وزیر اقتصاد: افزایش نرخ ارز به رشد صادرات منجر نمی‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به ادعای رشد صادرات در نتیجه افزایش نرخ ارز گفت: تجربه گذشته نشان داد پس از بالا رفت قیمت ارز، صادرات رشدی نکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، «مسعود کرباسیان» شامگاه سه شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از صادرکنندگانی انتقاد کرد که از دالان سبز تجارت با روسیه برای تسهیل صادرات استفاده نکردند.

وی گفت: روسیه برای ایجاد این رابطه تجاری مصمم بود اما صادرکنندگان ایرانی از این فرصت بهره برداری نکردند؛ در حالی که روسیه در بخش تعرفه های صادراتی به صادرکنندگان ۲۵ درصد تخفیف می دهد.

کرباسیان اعلام کرد فقط یک شرکت از این دالان سبز تجاری استفاده کرد.

وی تاکید کرد صادرکنندگان ایرانی بازار روسیه را پس از تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور از دست دادند و شرکت های ترکیه ای در آنجا حضور فعال دارند.

این مقام اقتصادی گفت: اکنون بازار روسیه از دست ایران خارج شده است.

لزوم تسهیل مراودات پولی و بانکی ایران و روسیه
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مراودات پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: باید به دنبال این بود که کارت های بانکی ۲کشور در شبکه بانکی یکدیگر قابل استفاده باشد.

کرباسیان درباره درخواست صادرکنندگان مبنی بر اختصاص خط اعتباری صادراتی به روسیه افزود: اگزیم بانک روسیه خط اعتباری لازم را اختصاص داده است و باید از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد «باید سیاست های ارزی کشور برای صادرکنندگان روشن باشد» و افزود: در تجارت با کشورهایی که توازن تجاری برقرار است، می توان از ارزهای ملی استفاده کرد.

وی به برنامه ایران برای اتصال خط آهن ایران به آسیای مرکزی و روسیه اشاره کرد و ادامه داد: در صورت اتصال خط آهن رشت- آستارا، می توان ترانزیت کالا از خلیج فارس تا کشورهای اسکاندیناوی را پیگیری کرد.

در این نشست وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رییس کنفدراسیون صادرات ایران، مدیرکل سیاست های ارزی بانک مرکزی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و شماری از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران حضور داشتند.

مطلب قبلیطرح افزایش تعرفه؛ سیاست تجاری در مسیر خطا
مطلب بعدیاستراتژی ایران در صادرات مواد غذایی؛ پول کمتر بده محصول بیشتر ببر

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید