خانه عمومی هشدار کارشناسان: تورم لجام گسیخته در پیش است

هشدار کارشناسان: تورم لجام گسیخته در پیش است

0

عبده تبریزی:با این تَشتُت آرای موجود نمی‌توان کاری کرد و به نظر می ‌رسد در صورت عدم اصلاحات تورم نقطه به نقطه امسال به صد در صد برسد

در شرایطی که یکی از افتخارات دولت روحانی در چهار سال اول کاری اش، کاهش شدید تورم از 37 درصد در پایان دولت محمود احمدی نژاد به 8 درصد و تک رقمی کردن آن در ماه های ابتدایی دوران دوم کاری اش بود؛ ولی حالا با پرواز قیمت بیشتر کالاها و چندین برابر شدن قیمت کالاهای اساسی از گوشت، مرغ گرفته تا برنج و…. دولت نتها دستاوردهای کاهش تورمی خود را از دست داده است که کارشناسان هشدار می دهند؛ تورمی «لجام گستخته» در پیش است.

هشدارها درباره افزایش نرخ تورم در روزهای گذشته بسیار جدی شده است تا جایی که حسین عبده تبریزی دو روز پیش در نشست نقد و بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید، اعلام کرد:« مساله جدی در اقتصاد کشور و البته خواست آمریکا این است که تولید در کشور متوقف شود تا تورم لجام گسیخته ایجاد و کشور را مانند ونزوئلا کند. در ایران نیز با استفاده از سیاست‌های ارزی، تولید ضربه خورده و اولین کار مجلس باید متوقف کردن تورم باشد و تا زمانی که دوگانه نقدینگی و تورم را متوقف نکنیم، مساله اساسی حل نخواهد شد.»

او درباره راهکارهایی برای اصلاح شرایط و کنترل تورم، گفت:«اصلاح بودجه و تامین حداقل‌ها برای اقشار ضعیف موجب اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از تداوم خلق نقدینگی متکی بر پرداخت سود موهومی می‌شود و مجلس نسبت به این موارد باید اعلام موضع کند. اصلاحات به معنای هزینه در کوتاه‌مدت برای سیاست‌گذار و ایجاد منافع بلندمدت در کشور است و این نیازمند ائتلاف‌های سیاسی است همانطور که در همه دنیا این اتفاق می‌افتد در حالی که با این تَشتُت آرای موجود نمی‌توان کاری کرد و به نظر می ‌رسد در صورت عدم اصلاحات تورم نقطه به نقطه امسال به صد در صد برسد.»

در شرایطی این کارشناس خبر اقتصادی و بورسی کشور از بروز تورم نقطه به نقطه «صد درصدی » ابراز نگرانی می کند که در روزهای گذشته برخی از کارشناسان هم پیش بینی تورم بالای 60 درصد را برای اقتصاد ایران تا پایان سال دارند که این عدد هم بی سابقه و یک عدد منفی تاریخی برای اقتصاد کشور خواهد بود. نکته ای که در جلسه طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهور هم از سوی محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس مطرح شد، او گفت:« تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد که بالاترین میزان تورم در تاریخ معاصر کشور است.»

تخلیه تورم انباشته در اقتصاد

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم دو روز پیش با بیان اینکه بیماری اصلی اقتصاد ایران، نقدینگی است، گفت:« به‌ نظر می‌رسد به آن میزانی که نقدینگی رشد کرده، تورم افزایش نیافته پس ممکن است تورم انباشته ‌ای در این سال‌ها بروز کرده باشد که چون تجربه‌ای از آن نداریم، نمی‌توانیم آثار آن را هم به‌خوبی بسنجیم.”

مسعود نیلی:خطر این است که تورم انباشته ایجاد شده در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران بروز کند

او در ادامه هشدارداد: خطر این است که تورم انباشته ایجاد شده در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران بروز کند. البته احتمالا بخشی از تورم انباشته ایجاد‌شده در سال‌های گذشته در طول 2‌ماه گذشته در اقتصاد تخلیه شده است.

او همچنین گفت:« نسبت رشد نقدینگی به تورم نشان می‌دهد در سال‌های 58 تا 78، رابطه تورم و نقدینگی یک به یک بوده، اما در سال‌های 52 تا 58 و 78 تا 90 رشد نقدینگی موجب افزایش تورم نشده است، زیرا این امر تأثیرش را در نرخ ارز نشان داده است. اگرچه در سال‌های 78 تا 90 دوره وفور درآمدهای نفتی بوده، اما بعد از آن علت اصلی افزایش نقدینگی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است. به گفته او برای حل مشکل ساختاری اقتصاد، انجام اصلاحات در نظام بانکی ضروری است.

البته در این بین برخی از پیش بینی ها هم تا این اندازه بدبینامه نیست، برای مثال مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی که حدود 10 روز پیش منتشر کرد تورم را تا پایان سال 20 پیش بینی کرد و نوشت:« نرخ تورم 12 ماهه در شهریور به 12.6 درصد و در مهر به 14.2 درصد افزایش یابد و این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد و در نهایت به تورم 20 درصدی می رسیم.»

البته طبق گزارش مرکز آمار ایران:« درصد تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید کننده) معادل ١٦,٨ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩٦ (١٢.٩ درصد) افزایش داشته ­است.» البته در این بین مهم ترین موضوعی که وجود دارد برنامه دولت برای کنترل تورم است، برنامه ای که هنوز مشخص نیست چیست و چگونه قرار است تورم را در این شرایط کنترل کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل