پیشنهاد افزایش قیمت برق به دولت رفت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با اشاره به مابه‌التفاوت ۷۰۰۰ میلیاردی قیمت‌های تکلیفی و واقعی در حوزه برق، از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت برق به هیات دولت خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، درباره آخرین وضعیت واقعی کردن تعرفه‌های حوزه برق گفت: این موضوع در قالب برنامه ششم توسعه، لحاظ شده است. طبیعتاً اگر راهبرد دولت مبتنی بر اصلاح تعرفه‌ها باشد، قوه مجریه مجاز است با رعایت شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، با ملاحظه‌ اقشار آسیب‌پذیر نسبت به اصلاح تعرفه‌های حامل‌های انرژی از جمله برق اقدام کند.

وی ادامه داد:  قطعاً این تمایل از جانب ما برای اصلاح تعرفه‌ها وجود دارد، چراکه برای دولت پرداخت هزینه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ‌های تکلیفی، امکان‌پذیر نیست و رقم بسیار زیادی است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با بیان اینکه در بخش برق حداقل سالانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت شده در نرخ تکلیفی بدون احتساب هزینه سوخت است، افزود: علاوه بر این، اگر سوخت نیروگاه‌ها را حساب کنیم، یارانه‌ای که دولت بابت این مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند، بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در بین ۲۰۰ کشور دنیا، ایران در زمره سه کشور دارای کمترین تعرفه برق قرار دارد، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا نرخ برق برای بخش کشاورزی ۱۵ تومان معادل سه دهم یک سنت نیست؛ ضمن اینکه نرخ برق در مناطق گرمسیر کشور حدود ۱۶ تا ۱۷ تومان است که این نرخ‌ها نسبت به تعرفه‌های برق سایر کشورها، بسیار پایین است.

وی گفت: در کشورهای اطراف ایران مانند آذربایجان و ارمنستان نیز، نرخ برق در هر کیلووات ساعت حدود ۳۶۰ تومان است. در صورتی که متوسط فروش برق در کشور ما کمتر از ۷۰ تومان است؛ اما همچنان مردم احساس می‌کنند نرخ برق در ایران گران است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین از ارائه پیشنهاد به دولت برای افزایش قیمت برق اشاره کرد و گفت: هر چند افزایش قیمت برق باید با تصویب دولت باشد، اما وزارت نیرو تمایل دارد مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ‌های تکلیفی را از محل دولت یا مردم جبران کند.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: بر همین اساس وزارت نیرو پیشنهادات خود را به دولت ارائه داده که در حال بررسی است.

مطلب قبلیمدیر عامل آمازون دوباره ثروتمندترین مرد جهان شد
مطلب بعدیبرای توسعه‌ کسب‌ و‌ کار در بازارهای جدید چه باید کرد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید