پيش بينی رشد اقتصادی و كاهش شكاف طبقاتی برای ايران

دفتر عمران سازمان ملل متحد در گزارشي و با بررسي شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) اعلام كرد شكاف طبقاتی در ايران كاهش يافته است و در ايران به ۳۷.۴ رسیده است

سازمان ملل متحد در دو گزارشي اقتصادی مجزا چشم انداز روشنی از وضعيت اقتصاد ايران در سال جاري و سال آينده پيش بينی كرد؛ گزارش هايی كه هم رشد 5 درصدی را برای اقتصاد ايران در سال جاری و آينده پيش بينی می كنند و هم نشان می دهند كه شكاف طبقاتی در ايران كاهش يافته است.

سازمان ملل در گزارشی با عنوان ” دورنمای شرایط اقتصادی جهان” كه در بخشي از آن به ايران پرداخته شده، پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بالای پنج درصد باقی می‌ماند.

در اين گزارش سازمان ملل چشم انداز اقتصادی منطقه آسيا را به دلیل تقویت مصرف شخصی و نیز سیاست های مناسب کلان اقتصادی، پایدار و مطلوب توصیف کرده است. براساس اين گزارش بهبود تقاضای خارجی از جمله عواملی است که به رشد اقتصادي منطقه از جمله ايران کمک کرده است. انتظار می رود متوسط رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای این منطقه (ایران، هند، بنگلادش، بوتان، پاکستان، سری لانکا، مالدیو، نپال، افغانستان و جزایر سولومون)  در سال ۲۰۱۸ به ۶.۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ به هفت درصد برسد.

این گزارش با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ اضافه كرده است:« رشد تولید ناخالص داخلی ایران پس از رشد چشم گیر ۱۲.۵ درصدی سال ۲۰۱۶ که از طریق توسعه صادرات و افزایش تولید نفت حاصل شد، در سال ۲۰۱۷ به سطح قابل توجه ۵.۳ درصد رسید و انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز به دلیل سیاست‌های پولی مناسب و بهبود بخش خارجی، بالای پنج درصد باقی بماند.»

اما در كنار اين گزارش،  دفتر عمران سازمان ملل متحد هم در گزارشي و با بررسي شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) اعلام كرد شكاف طبقاتی در ايران كاهش يافته است و در ايران به ۳۷.۴ رسیده است که از ۷۶ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است.

شاخص ضریب جینی که توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، ارقامی بین 0 تا 100 را در بر می‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی 2016 متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های 2010 تا 2015 را 37.4 اعلام کرده است.

در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال های 2005 تا 2013 بالغ بر 38.3 اعلام شده بود که نشان از بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش نابرابری دارد. ایران میان  143 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 67 قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از 76 کشور بوده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلی90درصد ایرانیان بیش از حد نمک می‌خورند
مطلب بعدیخطر تخلیه فلات مرکزی ایران و مهاجرت به حاشیه دریاها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید