ویژگی‌های شخصیتی لازم برای کسب مشروعیت رهبران کسب و کار

کسب احترام و اعتقاد کارمندان برای حفظ مشروعیت رهبران کسب و کار بسیار حیاتی است. افزون بر تقویت مهارت‌های فنی، ویژگی‌های شخصیتی نیز باید ارتقا یابند.

شاید ایده‌ی بزرگ و فوق‌العاده‌ای داشته باشید ولی بازخورد‌هایی که از کارمندان گرفته‌اید، نشان‌دهنده‌ی عدم اعتماد آن‌ها به شما بوده است. شاید گمان می‌کنید که به منظور کسب این اعتماد به اندازه‌ی کافی متفاوت نبوده‌اید. عرض اندام در مقام رهبر علاوه بر مهارت‌های فنی نیازمند تغییرات شخصیتی نیز است. برای کسب احترام و اعتماد کارمندان به نکات زیر توجه کنید.

نتایج بیرونی از ذهن درونی نشات می‌گیرند

ابتدایی ترین قدم، پذیرش نتایج به عنوان دستاوردهای ذهنی است. سرزنش دیگران و انکار اشتباهات به راحتی امکان‌پذیر است ولی با این کار دیگر نباید امیدی به بهبود شرایط داشته باشید. ذهن افراد به دلیل عادت به شرایط فعلی، تمایل دارد برای مشکلات علت‌های بیرونی تصور کند. اگر در رهبری ضعیف هستید، مشکل اصلی خودتان هستید. چونکه تمایل به قبول و عمل به الزامات رهبری نداشته‌اید.

برای رهبری منتظر تایید دیگران نباشید

منتظر تایید دیگران نباشد

بسیاری از کارآفرینان به منظور ایفای نقش رهبری منتظر دستور مافوق و تبصره‌های مالی در فیش حقوقی هستند. انتظار تایید و مقبولیت قدرت رهبری از طرف همکاران که معمولا هرگز قابل تحقق نیست، لطمه‌ی بسیاری به اعتماد به نفس افراد می‌زند. شاید در ابتدای کار علاقه‌ی زیادی به اثبات خود به دیگران داشته باشید و با ادعای تجربه‌های واهی سعی بر افزایش مقبولیت و اعتبار خود کنید. گمان نکنید که با اولین فعالیت دیگران برای استعداد‌های منحصر به فرد شما سر و دست خواهند شکست. برای موفقیت در هدایت و رهبری یک مجموعه، ابتدا باید خودتان به خودتان باور داشته باشید. در این صورت دیگران نیز به مهارت‌‌های شما احترام خواهد گذاشت.

ترس‌های غیر منطقی را کنار بگذارید

یکی از علت‌های اصلی شکست کارآفرینان در رهبری مجموعه، ترس از شکستن کلیشه‌ها و عدم ریسک‌پذیری است. آن‌ها به دنبال تغییرات بنیادی هستند اما با دقت بیش از حد به جزئیات از کاه، کوه می‌سازند.

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و تبعیت از جمع ویژگی فطری ما است. مصداق ضرب‌المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، اغلب ما دوست داریم برای طرد نشدن از اجتماع از موضوع غالب تبعیت کنیم.

رهبران بنگاه‌های اقتصادی تمایل دارند برای کسب حداکثر سود و سهم بازار، برند کسب و کار، کارمندان و حتی خودشان را رشد دهند. اما هر تغییر و حرکتی دردسرهای خاص خود را دارد. به قول معروف تا جور هندوستان نباشد، طاووسی در کار نیست.

به جای تقلید و پیروی کوکورانه از دیگران، با پذیرش ریسک و کشف مسیرهای خلاقانه در رقابت بازار دست بالاتر را برای خود حفظ کنید.

مهارت گوش دادن

گوش دادن را یاد بگیرید

ویژگی شاخص رهبران بزرگ فقط مهارت اجرای ایده‌های خلاقانه و استقامت فولادین در برابر مشکلات نیست، بلکه آن‌‌ها یاد گرفته‌اند چگونه صدای مشتریان، کارمندان و نصیحت‌های خیرخواهانه را بشنوند. تحمل انتقاد کار آسانی نیست ولی اگر فقط به حرف‌های دلخواه خود گوش فرا سپارید راه به جایی نخواهید برد.

به بازخوردهایی  که از مشتریان دریافت می‌کنید، به خصوص علت علاقه‌ی آن‌ها به محصول شما و کمبودهای احتمالی آن بسیار دقت کنید. مهارت نگاه از چشم مشتریان به منظور کشف خلاها و فرصت‌های احتمالی، کار آسانی نیست و احتیاج به تمرین‌های بسیاری دارد. کارآفرینان با تجربه عقیده دارند گوش سپردن به دغدغه‌های مشتریان کمک شایانی به رشد کسب و کار آن‌ها می‌‌کند. توجه به این دغدغه‌ها باعث بهینه‌سازی هر چه بیش‌تر محصول و در نتیجه جذب مشتریان بالقوه خواهد شد. البته نباید با توجه به هر کسی، مانند آفتاب‌پرست لحظه به لحظه رنگ عوض کنید. رهبران بالقوه به خوبی می‌دانند که به چه کسانی اهمیت بدهند و چه کسانی را نادیده بگیرند.

برای نائل شدن به رده‌های بالای رهبری در ابتدا باید با یادآوری دستاورد‌های گذشته به خودتان ایمان داشته باشید. نگران نباشید. رهبران آینده‌ی بزرگی وجود دارند که هنوز دست به کار نشده‌اند. فراموش نکنید هیچ کسی از شکست مصون نیست. رهبر موفق مانند الگویی است که به دیگران درس استقامت و پشتکار می‌‌دهد.

توسطرضا رفیعی‌راد
منبعزومیت
مطلب قبلیرکورد دلار و یورو در بازار ارز
مطلب بعدیچرا مردم دلارها را به بازار نیاوردند؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید