وزیر صنعت: زیرساخت‌های صنعت فولاد به 19میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تامین زیرساخت‌های صنعت فولاد کشور به 19 میلیارد یورو منابع نیاز داریم که بخش عمده ای از آن برای توسعه ریل و برق است.

به گزارش تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمد شریعتمداری» در نشست شورای سیاستگذاری هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن اعلام کرد: تولید فولاد خام کشور نسبت به سال 2015 میلادی رشد 11 درصدی را ثبت کرد و توانستیم سهم خود را در فولاد جهان به 1.1 درصد برسانیم.

وی بر لزوم توجه بیشتر به توازن در زنجیره فولاد تاکید کرد و افزود: افزایش ظرفیت استفاده از ریل از 28 میلون تن کنونی به 101 میلیون تن در افق 1404 به 10 میلیارد یورو منابع نیازمند است.

هدفگذاری برای تولید 5 هزار مگاوات برق جدید در طرح جامع فولاد
شریعتمداری درباره طرح جامع فولاد گفت: این یک طرح ایستا نیست و برای دستیابی به اهداف کلان پیش بینی شده باید به روز‌رسانی شود.
به گفته وی، می توان از این طرح در همایش فولاد رونمایی کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین آب و برق و دیگر زیرساخت‌ها به عنوان نیازهای اصلی تولید فولاد یاد کرد و افزود: در طرح جامع فولاد تولید پنج هزار مگاوات برق جدید هدفگذاری شده است که پنج میلیارد یورو نیاز دارد.

شریعتمداری تاکید کرد بین ظرفیت تولید سنگ آهن و ظرفیت فولاد کشور فاصله جدی وجود دارد اما طرح جامع فولاد باید ایجاد توازن و رفع چالش‌ها در زیرساخت‌ها و آمایش سرزمین را برای اجرای طرح های فولادی در آینده دنبال کند و اعمال مدیریت جامع در همه شاخص‌های تاثیرگذار صنعت فولاد را در دستور کار قرار دهد.

 نیاز به حدود 600 میلیون یورو برای تجهیز معادن در طرح جامع
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت تصریح کرد: در طرح جامع برای تجهیز معادن حدود 600 میلیون یورو باید جذب شود و در زمینه فولاد نیز هشت میلیارد و 500 ملیون یورو منابع مالی نیاز داریم.

«فولاد ظرفیت ایجاد شرکت‌های مشترک را دارد و منافع متعددی از ناحیه این جوینت وینچرها (شرکت های سرمایه گذاری مشترک) نصیب کشور می شود. از سوی دیگر برای بالا بردن قدرن چانه زنی در حوزه سیاسی نیز به جوینت وینچرهای قوی نیاز داریم».

شریعتمداری اعلام کرد: نزدیک به 100 میلیون تن ظرفیت جدید در حوزه کنسانتره، گندله، فولاد خام و آهن اسفنجی در قالب 73 طرح جدید قابل تحقق است.

 توانمندسازی بخش خصوصی 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نتوانستیم در بسیاری حوزه‌ها خصوصی سازی واقعی را شکل دهیم، گفت: در حوزه فولاد می توانیم بخش خصوصی را درگیر کنیم که این مسئولیت به بخش دولتی و خصولتی بر می‌گردد.

این مسوول دولت را مکلف به توانمندسازی بخش خصوصی دانست و گفت: با الگوگیری از برخی کشورها باید بخش خصوصی واقعی را بسازیم، حوزه فولاد می تواند در این زمینه گام های خوبی بردارد، زیرا در جریان برخی خصوصی سازی‌ها زنجیره ارزش در بسیاری زمینه‌ها از بین رفت.

وی ادامه داد: از دیگر چالش‌های صنعت فولاد تامین سنگ آهن و رکود بازار داخلی است که آینده پژوهی در موضوع فولاد و محصولات جایگزین به عنوان یکی از موضوعات مهم این همایش می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

بررسی ایرنا نشان می دهد فولادسازان بزرگ کشور در آبان ماه گذشته در مجموع 584 هزار و 847 تن انواع محصولات فولادی صادر کردند که در مقایسه با آبان ماه پارسال 57 درصد رشد نشان می دهد.

برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور در هشت ماه امسال با رشد چهار درصدی در همسنجی با پارسال به 6 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد* رشد 32 درصدی تولید این محصول در ایران را در 11 ماه سال 2017 نشان می دهد.

مطلب قبلیچگونه در انجام برنامه‌هایمان متعهد باشیم
مطلب بعدیتولید کفش با برند خارجی و نشان ساخت ایران کلید خورد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید