هند چطور به قدرت برتر جهان تبدیل می شود؟

هند آینده خوبی دارد. قدرت اقتصادی این کشور رو به رشد است و شرایط سنی جمعیتش مطلوب به نظر می رسد.

آینده هند به عنوان یک قدرت جهانی به 4 روابط کلیدی این کشور بستگی دارد. مجمع جهانی اقتصادی گزارشی درباره آینده روابط هند با دنیا منتشر کرده است.

طبق این گزارش، انتظار می رود در دهه 2040، هند از ایالات متحده (در شرایط برابری قدرت خرید PPP)جلو بزند و بعد از چین، بزرگترین اقتصاد جهان شود.

همراه با ظهور هند، نظم بین المللی هم تغییر قابل توجهی خواهد داشت. چشم انداز ژئواستراتژیک چند قطبی با لایه های جدید و پیچیده ظهور می کند.

این تحولات این پتانسیل را ایجاد می کند که هند به عنوان با نفوذترین دموکراسی در نیمه دوم قرن 21 تبدیل شود.

*از منطقه هند-اقیانوسیه به جهان

ناراندا مودی، نخست وزیر هند اوایل سال جاری در سخنرانی ای این طور استدلال کرده بود که «سرنوشت جهان عمیقا تحت تاثیر روند تحولات در منطقه هند-اقیانوسیه خواهد بود.»

این ادعا به دنبال فرصت های رشد اقتصادی و همچنین چالش های استراتژیک رو به رشد منطقه عنوان شده است.

جمعیت زیاد به تنهایی باعث بالا بردن اهمیت هند-اقیانوسیه و نفوذ آن در سراسر جهان دارد. در حال حاضر بیش از 65 درصد از جمعیت جهان در این منطقه زندگی می کنند که مجموعا 60 درصد تولید ناخلص داخلی جهان را تولید می کنند. همچنین بیش از نیمی از حجم تجارت جهان از این منطقه عبور می کنند. هند سریع ترین ناوگان دریایی را در اختیار دارد.

هند آینده خوبی دارد. قدرت اقتصادی این کشور رو به رشد است و شرایط سنی جمعیتش مطلوب به نظر می رسد.متوسط سن افراد در هند در سال 2020 ، 29 سال خواهد بود، این در شرایطی است که در این سال متوسط سن در چین 37 سال است. بنابراین هند موقعیت خوبی برای شکل دادن به آینده این اقلیم را دارد.

*چهار مرحله برای هند

برای اینکه هند بتواند آینده موفقی داشته باشد، باید 4 مرحله را مدنظر داشته باشد.

یک: دهلی نو برای سیاست های چین را روشن کند.

هند لازم است آنچه از پکن می خواهند را مشخص کند و مشخص کند که در میز مذاکره چه چیزی را رد خواهد کرد و نمی پذیرد.

مودی در اجلاس Shangri-La گفت که هیچ ملتی نمی تواند به طور یکجانبه برای منطقه هند-اقیانوسیه تصمیم بگیرد. این اقدامات نمی تواند تنهایی توسط چین نوشته شود. رونق اقتصادی این منطقه با همکاری هند و چین رخ خواهد داد.

دو:دهلی باید سیاست های مشخصی در قبال امریکا داشته باشد.

تاکنون هند تصمیم سیاست های واشنگتن در منطقه بوده است. هند باید مشخص کند که توانایی این را دارد که نقش مهمی در دموکراسی در منطقه و فراتر از آن بازی کند.

سه: دهلی باید در تعامل با همسایگان خود تجدید نظر کند.

انجمن جنوب آسیا برای همکاری منطقه ای (SAARC) و اتحادیه ای هشت عضوی به منظور پیشبرد یکپارچگی اقتصادی و منطقه ای در حال از بین رفتن است. هند باید دیدگاه استراتژیکی جدیدی در منطقه داشته باشد.

چهار: هند باید با چارچوب های سازمان های بین المللی همکاری کند.

در ماه ژانویه، مودی در مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف بین سیستم های قدیمی (موسسات بین المللی) و نیازهای بسیاری از کشورها در حال توسعه هشدار داد.

چشم انداز هند-اقیانوسیه، نمونه جاه طلبی و قدرت رهبری است. با این حال، اگر هند می خواهد بزرگترین اقتصاد دموکراتیک جهان باشد، یک سفر ده ساله در پیش دارد.

مطلب قبلیرشد 25 درصدی تولید فولاد خام ایران در 6 ماهه نخست 2018
مطلب بعدیبانک مرکزی: تحولات غیرعادی بازار ارز و طلا تناسبی با اقتصاد ندارد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید