پورابراهیمی: ایرانی‌ها بیش از ۲.۵میلیارد دلار ارز مجازی خریدند

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی گفته است بیت کوین مورد تایید بانک مرکزی نیست؛ اما محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید ایرانی‌ها بیش از ۲.۵میلیارد دلار ارز مجازی خریدند.

 ارزهای دیجیتالی دنیا را فراگرفته اند. با اینکه پیشکسوتان اقتصادی و سرمایه گذارانی مانند وارن بافت خیلی روی خوشی به بیت کوین و ارزهای دیجیتال نشان نداده اند، اما این بازار هنوز هم طرفداران خود را دارد، البته که از سودهای آنچنانی و نوسانات آن خبری نیست. آذرماه سال گذشته، بیت‌کوین به 17 هزار دلار رسید و طی یک هفته 70 درصد افزایش پیدا کرد. همان زمان اقتصاددانان هشدار حباب بودن بیت کوین را دادند، اما خیلی از متقاضیان این ارز دیجیتالی کم نشد.

حالا هم با این که ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی گفته است بیت کوین مورد تایید بانک مرکزی نیست؛ اما محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید ایرانی‌ها بیش از ۲.۵میلیارد دلار ارز مجازی خریدند. دی ماه سال گذشته، سیف گفته بود: ریسک های زیادی به بیت کوین وارد است و به هیچ عنوان بانک مرکزی بیت کوین را تایید نمی کند. او چند روز گذشته هم اعلام کرد: بیت‌کوین توصیه نمی‌شود. او در خصوص فعالیت سایت ها در زمینه بیت کوین گفت: بانک مرکزی حضور در این بازار را توصیه نمی کند افرادی که با بیت کوین کار می کنند ریسک های بزرگی را بر می دارند در هیچ کجا به این ارزی فرصت نقش آفرینی در مبادلات اقتصادی نمی دهند.

اما حالا با اخباری که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر کرده است، گویا مردم خیلی به توصیه های رییس کل بانک مرکزی توجه نکرده اند. به گزارش تسنیم، پورابراهیمی درباره ارزهای رمزینه و ایجاد ارز ملی مجازی گفت: یکی از پدیده‌های نوین که در تمامی دنیا مطرح شده به بحث ارزهای مجازی و البته ایجاد ارز ملی مجازی به‌دلیل تسهیل مراودات اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها اختصاص دارد. اعتقاد دارم آینده اقتصاد جهان به‌روی ارزهای دیجیتال رقم می‌خورد. به گفته او، استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به‌دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.

با این حال، بعضی کشورها از ارزهای دیجیتالی استفاده می کنند. نیکولاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا چندی پیش اعلام کرد، قصد دارد یک ارز رمزنگاری شده به نام «پترو» ایجاد کند. این ارز قرار بود به عنوان راهی برای شکست تحریم های مالی که توسط ایالات متحده علیه رژیم او اعمال شده عمل کند.

حالا هم پورابراهیمی می گوید: ارز دیجیتال ایران می‌تواند مراودات اقتصادی کشور را گسترش دهد. ارز رمزنگاری‌شده ملی می‌تواند یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشورهایی باشد که علاقه به همکاری اقتصادی با ایران دارند اما به‌سبب تحریم‌ها تا به امروز نمی‌توانستند با ایران مراودات اقتصادی داشته باشند؛ لذا باید ساختار این رمزینه‌پول برای فعالیت اقتصادی مناسب باشد و در عین حال به‌صورت بین المللی پذیرش شود. یکی از مزایای ارز دیجیتال عدم ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا است و همین مسئله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود.

او همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ‌گونه ارز ملی مجازی فعلا در کشور طراحی نشده و موجود نیست، بر اساس آمارهای دریافت‌شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار به‌منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به‌منظور سفته‌بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند. بانک مرکزی به‌عنوان قانونگذار حوزه ارزی کشور باید نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیبرای افزایش بهره‌وری در محیط کار چند تغییر ساده انجام بدهید
مطلب بعدیموانع رشد پوشاک ایرانی در بازار داخلی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید