همه به دنبال ویتامین C

همه‌گیری کرونا به بازار پرتقال در سراسر جهان رونق داد

پرتقال

قیمت و حجم تنها عاملی نیست که صنعت مرکبات را تحت تأثیر قرار داده است. همه‌گیری، کشاورزان را مجبور به ساماندهی مجدد برای رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری کرده است. مواردی که باعث افزایش هزینه‌های تولید و لجستیک شده است.

تولیدکنندگان مرکبات در اروپا امسال با افزایش غیرمنتظره تقاضا مواجه شدند، آن هم‌زمانی که مردم به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود و ویتامین «ث» بودند. اما حالا تقاضا برای مرکبات و پرتقال رو به کاهش است. بلومبرگ در گزارشی از رونق تقاضا برای مرکبات در دوره کرونا نوشته است.

کشاورزان اسپانیایی، ایتالیایی و یونانی انتظار داشتند که در آغاز سال 2020 پرتقال را هر کیلو 20 سنت بفروشند، اما قیمت در برخی موارد به دلیل خرید بیشتر در دوره کرونا در بهار امسال، چهار برابر شد. اما حالا باوجود موج‌های بدتر از وضعیت قبل کرونا، آخرین نرخ میوه‌های زمستانی به قیمت‌های فصلی نزدیک‌تر شده است.

به گفته Bagu SL، یک تولیدکننده اسپانیایی پرتقال و نارنگی، درحالی‌که مردم به همه‌گیری کرونا دیگر عادت کرده‌اند، الگوی مصرف حداقل برای پرتقال و سایر مرکبات در حال بازگشت به سطح طبیعی خودش است.

مارکوس گوال، مدیر شرکتی دیگر گفت: علی‌رغم تعطیلی‌های جزئی و محدودیت‌های اعمال‌شده در سراسر اروپا، شاهد افزایش تقاضا نبوده‌ایم. ما در حال آماده‌سازی برای افزایش تولید هستیم، اما واقعاً اتفاق نمی‌افتد.

 جایی در منطقه والنسیا، مرکز صنعت مرکبات اسپانیا، دومین محل بارگیری پرتقال جهان بعد از مصر، است. این شرکت سالانه حدود 50 میلیون کیلوگرم (110 میلیون پوند) میوه تولید و حدود 70 درصدش را به ایالات‌متحده و سایر بازارها صادر می‌کند.

گوال گفت: صنعت مرکبات اسپانیا بسیار انعطاف‌پذیر است و در صورت افزایش تقاضا قادر به واکنش سریع هستیم، اما در حال حاضر سفارشات و تقاضا به‌اندازه پاییز سال قبل است.

وضعیتی مشابه در یونان هم اتفاق افتاده است. برای فصل برداشت زمستان، متوسط قیمت هر کیلو پرتقال ارگانیک 34 تا 38 سنت تخمین زده‌شده است، فصل قبل هم قیمت 34 سنت بود.

جورج استرگیو، مدیر ارشد شرکت Anyfion که پرتقال ارگانیک و سایر محصولات ازاین‌دست را پرورش می‌دهد، می‌گوید: مردم دیگر در آن حالت وحشت‌زده‌ای که در ماه مارس وجود داشت، قرار ندارند. بنابراین نمی‌خواهند قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را خالی کنند. علاوه بر این هتل‌ها، رستوران‌ها، سفره‌خانه به دلیل تعطیلی منطقه‌ای تقریباً از کار خارج‌شده‌اند.

در دشت‌های حاصلخیز اطراف شهر ناپلو، اولین پایتخت یونان، تولیدکنندگان خاص حتی با تسویه‌حساب قیمت همچنان از سود برخوردار هستند. براساس سفارشات فعلی برای سال 2021، صادرات زمستان 55 درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

قیمت و حجم تنها عاملی نیست که صنعت مرکبات را تحت تأثیر قرار داده است. همه‌گیری، کشاورزان را مجبور به ساماندهی مجدد برای رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری کرده است. مواردی که باعث افزایش هزینه‌های تولید و لجستیک شده است.

اختلالاتی که در زمینه محدودیت‌های جدید گرفته‌شده هم یکسری نگرانی ایجاد کرده است. هر اقدامی که باعث بسته شدن کارخانه‌های بسته‌بندی شود یا از برداشت محصول پرتقال توسط کارگران جلوگیری کند، می‌تواند ویرانگر باشد. اگر هرکدام از این موارد رخ دهد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلی۱۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب بورس واریز شد
مطلب بعدیمزایای نوشتن با قلم به جای تایپ: از تقویت حافظه تا افزایش خلاقیت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید