتر تلاش می‌کنند، شرکت‌های غربی نیز بیشتر تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند و عاداتشان قدیمی به نظر می‌رسد.

chinies workers

مردم چین بیشتر از مردم آمریکا کار می‌کنند

سرمایه‌گذاران آمریکایی و چینی هر دو موافق این موضوع هستند که کارها در چین راحت‌تر از آمریکا انجام می‌شود. در شهرهایی مانند شانگهای، شنژن و پکن برگزار جلسات کاری در ساعت ۶ بعد از ظهر، کار کردن در روزهای آخر هفته و ترجیح دادن کار به رویدادهای اجتماعی کاملا عادی است. کای فو لی، مدیر گوگل چینی در مصاحبه‌ای به بیزینس‌اینسایدر گفته است:

قطعا مردم چین بیشتر و سخت‌تر از مردم آمریکا کار می‌کنند، کارآفرینان چینی از حجم کم کار مردم آمریکا متعجب هستند. پارکینگ دفتر اصلی گوگل در ساعت ۶ و هفت بعدازظهر خالی می‌شود و امکان برگزاری هیچ جلسه‌ای در روزهای شنبه و یکشنبه نیست.

با این وجود لی معتقد است ساعات طولانی کاری به مرور زمان باعث خستگی مفرط می‌شود اما مردم چین طرز تفکر دیگری دارند و بابت کار زیاد و سخت خوشحال هستند. البته این موضوع ریشه در فرهنگ مردم چین دارد. لی می‌گوید:

بسیاری از خانواده‌های چینی برای چندین دهه فقیر بوده‌اند. بنابراین خانواده‌ها به جوان‌ترها می‌گویند اگر بتوانی کارآفرین شده و پولدار شوی، آنگاه می‌توانی کل دهکده را نجات دهی. به همین دلیل فشار زیادی روی دوش کارآفرینان است. در چین اغلب مردمی که عاشق کار هستند خانواده‌ی فقیری دارند و می‌خواهند با تلاش فراوان وضعیت خانواده‌ی خود را بهبود دهند.

chinies workers

پشتوانه‌ای از جنس نیروی انسانی

بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان معتقدند سخت‌کوشی مردم چین عنصر کلیدی برای افزایش نوآوری و جلو افتادن این کشور از آمریکا در سال‌های آینده خواهد بود. کشور چین مهندسان سخت‌کوش زیادی دارد که به رشد و پیشرفت این کشور در آینده کمک می‌کنند.

کشور چین در گذشته حتی نمی‌توانست تکنولوژی غرب را گسترش دهد اما صنعت تکنولوژی این کشور به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که پیش‌بینی می‌شود آینده‌ی هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و حتی موبایل را از آن خود کند. در گذشته همیشه سوال این بود که «اگر چین موفق نشود یا بخشی از سیستم یک شرکت بزرگ از  کار بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟» اما اکنون طرز فکر و انتظارات تغییر کرده و همه می‌گویند «اگر چین موفق شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

بخشی از این موفقیت توسط افرادی تضمین می‌شود که نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند. یک ذهنیت عمومی در میان مردم چین وجود دارد که آن‌ها را ترغیب می‌کند در طول روز زیاد کار کنند. اغلب مردم در سایر کشورها از اینکه مجبور هستند اضافه‌کاری انجام دهند یا آخر هفته‌ها هم کار کنند، ناراحت می‌شوند؛ اما مردم چین بابت این موضوع خوشحال هستند. مردم چین عمیقا به پیشرفت اهمیت می‌دهند و می‌خواهند کار و اخلاق کاری خود را به سایر مردم جهان نشان دهند.

توسطبنفشه نیک‌بخت
منبعزومیت
مطلب قبلیمعاون وزیر جهادکشاورزی: سهم ایران از بازار جهانی زعفران پایین است
مطلب بعدیداستان برند اچ پی، آرزوهایی که سیلیکون ولی را شکل داد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید