وزیر بهداشت:۸۰ درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم ایران به اندازه کافی شیر مصرف نمی کنند، توده استخوانی ایرانیان نسبت به سایر کشورها کمتر است و ۸۰ د رصد مردم ایران کمبود ویتامین D دارند.

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی مراسم افتتاح اجلاس معاونان اجتماعی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مشکل مردم ‌ایران‌ سوء رفتارها در سبک زندگی، نوع غذا و عدم تحرک فیزیکی است. اینها‌ با بخشنامه حل نمی شود و تنها خود مردم می توانند با تغییر در سبک زندگی به سلامت خود کمک کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تقریبا ۸۰ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و میزان توده استخوانی در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است، گفت: متاسفانه مردم شیر مصرف نمی کنند و مصرف شیر در کودکان‌ هم بسیار کمتر از نیاز بدن است و اکنون در افراد بالای ۵۵ سال از هر دو نفر یک نفر مبتلا به دیابت یا در آستانه ابتلا به دیابت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۸۰ درصد مرگ ایرانیان به دلیل بیماری های غیرواگیر است، افزود: ۵۰ درصد مرگ و میرها به دلیل سکته های قلبی و‌ مغزی است و بنابراین در این دوره تمرکز ما و بیشترین برنامه های ما، پیشگیری و بهداشت است.

متاسفانه مردم شیر مصرف نمی کنند و مصرف شیر در کودکان‌ هم بسیار کمتر از نیاز بدن است و اکنون در افراد بالای ۵۵ سال از هر دو نفر یک نفر مبتلا به دیابت یا در آستانه ابتلا به دیابت است

وی افزود: عده ای به ما ایراد‌ می گرفتند که چرا در ابتدا توجه به درمان شد، وقتی که در آن‌ زمان نیاز اصلی مردم به پزشک و درمان بود، آیا من می توانستم از پیشگیری صحبت کنم؟!

هاشمی با تاکید بر اینکه در این دوره اولویت باید بر روی پیشگیری باشد، افزود: مردم می توانند خودشان راه درست را انتخاب بکنند و از خود مراقبت کنند تا دچار بیماری، معلولیت نشوند و باید با زبان خود آنها با آنها صحبت کرد چرا که نفوذ کلام بیشتر می شود و باید به کودکان آموزش های لازم را داد.

وی گفت: اقدام سازمان صدا و سیما در زمینه پیشگیری موثر است اما نقش مشارکت مردم موثرتر است و زنان و‌ مادران در پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر نقش موثری دارند.

وزیر بهداشت افزود: کار صدا و سیما اگر مردمی و با زبان مردم باشد موثرتر است به طور مثال اگر همین‌ راهپیمایی اربعین را بخواهیم دولتی و یا شبهه دولتی و حاکمیتی کنیم، ممکن است آسیب ببیند راهپیمایی اربعین باید مردمی بماند.

هاشمی افزود: باید حرف و‌ کلاممان‌ یکی باشد تا موثر باشد و باید خودمان عامل باشیم، متاسفانه برخی ها به دلیل سوء رفتارها و تخلفات خیلی خوشنام نیستند و حضورشان در حوزه های اجتماعی تاثیر عکس دارد. باید سلامت را اجتماعی کنیم تا موفق شویم و باید معاونت اجتماعی از جنس مردم باشد و مردمی بماند .

وی افزود: از روزهای آغازین انقلاب اسلامی افرادی مخالف حضور مردم در صحنه های مختلف انقلاب بودند. زمانی که می خواستیم برای مردم کاری و اقدامی بکنیم و جهاد سازندگی ایجاد شد، اکثر سازمان های آن زمان می گفتند که این اقدامات را نباید انجام دهید.

وی افزود: هدف ما از این مشارکت فقط خدمت به مردم بود ولی آنها مانع می شدند و متاسفانه در زمان حاضر هم هنوز افرادی هستند که مخالف حضور فعال و پررنگ مردم در عرصه های جهادی هستند.

وزیر بهداشت گفت: گاهی در کشور فراموش می کنیم که انقلاب به برکت حضور مردم اتفاق افتاده است و مردم باعث شدند که این انقلاب به ثمر برسد و تداوم داشته باشد. مردم ، بالاترین سرمایه هستند و باید از مشارکت آنها در پیشگیری از بیماری ها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت افزود: اگر همین‌ راهپیمایی اربعین را بخواهیم دولتی یا شبه دولتی و حاکمیتی کنیم، ممکن است آسیب ببیند بنابراین راهپیمایی اربعین باید مردمی بماند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف آموزش پزشکی، سالم‌ ماندن مردم و کاهش معلولیت و‌ مرگ‌ ها است، گفت: وظیفه وزارت بهداشت تربیت افراد به منظور ایجاد شغل نیست بلکه اولین وظیفه و نتیجه آموزش و پژوهش در این وزارتخانه تامین و ارتقای سلامت مردم و زندگی با نشاط و سالم است.

هاشمی با تاکید بر اینکه معاونت اجتماعی باید بتواند کانون های متعدد مردمی ایجاد کند، افزود: وظیفه این کانون ها، توجه به سلامت باید باشد که مردم را نسبت به سلامت ‌خود حساس کنند و این‌ امر می تواند موجب ارتقا سلامت در مردم‌ شود.

وی با تاکید بر اینکه تصدی گری خوب نیست و بهتر است که مردم را در حوزه پیشگیری وارد ‌کنیم، افزود: باید کانون های مردمی ایجاد شود و عمده فعالیت این کانون ها باید در حوزه پیشگیری و ایجاد توجه در مردم به سلامت و خود مراقبتی باشد.

باید کانون های مردمی ایجاد شود و عمده فعالیت این کانون ها باید در حوزه پیشگیری و ایجاد توجه در مردم به سلامت و خود مراقبتی باشد.

وزیر بهداشت افزود: معاونت اجتماعی نباید مکانی شود که خیرین تصور کنند می خواهند برای آنها قلابی بیندازند یا پولی گرفته شود تا کاری در حوزه سلامت انجام دهند بلکه باید به نحوی در این معاونت عمل شود که خیرین و همه مجموعه هایی که با معاونت اجتماعی مرتبط هستند، سلامت را اجتماعی ببینند در حوزه های پیشگیری هم فعالیت کنند تا نیازی به ساخت بیمارستان یا تامین تجهیزات پزشکی نباشد.

هاشمی تاکید کرد: معاونت اجتماعی باید به گونه ای عمل کند که مردم و خیرین در حوزه پیشگیری نیز فعالیت داشته باشند چرا که نفوذ کلام خیرین بیشتر است و باید از افرادی که اهل کار خیر هستند در حوزه پیشگیری نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید رفتارمان در معاونت اجتماعی و در دولت دوازدهم متفاوت با دولت قبل باشد افزود: در دولت قبل تلاش کردیم که همه موانع را برای ورود خیرین به حوزه سلامت برداریم تا هر فردی با هر انگیزه و ایده ای به حوزه سلامت کمک‌ کند و در این دوره نقش فعال تری در پیشگیری داشته باشد.

هاشمی افزود: اکنون در معاونت اجتماعی توسعه کمی اتفاق افتاده است و سمن ها توانسته اند در دولت گذشته مجوز بگیرند.
هاشمی افزود: نباید از نفوذ کلام ائمه جمعه و هنرمندان غافل شویم و باید آنها نیز در خصوص سلامت و پیشگیری با مردم صحبت کنند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به عمر کوتاه مدیریتی مسئولان، افزود: معمولا وقتی مسئولان عوض می‌شوند، می خواهند کل اقدامات صورت‌ گرفته گذشته را زیر سوال ببرند و خودشان مجدد کارهایی را شروع کنند، این مسئله، یک بلا و آسیب است و چون عمر مدیریتی طولانی نیست که البته برای برخی هم‌ طولانی است، باید کارها را به سرعت انجام دهیم و اقدامات مثبت گذشته را تقویت کنیم چرا که ما حداکثر سه سال فرصت داریم .

هاشمی همچنین در خصوص هزینه گران درمان، افزود: هزینه درمان بیماری ‌هایی مثل هموفیلی و تالاسمی بسیار بالا است که می توان با توجه به ضرورت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها، از هزینه های بالای درمان جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هنر معاونت اجتماعی در این است که مردم را از خواب غفلت بی توجهی به سلامتی بیدار کند، افزود: همین کودکی که برای پیگیری هزینه های درمان به مجلس رفته بود اگر از ابتدا به پیشگیری توجه می شد کودکان با بیماری مادرزادی متولد نمی شدند که هم خودشان و هم خانواده آسیب ببیند.

هاشمی تاکید کرد: باید به کمک معاونت اجتماعی اگر اعتباری داریم آن را در اختیار انجمن ها بگذاریم و البته مراقب باشیم که سوء استفاده نشود و براساس عملکرد و تاثیرگذاری اقدامات اعتبارات بیشتر را در اختیار انجمن ها قرار دهیم.

مطلب قبلییک زن برای نخستین بار قائم مقام وزیر نفت شد
مطلب بعدیصادرات گیاهان دارویی به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید