وضعیت تولید و صادرات پسته ایران و آمریکا

صادركنندگان ایرانی در سال گذشته ١١٤هزارتن پسته به ارزش حدود یك میلیارد و 200 ملیون دلار به كشورهای مختلف دنیا صادر كردند

سال رونق پسته

گزارشها حاکی از آن است که سال گذشته ایران محصولی حول و حوش ١٧٠هزار تن داشت و آمریکا ٤١٥ هزار تن را برداشت كرد. 

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است: «با نگاهی به گزارش‌ها به این نتیجه می‌رسیم که در مبحث فروش و صادرات پسته در سال محصولی پیش رو نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت و تنها نیازمند مدیریت صحیح و حضور هوشمندانه در داخل و خارج هستیم.»

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن جلال پور در تازه ترین یادداشت تلگرامی خود نوشت: «كم كم به اوایل شهریور نزدیك می‌شویم. ماه برداشت محصول پسته. این روزها همه اهالی این صنعت در تكاپوی برداشت و در فكر بازار و قیمت و…. هستند. اما دو روز پایان این هفته روزهای خاص پسته‌ای بود. چهارشنبه مجمع عمومی انجمن ملی پسته و پنج‌شنبه ستاد پسته برگزار شد.

گزارش‌ها حاكی از آن است كه سال گذشته ایران محصولی حول و حوش ١٧٠هزار تن داشت و آمریکا ٤١٥ هزار تن را برداشت كرد. جمع محصول ما و آمریکا در سال قبل ٥٨٥ هزار تن بود كه با احتساب ٦٠هزارتن محصول مانده سال قبل از آن، كل حجم پسته عرضه شده به بازار به عددی نزدیك به ٦٥٠ هزار تن می‌رسید.

گزارش انجمن پسته حاكی از آن بود كه صادركنندگان ایرانی ١١٤هزارتن از این محصول را به ارزش حدودی یك میلیارد و 200 ملیون دلار به كشورهای مختلف دنیا صادر كرده‌اند كه با احتساب مصرف داخلی و ضایعات مربوطه در حال حاضر كمتر از 6 هزار تن از محصول سال گذشته ایران باقی مانده است.

برای محصول پیش رو در كل كشور، انجمن، تخمین ٢٣٥ هزار تن را دارد. یعنی آنچه در سال محصولی جدید از طرف ایران قابل عرضه است حدود ٢٤٠هزار تن خواهد بود.

همچنین این گزارش، خبر از عدم مصرف ١١٠ هزار تن از محصول سال قبل آمریکا را داشت. پیش‌بینی محصول سال جاری آمریکا نیز رقمی در حدود ٢٧٠ هزار تن است، بنابراین جمع محصول قابل ارائه آمریکا نیز در سال محصولی پیش رو ٣٨٠ هزار تن خواهد بود. با محاسبه مجموع پسته ایران و آمریکا برای سال جدید به عددی حدود ٦٢٠ هزار تن می‌رسیم كه از میزان مشابه سال قبل كمی كمتر است.

با توجه به این مطلب كه بازیگران اصلی صحنه محصول پسته در دنیا، ایران و آمریکا هستند و با نگاه به این اعداد و ارقام، به این نتیجه می‌رسیم كه در مبحث فروش و صادرات در سال محصولی پیش رو نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت و تنها نیازمند مدیریت صحیح و حضور هوشمندانه در داخل و خارج هستیم.

عرضه تدریجی و مستمر از طرف تولیدكنندگان می‌تواند در روند آرامش و ثبات قیمت نقش بسزایی داشته باشد.

مدیریت عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی و چگونگی عملكرد صادركنندگان در عرصه رقابت با آمریکا برای ما اصل مهمی است كه بایستی تا قبل ازبرداشت به پیش نیازهای آن پرداخت.

تامین نقدینگی مناسب خصوصا در ابتدای فصل می‌تواند در ایجاد یك توازن در عرصه داخل و خارج و مدیریت بازار نقش بسزایی ایفا کند.

آنچه در جلسه ستاد پسته استان به آن پرداخته و تاكید شد، پیش‌بینی منابع مالی از طریق بانك‌ها و صندوق توسعه ملی است كه بخشی از آن محقق و بخش دیگری در جلسات هفته‌های آتی با صندوق توسعه ملی و بعضی از بانك‌ها دنبال خواهد شد.

همچنین تاكید شد چنانچه روال منطقی و قابل قبولی در بورس پسته اتخاذ شود، این نهاد نیز در سال جاری می‌تواند در متوازن کردن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها نقش مهمی ایفا کند. در این ارتباط نیز مصوب شد طی روزهای اتی جلساتی تشكیل و در این زمینه راهكارهای مناسب و عملی اتخاذ شود.»

منبعخبر آنلاین
مطلب قبلیسهم ایران از گردشگری سلامت: 150 هزار بیمار؛ 500 میلیون دلار درآمد
مطلب بعدیداستان برند: ایسوس، بزرگترین تولید‌کننده‌ مادربورد دنیا

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید