نگاهی به زندگی شهرزاد رفعتی كارآفرين ايرانی

شهرزاد رفعتی بنیانگذار و مدیر ارشد شرکت فناوری «BroadbandTV » در ونکوور کانادا است

جهان وب و انتشار صوت و تصویر بازیگران جدی بسیار و نام های برتری همچون یوتویپ، فیس بوک، گوگل دارد؛ اما شاید کمتر ایرانی بداند که یکی از بازیگران اصلی این جهان یک زن ایرانی است. شهرزاد رفعتی بنیانگذار و مدیر ارشد شرکت فناوری «BroadbandTV » در ونکوور کانادا است. او در سال ۲۰۰۵ این شركت را پايه گذاري كرد و در حال حاضر يكي از 10 شركت بزرگ در حوزه انتشار ويدئو در سطح جهان محسوب مي شود.

شهرزاد رفعتی متولد 1359 (1980) در تهران است و تا سال 2هزار يعني 20 سال پيش در ايران زندگي مي كرد. او يك سال بعد از اينكه برادرش براي تحصيل به كانادا (تورنتو) رفت همچون او براي تحصيل به اين كشور مهاجرت كرد و توانست از دانشگاه یو بی سی در ونکوور پذيرش بگيرد. او در دوره دانشجويي علاوه بر تحصيل در فعاليت‌های جانبی و مسئوليت اجتماعی دانشگاه حضوری جدی داشت. رفعتي با یونیسف (دفتر حمايت از كودكان و زنان ملل متحد) به عنوان يك داوطلب همكاري داشت و در انجمن بین‌المللی دانشجویان خلاق و ممتاز در کانادا عضويي فعال بود تا جايي كه در سال دوم دانشگاه به عنوان فعال‌ترین دانشجوی این انجمن شناخته شود. او همچنين دارای مدرک کارشناسی علوم رایانه از دانشگاه بریتیش کلمبیا است.

بیشتر بخوانید: مهاجرت بی‌صدای کارآفرینان و نخبگان شدت گرفته است

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شهرزاد رفعتی مدتی را در شرکتی کامپیوتری کار كرد اما مدتي بعد به فكر اجراي ايده خود افتاد. او به فكر راه اندازي شرکتی بود که بتواند بر ترس کمپانی‌های بزرگ مثل يوتيوپ به خاطر نقض کپی رایت پایان دهد و به آنها این اطمینان را بدهد که حتی می‌توانند از ویدیوهایی که کاربران آپلود می‌کنند، پولی کسب کنند. او زماني در اجرايي كردن ايده اش مصمم تر شد كه شركتي تحت عنوان «وایاکام» به عنوان یکی از غول‌های رسانه‌ای و سرگرمی در آمریکا عليه گوگل و یوتیوب به دليل نقض قانون كپي رايت شكايت و در خواست یک میلیارد دلار پول كرد.

 در چنین فضايي شهرزاد رفعتی شركت برود بند تی وی Broadband TV  را با هدف میانجی‌گری میان کاربران، کمپانی‌های تولیدکننده و حمایت از شركت هايي مانند یوتیوب و گوگل راه اندازي كرد. کمپانی‌های طرف قرارداد با این شرکت، مجموعه‌ای از باید و نبایدهایی را که بایستی در مورد ویدئوهای تولیدی‌شان که توسط کاربران آپلود شده‌اند، در نظر گرفت، در اختیار برود بند تی وی قرار می‌دهند و مشخص می‌کنند که کدام ویدئوها بایستی حذف شوند و در کنار کدام یک آگهی بازرگانی قرار بگیرد.  بر همین اساس شرکت برود بند تی وی با استفاده از نرم‌ افزاری ویژه، ویدئوهای تولیدکنندگان مختلف را در سایت‌های مخصوص آپلود ویدئو یا سایت‌هایی که ترافیک ویدئویی بالایی دارند، شناسایی می‌کند. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که کاربری با دخل و تصرف در یک ویدئو، محتوی آن را طوری تغییر دهد که محصول ایجاد شده هیچ‌گونه همخوانی با ویدئوی اولیه نداشته و دیدگاه‌هایی خلاف نظر تولیدکنندگان اصلی را انتقال دهد؛ اینجاست که این شرکت مسئولیت حذف چنین ویدئوهایی را بر عهده دارد.

شهرزاد رفعتي در سال 2005 (15 سال پيش و حدود 5 سال بعد از مهاجرت) موسسه ی چند رسانه ای Broadband TV  را تاسيس كرد كه هم اكنون بيش از 300 میلیون کاربر دارد.BroadbandTV  یک شرکت رسانه ای فناوری است که با اپراتورهای شبکه و فعالان تبلیغات همکاری می کند و در عرصه بهینه سازی و توزیع محتواهای ویدیویی از راه اینترنت پروتکل (IP) و شبکه های بی سیم و موبایل فعالیت دارد. الگوریتم های شهرزاد رفعتی وب را برای شناسایی ویدیو کلیپ های بدون حق کپی رایت اسکن می کنند. زمانی که این فیلم ها شناسایی شدند   BroadbandTV به آنها یک آگهی متصل و درآمد حاصل از آگهی را با تولیدکننده واقعی ویدیوکلیپ تقسیم مي كند. 

خود او در يكي از مصاحبه‌هايش گفته است: «ما در حال کمک به شرکت هایی هستیم که بتوانند محتواهای خود را در اینترنت شناسایی کنند و آن‌ها تحت کنترل بگیرند و در سود حاصلش سهیم شوند. همچنين گام بزرگ بعدی این شرکت در عرصه برنامه‌های جانبی تلفن‌های همراه هوشمند و ارائه محتواهای ویدیویی بوده است.»

رشد سريع شهزاد رفعتی در كارآفريني باعث شد تا مجله معتبر «فست کمپانی» در سال 2011 او را در بين 100 کارآفرین برتر در جايگاه ۳۷ قرار دهد.

Broadband  در سال‌های گذشته موفق شده يكي از بزرگ‌‌ترین شبکه چند پلت‌ فرمه جهان باشد و از رقبايي همچون Maker Studios، Fullscreen و Machinima پيشي بگيرد. در ماه دسامبر سال 2015 میلادی، این شرکت رشد سالانه 219 درصدی را شاهد بود كه میلیون بیننده منحصر به ‌فرد در سراسر جهان از خدمات آن استفاده می‌کردند.  از جمله شرکای تجاری Broadband TV  می‌توان به  BMG، هافینگتون پست، The NBA و A&E اشاره کرد. این شرکت به‌ تازگی شعبه‌هایی را نیز در نیویورک، ژاپن، برزیل، هند و فرانسه و ديگر كشورها افتتاح کرده اما همچنان مقر اصلی آن در ونکوور کانادا است. از نظر تعداد بینندگان ویدئوهای آنلاین، برود بند تی وی در رده‌‌بندی جهانی در جایگاه پنجم قرارداد و مشتريان سرشناسی از جمله لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA)، یوتیوب و سونی پیکچرز دارد.

رفعتي درباره رازهاي موفقيت می‌گوید: «شما باید خودتان و ایده‌هایتان را صد در صد باور داشته باشید و هیچ‌وقت تسلیم نشوید. می‌توانید ایده‌ی خوبی داشته باشید اما اگر آن را پرورش ندهید، هیچ معنایی نخواهد داشت. سال‌های اول خیلی سخت است، اینطور نیست که از روز اول همه چیز عالی باشد و مشتری‌ها به سراغتان بیایند. بودجه‌ کمی دارید، منابع زیادی در اختیار ندارید و باید بتوانید از تمام چیزهایی که دارید بهترین نتیجه را بگیرید. چالش واقعی این است که از ایده‌تان دست نکشید.»

 شهرزاد رفعتی کارآفرین نمونه سال تا نماینده کانادا در جی 20

شهرزاد رفعتی در سال 2016 موفق شد عنوان کارآفرین نمونه سال را از موسسه زنان فعال در عرضه ارتباطات و تکنولوژی کانادا دریافت کند. این عنوان به موفق‌ترین زن پیشتاز در حوزه تکنولوژی کانادا اهدا می‌شود تا این شخص به‌‌ نوعی الگوی دیگر زنان شاغل در این بخش باشد.

همچنین در کنار موفقیت های شخصی او در سال های گذشته توانسته به عنوان یکی از موفقترین زنان کارآفرین کانادا نقش های اجتماعی مهم و موثری را از آن خود کند و به عنوان نماینده کانادا از حقوق زنان دفاع کند. رفعتی یک کمیته ویژه متشکل از زنان مدیر در بخش‌های خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی در آمریکای شمالی ایجاد کرده تا در زمینه پیشرفت زنان در مدیریت و رهبری فعالیت‌های اقتصادی، با آنها مشورت کند.

همچنین در سال 2018 جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، شهرزاد رفعتی را به عنوان نماینده این کشور در گروه کاری «زنان کارآفرین و رهبر»، در کشورهای گروه ۲۰ انتخاب کرد. در کنفرانس بین‌المللی G20 که در شهر هامبورگ، در آلمان برگزار شد، رهبران ۲۰ کشور صنعتی و قدرتمند جهان تصمیم گرفتند هریک نماینده‌ای از کشور خود تعیین کنند تا در یک گروه کاری با عنوان (رهبران اقتصادی زن)Business Women Leaders اقداماتی را در جهت توانمند سازی اقتصادی زنان انجام دهند. هدف‌های گروه کاری BWL گردهم ‌آوردن زنان کارآفرین از ۲۰ کشور عضو G20 بود تا راه‌های افزایش مشارکت  زنان در بخش های اقتصادی را بررسی و پیشنهادهای خود را برای تعیین تعهدات بین‌المللی در زمینه سلامت و توانمندسازی مالی و اقتصادی زنان، در کنفرانس بیست کشور توسعه یافته جهان ، ارائه کنند. جاستین ترودو هنگام معرفی شهرزاد رفعتی زاده گفته بود:«شهرزاد رفعتی، با سابقه درخشان کارآفرینی و مدیریت و رهبری، بهترین گزینه کانادا برای این مسئولیت است. او کارنامه و سابقه موفق و ثابت شده‌ای دارد. می‌دانم او همان انرژی و مدیریت در کار خود را برای مسئولیت تازه‌اش بکار خواهد گرفت تا چالش‌های موجود در زمینه برابری در محیط کار و ایجاد فرصت‌ها برای زنان در محیط کار، مدیریت و موفقیت آنان را فراهم کند.» خود شهرزاد رفعتی زاده هم بعد از این انتخاب گفته بود: « افتخار می‌کنم که نماینده کانادا در گروه کاری BWL در کنفرانس کشورهای گروه ۲۰ باشم. برابری جنسیتی و توانمندسازی اقتصادی زنان، از شرایط ضروری رشد اقتصاد جهانی و صنایع در همه زمینه‌ها است. در کانادا ما راه زیادی را طی کرده‌ایم اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود تا زنان به دستمزد برابر، کیفیت مشاغل، خدمات اجتماعی و آموزش، برابری مالی و فرصت‌های اقتصادی دسترسی داشته باشند.»

مطلب قبلیمعرفی تلویزیون سامسونگ 75 اینچ مدل 75TU7172
مطلب بعدیصرافی مجاز خرید و فروش بیت‌کوین راه‌اندازی می‌شود؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید