نیازهای ارزی بازار رصد و تامین می‌شود

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: نیازهای ارزی بازار و عملکرد صرافی‌ها رصد و تامین می‌شود.

به گزارش صداوسیما، مهدی کسرایی پور با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: درباره تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور، آخرین تصمیم این بوده است که کالاها به دو دسته اصلی تقسیم شوند و از دو اولویت برخوردارند اولویت نخست، دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه است که با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا اردیبهشت سال بعد تامین می شود. بقیه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه”نیما” عرضه می شود که متوسط نرخ از زمان شکل گیری این بازار تاکنون، یورو ۹ هزار تومان و دلار حدود ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

وی ادامه داد: امروز رکورد عرضه ارز در این بازار از سوی صادرکنندگان غیرنفتی شکسته شد و ۷۴ میلیون یورو با نرخ میانگین ۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد.

کسرایی پور افزود: بازار نیما با مشکلاتی مواجه شد و از ۱۶ مرداد ۹۷ که بسته جدید ارزی دولت اعلام و اجراء شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبی داشت.

وی گفت: نیازهای واقعی ارزی توسط بانک مرکزی و سامانه “نیما” قابل تامین است و مشکلی وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است.

کسرایی پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتی ارزی داریم که محل تامین آن پیش بینی شده است و بانک ها می توانند برای این مصارف ارز بفروشند.

وی گفت: در بازار نقدی ارز، انگیزه های سفته بازی و احتیاطی و در کنار آن نیازهای ارزی واقعی مسافرتی و دانشجویی و درمانی وجود دارد که بانک مرکزی به بانک ها و صرافی ها اعلام کرد که راسا می توانند این نیازها را تامین کنند.

مطلب قبلیآمازون یک تریلیون دلاری شد
مطلب بعدیقیمت جوجه یکروزه به ٥٨٠٠ تومان رسید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید