پیش‌بینی مرگ شمال خزر در 75 سال آینده

یک گروه بین المللی از دانشمندان پیش بینی کردند که در 75 سال آینده بر اثر پدیده گرم شدن جهانی آب و هوا، بخش شمالی خزر شامل قلمروهای آبی روسیه و قزاقستان خشک شده و بخش ایرانی دریا در جنوب (ایران) گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا، دریای خزر که افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین بیش از 1200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنه میانگین دارد، بر پایه پژوهش های انجام شده از حدود 50‌ میلیارد بشکه نفت و 257 تریلیون فوت ‌مکعب گاز طبیعی برخوردار است.

شبکه تلویزیونی روسی «360 درجه» اعلام کرد: نتایج تحقیقات گروه بین المللی دانشمندانی از روسیه، آمریکا و فرانسه نشان داد که اگر وضعیت کنونی گرم شدن آب و هوای کره زمین ادامه یابد، بخش روسی دریای خزر ظرف 75 سال آینده خشک می شود.
شبکه تلویزیونی روسی امروز (پنجشنبه) نتیجه گزارش پژوهشی این گروه بین المللی دانشمندان را از نشریه آمریکایی Geophysical Research Letters منتشر کرده است.

در گزارش آمده است: سطح آب خزر از سال 1996 تا 2015 یک و نیم متر کاهش یافته، ولی با این حال یک متر بالاتر از سطح سال های دهه 1970 است که پایین ترین سطح این پهنه آبی گزارش شده بود.

گروه بین المللی دانشمندان علت اصلی کاهش سطح آب دریای خزر را تبخیر عنوان کردند که بر اثر افزایش درجه حرارت هوای کره زمین صورت می گیرد.

شبکه 360 درجه گفت: در آینده نیز سطح آب دریای خزر کاهش می یابد که در بخش روسیه و قزاقستان چشمگیر خواهد بود و داده های ماهواره های گروه میسی گریس و چهار ایستگاه زمینی هم این واقعیت را اثبات کرده است.

روزنامه روسی «کامسامولسکایا پراودا» نیز امروز نوشت: خزر بهترین دریاچه جهان در حال بخار شدن شدید است. بر اثر پدیده گرم شدن جهانی آب و هوای کره زمین، دمای سطح آب خزر یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در گزارش این روزنامه با اشاره به نتایج پژوهش این گروه بین المللی دانشمندان آمده است: کارشناسان از داده های دو ماهواره گراویتی رکووری، کلیمیت اکسپریمنت و چند ایستگاه زمینی بهره گرفته و به این نتیجه رسیدند که از سال 1996 سطح آب دریای خزر سالانه هفت سانتیمتر کاهش می یابد. در سال 2015 به 1،5 متر رسید و در آینده هم ادامه خواهد یافت.

در گزارش آمده است: اگر میزان بخار شدن آب خزر همین گونه ادامه یابد، بخش هایی از دریا خشک خواهد شد، البته تمام آن از بین نمی رود، اما پس از 75 سال پهنه های گسترده ای از قلمرو آبی روسیه و قزاقستان خشک می شود و همزمان خزر در بخش ایران بیشتر خواهد شد.

کامسامولسکایا پروادا در ادامه نوشته است: کارشناسان ناسا (سازمان فضانوردی آمریکا) اتحاد شوروی (فروپاشی سال 1991) را در وضعیت پیش آمده برای دریای خزر مقصر می دانند.

روزنامه افزود: در دوره شوروی اجرای سیاست بیابان زدایی در آسیای مرکزی با انتقال آب های دو رودخانه آمو و سیردریا برای استفاده در مزارع، تعادل زیستی منطقه را بر هم زد.

تارنمای روسی مگاتیومن هم به نقل از گزارش گروه کارشناسان بین المللی نوشت: وضعیت خزر نگران کننده است و بخش شمالی این پهنه آبی هفت دهه دیگر کامل خشک خواهد شد.

در گزارش آمده است: علت های این مساله گرم شدن هوای کره زمین، تبخیر آب و کاهش ورودی رودخانه های سرازیر به دریای خزر اعلام شده است.

رسانه روسی در ادامه به نقل از پیش بینی کارشناسان افزود: کاهش جدی سطح آب در بخش شمالی دریای خزر و مناطقی که از رودخانه های استان آستراخان، جمهوری های کالمیکیا و داغستان روسیه تغذیه می شود، چشمگیر خواهد بود.

در پایان گزارش مگاتیومن آمده است: عمق دریای خزر در این بخش ها پایین است و به پنج متر می رسد که پس از 75 سال کامل خشک خواهد شد.

مطلب قبلیثبت بیش از هزار برند کود و سم در ایران
مطلب بعدیچهار سال دیگر در تولید شکر خودکفا می‌شویم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید