نقش 12 درصدی زنان در استارت آپ ها ایران

In this Sunday, May 22, 2017, photo, staffers of the Bamilo online shopping site attend a meeting at their office in Tehran, Iran. Iran remains in many ways cut off economically from the rest of the world, fueling a surprisingly active local tech startup scene. It’s driven by a growing number of Iranian millennials who see their country as a market ripe with opportunity. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

زنان 350 کسب وکار نوپا و استارت آپ را مدیریت می کنند.

نزدیک به 5 سال از پا گرفتن کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها در اقتصاد ایران می گذرد اما کمتر فضای استارت آپی است که بتوانید درآن غلبه حضور زنان یا نقش مساوی آن ها نسبت به مردان را ببینید. طی این سال ها بسیاری از گزارش ها از این می گفت که در بیشتر رویدادها این مردان هستند که پای کارتر به نظر می رسند. گروه تشکیل می دهند و خیلی زود  اپلیکیشن یا سایتی را ایجاد می کنند.

تخفیفان،مامان پز، دستادست، نیک پرینت و مینی پرس از استارت آپ های معروفی است که توسط زنان ایجاد شده است

البته در این زمینه آمار دقیقی هم وجود نداشت و نقش زنان در اکوسیستم استارآپی ایران براساس حدس و گمان تخمین زده می شد اما دیروز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در همایشی در ارتباط با توانمندسازی زنان آماری از حضور آن ها در اکوسیستم استارت آپی ایران ارائه کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیروز در سیمنار نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان از این خبر داده که زنان 350 کسب وکار نوپا و استارت آپ را مدیریت می کنند و به طور کلی 12 درصد از فعالان حوزه فناوری را تشکیل می دهند. البته به گفته سورنا ستاری موانع زیادی در اکوسیستم استارت آپی ایران برای فعالیت زنان وجود دارد، موانعی که در تمام دنیا و در همه بخش های اقتصاد به این منجر شده که زنان تنها 10 درصد از درآمد اقتصاد جهانی را در اختیار بگیرند و 1 تا 2 مالکیت جهانی به آن ها تعلق پیدا کند.

البته با توجه به آمار دختران  دانشجوی و فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر بعید به نظر نمی رسد که موانع حضور زنان در فعالیت های استارت آپی  خیلی زود از میان برداشته شود. اکنون 55 درصد از فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر را زنان تشکیل می دهند.  22 درصد از 270 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های داخل و خارج زن هستند و اکنون 4 میلیون و 700 دانشجو یعنی 56 درصد از ورودی دانشگاه های کشور را زنان تشکیل می دهند. تخفیفان،مامان پز، دستادست، نیک پرینت و مینی پرس از استارت آپ های معروفی است که توسط زنان ایجاد شده است.

مطلب قبلیثبت سفارش با دلار ممنوع شد
مطلب بعدی“قیمت شوینده ها تعدیل نشود مجبور به تعطیلی هستیم”

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید