ویژگی‌های یک نشان تجاری خوب

نشان تجاری

یکی از مهم ترین کارها در راه اندازی استارت آپ، ساختن برند یا نشان است. لوگو، وب سایت و نام دامنه ای که برای سایت خود انتخاب می کنید، سه نکته کلیدی در ساخت نشان استارت آپ شماست. خلاصه ای از مقاله فوربز را در این باره بخوانید.

 1.لوگو

لوگو طرح یا نمادی است که توسط سازمان ساخته می شود. نقش لوگو، شناساندن فوری خدمات شرکت و خود کسب وکار است. لوگوهایی مثل نایک و کوکاکولا به خوبی برای مشتریان قابل تشخیص است. البته لوگو، غیر از این نقش های دیگری هم بازی می کند. لوگو سازنده نخستین برداشت ها و اثر در مخاطب است، حتی از فاصله دور. نمونه روشن یک لوگوی موفق در ایفای این نقش،  لوگوی مک دونالد است. لوگو می تواند ارزش ها و شخصیت شرکت را به مخاطب منتقل کند.

اگر به لوگوی FedEx  نگاه کنید، یک پیکان ظریف بین ای و ایکس می بینید که نشان دهنده سرعت و دقت شرکت در تحویل مرسوله هاست. لوگو، اعتبارآفرین است. مشتریان براساس لوگوی شرکت  به آن  اعتماد می کنند. برای مثال، لوگوی شرکت اپل صرفا یادآور خرید محصولات این شرکت نیست. این لوگو به شما یادآوری می کند گروهی از متخصصان این شرکت درباره جنبه های منفی محصول به شما کمک می کنند.

با گذشت زمان، صمیمیت و آشنایی لوگو و مشتریان بیشتر می شود. با وجود لوگوی سبز استارباکس، همیشه می توانید جایی که باید قهوه بخرید را پیدا کند. لوگوی استارباکس با کمترین زحمت به ذهن می آید.

شما چطور یک لوگو می سازید؟ استارت آپ های جدید لوگوهای خود را خلق می کنند و شرکت های قدیمی تر، دستی به سروگوش لوگوهای قدیمی می کشند. پیش از ثبت علامت تجاری، به یک دوره بررسی برای لوگو نیاز دارید. این به شما کمک می کند تا لوگوی مشابه دیگران انتخاب نکنید.

2.وب سایت

با نداشتن وب سایت، مزایای حضور در وب را از دست می دهید. داشتن وب سایت، به ویژه در شرایطی مثل همه گیری کرونا و آینده ای که ترسیم می شود، مزایای بسیاری برای شرکت ها دارد و به تقویت برند کسب وکارهای کوچک کمک می کند. وب سایت، سطح دیده شدن کسب وکار را بالا می برد.

مشتریانی که خدمات آنلاین می خواهند، از مسیر وب سایت شما را پیدا می کنند، به ویژه اگر کارهای لازم برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جست وجو را هم انجام بدهید. هرچه در فضای آنلاین بیشتر دیده شوید، فرصت بیشتری برای رشد کسب وکار، فروش و دایره مشتریان خود دارید. مشتریان می توانند با کسب وکار شما از مسیر وب سایت ارتباط برقرار کنند. چت باکس ها برای مکالمه با کاربرانی از سایت بازدید می کنند، کمک کننده است.

تصاویری با کیفیت از محصولات خود را در سایت عرضه کنید. فرصتی را فراهم کنید تا مشتریان با کلیک روی عکس ها درباره محصولات شما بیشتر بدانند و خرید کنند. اگر امکان نظردهی مشتریان را فراهم کرده اید، می توانید نتایج مطلوب را روی وب سایت خود نمایش دهید. وب سایت به برند شما اعتبار می بخشد و نشان دهنده شناخت و اعتمادی است که شما از مشتریان و رسانه ها دارید.

3.نام دامنه

نام دامنه یکی از اجزای URL است. برای مثال www.mycorporation.com ، نام دامنه شرکت است. این آدرسی است که کاربران از طریق آن به وب سایت شما و خدمات آنلاین شرکت دسترسی پیدا می کنند. یک نام مناسب برای دامنه پیدا کنید که با برند یا نشان تجاری شما در ارتباط تنگاتنگ است. بهترین حالت برای نام دامنه، انتخاب نامی است که در تطابق کامل با کسب وکار باشد. برای مثال netflix.com  برای شرکت نتفلیکس.

البته این برای همه کسب وکارها مصداق ندارد. بعضی از کسب وکارها می توانند نام دامنه ای انتخاب کنند که لزوما تطابق زیادی با علامت تجاری ندارد. مهم وجود کلمات کلیدی برای بهینه سازی دامنه در فرایند جست وجوست. در حالت ایده آل، این کلمات کلیدی پیشنهادات و جایی که مشتریان می توانند به آسانی به شما دسترسی پیدا کنند را هم شامل می شود. غیر از این، نام دامنه ای انتخاب کنید که کوتاه، قابل حفظ کردن و تلفظ آن برای مشتریان شما آسان است.

به تجارت خود به چشم یک نشان تجاری نگاه کنید. تقریبا همه چیز در کسب وکار شما می تواند به ساخت یک برند خوب کمک کند. از رنگ هایی که در بازاریابی استفاده می کنید تا ماموریت و ارزش های کسب وکار که هر روز آن را تمرین می کنید. زمانی که به کسب وکار خود به عنوان یک نشان تجاری نگاه کنید، می توانید دریابید مشتری چگونه شما را درک می کند. این سه عامل یعنی لوگو، وب سایت و نام دامنه می تواند به شما کمک کند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیقیمت بنزین در تله وحشت سیاست‌گذاری
مطلب بعدیتعطیلی‌ کرونایی باعث افزایش شکاف درآمدی شد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید