خانه اقتصاد تجارت رشد منفی 30 درصدی واردات محصولات صنعتی

رشد منفی 30 درصدی واردات محصولات صنعتی

0

از سال 90 تاکنون به طور متوسط نزدیک به 80 درصد واردات به صورت واسطه ای و سرمایه ای بوده است در حالیکه مصرف نهایی فقط 20 درصد از واردات را به خود اختصاص داده است.

با تغییر و نوسانات قیمت دلار، تجارت خارجی هم با نوساناتی همراه شد. مرکز آمار گزارشی درباره تغييرات ارزش دلاري تجارت خارجي(کالایی) كشور در سه ماهه اول ٩٧ منتشر کرده است.

این گزارش براساس آمار منتشر شده گمرک ایران در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی و شکار و جنگلداری، شیلات، استخراج معدن و صنعت) به جز نفت، گاز (گاز طبیعی و میعانات گازی) و تجارت چمدانی در سه ماهه اول 1397 بوده است.

آنطور که این گزارش می گوید: براي اولين بار واردات از منظر مصرف نهایي، مصرف واسطه و تشکيل سرمایه محاسبه شده است. بر اساس این محا سبات مي توان نتيجه گرفت كه چند درصد از واردات، مجدداً در پروسه توليد قرار مي گيرد و باعث ایجاد ارزش افزوده مي شود.

براساس نمودار زیر، به ترتیب واردات واسطه ای، سرمایه ای و مصرف نهایی بیشترین سهم از کل واردات را داشته اند. آنچه مسلم است واردات واسطه ای و سرمایه که نقش بسیار تعیین کننده در ارزش افزوده دارند در ماه های اخیر با افت شدید مواجه شده است. از طرف دیگر از سال 90 تاکنون به طور متوسط نزدیک به 80 درصد واردات به صورت واسطه ای و سرمایه ای بوده است در حالیکه مصرف نهایی فقط 20 درصد از واردات را به خود اختصاص داده است.

 

بخش دیگر گزارش مرکز آمار، به تجارت در بخش های عمده اقتصادی پرداخته است. در بخش کشاورزی و شکار و جنگلداری، ارزش دلاری صادرات محصولات این بخش در فصل بهار 97 نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد 26.84 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان 96) منفی 24.29 است. ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار 97 نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد 6.93 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته مثبت 7.53 است.

در بخش شیلات، ارزش صادرات محصولات در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد 47.48 درصدی برخوردار شده است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته منفی 13.49 درصد را نشان می دهد.

ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار 97 نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد 46.99 درصدی را به خود دیده است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان 96) منفی 10.43 درصد است.

بخش استخراج معدن با اینکه نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد مثبت 6.23 درصدی داشته است، اما نسبت به فصل گذشته رشد منفی 46.16 درصد را تجربه کرده است. ارزش دلاری واردات محصولات این بخش در مدت مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد 36.12 درصد برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته منفی 13.12 درصد است.

بخش صنعت که احتمالا بیشتر چشم ها به آن دوخته شده است هم تقریبا همین وضعیت را دارد. ارزش دلاری صادرات محصولات این بخش در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد 18.53 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گشذته منفی 6.38 درصد بوده است.

ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در این مدت نسبت به بهار سال قبل از رشد منفی 8.79 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته منفی 30.08 درصد است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل